Kia Norge

Kia EV6 – inspirerende design og heftige ytelser.

Del

Kias nye elbil, EV6, er en crossover med unik design, rekkevidde på inntil 510 km og 800 V ladesystem. EV6 er Kias første bil som bygges på bilprodusentens nye dedikerte plattform for elbiler, og er også første modell designet etter Kias nye designfilosofi, og som får Kias nye logo.

Kia EV6 GT leveres med batteri på 77,4 kWh og 4WD, og går fra 0-100 på 3,5 sek.
Kia EV6 GT leveres med batteri på 77,4 kWh og 4WD, og går fra 0-100 på 3,5 sek.

EV6 vil komme i flere utstyrsvarianter, og rekkevidde blir på inntil 510 km. Ladesystem på 800 V gjør at bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, og GT-varianten vil akselerere fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder med en topphastighet på 260 km/t.



11 nye elbiler innen 2026
EV6 er første bil fra Kia som bygges på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP, og viser Kias fokus på elektrifisering basert på merkets nye slagord «Movement that inspires». I strategien "Plan S", sier Kia at elektrifiserte biler (elbiler, plug-in Hybrider og Hybrider) skal utgjøre 40 prosent av merkets totale salg innen 2030, med et årlig salgsmål på 1,6 millioner biler for disse modellene. Målet er å selge 880.000 rene elbiler i 2030, og bli en ledende leverandør. EV6 er den første av elleve nye elbiler frem mot 2026. Syv av de vil bygges på E-GMP-arkitekturen, og fire baseres på eksisterende modeller.

«EV6 er selve utførelsen av det nye Kia. Modellen er utviklet for å være moderne og inspirerende å kjøre, og den har innovativ teknologi og god elektrisk ytelse», sier Ho Sung Song, President og CEO for Kia. «EV6 markerer også starten på Kias langsiktige fokus på bærekraftig mobilitet med overgangen til utslippsfri transport og produksjon samt utslippsfrie produkter og materialer.»


EV6 produseres i Sør-Korea, og kommer for salg i utvalgte markeder andre halvår 2021. Verdenspremieren kan sees på Kias offisielle Youtube kanal: https://www.youtube.com/watch?v=c_aOOAa-Q2k


Ny designretning
EV6 er basert på Kias nye designfilosofi «Opposites United», som henter inspirasjon fra kontrastene i naturen og menneskeheten. Designfilosofien er basert på en ny visuell identitet preget av positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former.

Karim Habib, Senior Vice President og leder for Kia Design Center, sier: «EV6 er den første dedikerte elbilen fra Kia, og den er et eksempel på merkets fokus på design og elektrifisering. Vi mener at EV6 er en svært relevant modell for det nye elbilmarkedet. Med EV6 har vi skapt en særegen design ved å kombinere teknologi og romslighet.»

EV6 GT er noe helt nytt i crossover-klassen. Den har et unikt interiør med høyteknologiske funksjoner, og samtidig har den best ytelse av alle elbilene fra Kia.

I fronten har Kias «tigernese» blitt tolket på nytt for den digitale tidsalderen. En del av den «digitale tigernesen» består av de slanke og moderne kjørelysene med sekvensielt lysmønster. Under lyktene understreker luftinntaket bilens høyteknologiske design, og det gjør også bilen visuelt bredere.

Sideprofilen viser en crossover-inspirert design, som er moderne, elegant og aerodynamisk. Linjen nederst på dørene buer seg mot hjulbuene bak for å forlenge bilens profil visuelt. Bak er bilen designet for god aerodynamikk, og den har skrånende C-stolper med integrerte svarte detaljer som blir en visuell forlengelse av bakruten. Takspoileren over ruten fører luft ned mot en nedre spoiler over bilens unike baklys.



Inspirerende, allsidig og romslig kupé
Kias dedikerte elbilplattform, E-GMP, gir bedre plass i kupeen. Til tross for kompakte utvendige mål, sørger akselavstanden på 2900 mm for at det er like god plass i kupeen som i mange mellomstore SUV-er.

«Det er eksteriøret vi først legger merke til, men til syvende og sist er det kupeen som er viktigst, siden det er der vi tilbringer mest tid. Derfor var det veldig viktig for oss å gjøre kupeen i EV6 til et inspirerende sted å være», sier Jochen Paesen, Vice President for Interior Design.

Den sømløse og buede infotainmentskjermen er et av de mest unike elementene i kupeen. Den brede skjermen og dashbordets enkle formspråk skaper en åpen følelse i kupeen.

Setene er tynne, lette og moderne, og kledd i moderne og robuste materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker.

EV6 har intelligente og fleksible interiørpakker og mye oppbevaringsplass, inkludert 520 liter (VDA) i bagasjerommet uten at baksetet legges ned. Med baksetet nede, øker kapasiteten til cirka 1300 liter. Bilen har også bagasjerom foran med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift.



Lang rekkevidde, firehjulsdrift og nullutslipp
EV6 kommer i flere utstyrsvarianter, og med to ulike batteripakker på 77,4 kWh og 58,0 kWh. EV6 GT-Line er tilgjengelig både med stort og lite batteri, mens EV6 GT kun blir tilgjengelig med den største batteripakken på 77,4 kWh. EV6 er Kias første elbil tilgjengelig med bakhjulsdrift (2WD) og firehjulsdrift (AWD).

EV6 med bakhjulstrekk og batteripakke på 77,4 kWh har rekkevidde på mer enn 510 km på én lading ved blandet kjøring (WLTP). EV6 med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Med batteripakken på 77,4 kWh og 2wd driver en elektrisk motor på 168 kW (229 hk) bakhjulene, og varianten med 4WD har to elektriske motorer på tilsammen 239 kW (325 hk) som drifter for- og bakhjul. 

EV6 med 58,0 kWh batteripakke kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, og modellen med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm. Batteripakken på 58,0 kWh med 2WD har en elektrisk motor på 125 kW som driver bakhjulene, og med firehjulsdrift har den to elektriske motorer på tilsammen 173 kW (235 hk) som drifter for- og bakhjul.



Fleksibel plattform
Kias dedikerte elbilplattform E-GMP er modulbasert og standardisert for å sikre rask og fleksibel utvikling av fremtidige elbiler. Dette oppfyller ulike kundebehov med én modell, som for eksempel EV6.

EV6 GT har doble motorer på 430 kW og tar elektrisk ytelse til et nytt nivå. Med maksimalt dreiemoment på 740 Nm akselererer GT-modellen med firehjulsdrift fra 0 til 100 km/t på imponerende 3,5 sekunder, og topphastigheten er 260 km/t (basert på foreløpige måltall).


«EV6 GT er et eksempel på den teknologiske utviklingen med en kombinasjon av hurtiglading og ytelse som en supersportsbil. Med vår dedikerte elbilplattform trenger vi ikke å finne kompromisser mellom romslighet og ytelse», sier Albert Biermann, President og leder for forsknings- og utviklingsavdelingen i Hyundai Motor Group.



800 V ladesystem
80 prosent på bare 18 minutter, og ny vehicle-to-load-funksjon (V2L)
EV6 kan lades med 800 og 400 V, uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter for alle varianter, og for versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og 2WD kan lading i 4,5 minutter gi 100 km rekkevidde.


Bilens ladesystem har en integrert ladekontrollenhet (ICCU) som gjør den mer fleksibel enn tidligere elbiler. ICCU har også en ny vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

Når batterinivået er mer enn 35 %, kan EV6 trekke tilhenger på opptil 1600 kg. Når dette kombineres med V2L-funksjonen, kan EV6-eiere ta med seg alt de trenger for et utendørs eventyr sammen med venner og familie – helt utslippsfritt.



Energigjenvinning
Maksimal rekkevidde og effektivitet
EV6 har teknologi for energigjenvinning som gir maksimal rekkevidde. Dette inkluderer Kias nyeste energieffektive varmepumpe som gjenvinner overskuddsvarme fra bilens kjølesystem. Varmepumpen leveres som standard. Ved –7 ℃ oppnår bilen 80 % av rekkevidden som ville vært mulig ved 25 ℃.

EV6 har også nyeste generasjonen av Kias smarte regenererende bremser, som betjenes med hendler bak rattet, slik at føreren kan bremse ned bilen og gjenvinne kinetisk energi for maksimal rekkevidde og effektivitet. Føreren kan velge mellom seks nivåer for de regenererende bremsene (ingen, 1 til 3, «i-Pedal» eller automatisk modus), basert på ønsket regenereringsnivå. Kjøremodusen «i-Pedal» lar også bilen regenerere maksimalt med energi fra bremsene, og føreren kan bremse bilen uten å bruke bremsepedalen.



Teknologi
Nye tilkoblingsmuligheter og infotainmentfunksjoner
EV6 har en rekke teknologier for bedre sikkerhet, flere tilkoblingsmuligheter og nye infotainmentfunksjoner. Utviklet for å gjøre det tryggere, enklere og mer avslappende å kjøre.

Det høyteknologiske infotainmentsystemet har to skjermer på 12 tommer. De buede skjermene som brukes i EV6, har tynne paneler med ny struktur og avansert teknologi for å redusere refleksjoner. Kombiinstrumentet og infotainmentsystemet ser ut som om de er montert i ett stykke forsterket glass. Skjermene strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainmentsystemet over midtkonsollen.

EV6 har også et AR-head-up-display som viser informasjon nederst på frontruten foran føreren. Systemet viser varsler fra bilens avanserte førerassistentsystem, informasjon om bilens hastighet samt navigasjonsmeldinger.

Den nyeste versjonen av «Kia Connect», Kias innovative tilkoblede bilsystem som tidligere ble kalt UVO, gir tilgang til en rekke sanntidstjenester fra Kia samt trådløse oppdateringer (OTA). Kia Connect er tilgjengelig via berøringsskjermen og gjør det enkelt å finne ladestasjoner og prisinformasjon, vise ladestatus, planlegge lading og vise gjenværende rekkevidde.

EV6 er også den første elbilen fra Kia som kan leveres med et kraftig Meridian® surroundanlegg med 14 høyttalere for en ekstra god lydopplevelse. Lydanlegget med 14 høyttalere bruker mange av den britiske lydpionerens teknologier for digital lydbehandling (DSP). EV6 er utstyrt med Meridians lydfilosofi, slik at kundene får en naturtro og autentisk lydopplevelse når de er på farten.

Lydanlegget har også Active Sound Design (ASD), en funksjon som Kia nylig har utviklet for å gi føreren hørbare tilbakemeldinger om hvor fort bilen kjører. Funksjonen kan betjenes via et brukergrensesnitt.



Sikkerhet og praktiske løsninger
Avanserte førerassistentsystemer med fjernstyrt parkeringsassistent
EV6 har klasseledende sikkerhet og praktiske løsninger takket være de mange førerassistentsystemene (ADAS). De bidrar til å redusere mange av farene og påkjenningene ved kjøring samt til å beskytte passasjerer og andre trafikanter.

Utstigningsassistenten (SEA) varsler om det kommer bil fra en av sidene om man åpner dørene. SEA bidrar også til å holde bakdørene låst ved hjelp av en elektronisk barnelås.

Køkjøringsassistent (LFA) holder bilen midt i filen. LFA kan enkelt slås på og av mens du kjører.

Motorveiassistent 2 (HDA 2) bidrar til å holde fast avstand til bilen foran når du kjører på motorvei, og funksjonen bidrar også til å holde bilen midt i filen – selv i svinger. Hvis andre biler kommer for nær, vil HDA 2 justere retningen, slik at den potensielle kollisjonen unngås. Og hvis man holder hendene på rattet og kjører over en viss hastighet, kan man bytte fil ved hjelp av blinklyshendelen.

Med fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) trenger ikke føreren sitte i EV6 for å parkere bilen eller kjøre den ut fra en parkeringsplass.



Tekniske Spesifikasjoner

Dimensions

(Europe model)

EV6

EV6 GT-line

EV6 GT

Wheelbase

2,900 mm

2,900 mm

2,900 mm

Length

4,680 mm

4,695 mm

4,695 mm

Width

1,880 mm

1,890 mm

1,890 mm

Height

1,550 mm

1,550 mm

1,545 mm

Cargo

Boot/trunk space

*EV6 / EV6 GT-line

520 L

1300 L (*when second-row seats are fully folded)

Front trunk

Non-NA model: 52 L (2WD) or 20 L (AWD)

*North America model: 20 L (both AWD & 2WD)

Performance

Platform

Electric-Global Modular Platform

EV6


EV6

GT-line

Long Range

77.4-kWh Battery

AWD

Power

239-kW (Front & Rear combined)

Torque

605-Nm (Front & Rear combined)

2WD

Power

168-kW Rear

Torque

350-Nm Rear

Standard Range

58.0-kWh Battery

AWD

Power

173 kW (Front & Rear combined)

Torque

605 Nm (Front & Rear combined)

2WD

Power

125 kW Rear

Torque

350 Nm Rear

EV6

GT

Long Range

77.4-kWh Battery

AWD

Power

430 Kw (Front & Rear combined)

Torque

740 Nm (Front & Rear combined)

Features

Supported Charging Infrastructure

400 V and 800 V (No need for additional adapters)

Ultra-fast Charging (800V)

10 % to 80 % in 18 minutes of charge

100 km of range (WLTP) in 4.5 minutes of charge

※Spesifikasjoner kan variere avhengig av marked.


*All teknisk informasjon er korrekte på publiseringstidspunkt (30. mars 2021) og basert på forventede tall på typegodkjenning. Endelige tall bekreftes ved typegodkjenning.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kia EV6 GT leveres med batteri på 77,4 kWh og 4WD, og går fra 0-100 på 3,5 sek.
Kia EV6 GT leveres med batteri på 77,4 kWh og 4WD, og går fra 0-100 på 3,5 sek.
Last ned bilde
Kia EV6 GT Line
Kia EV6 GT Line
Last ned bilde
EV6 GT LIne
EV6 GT LIne
Last ned bilde
EV6 GT Line
EV6 GT Line
Last ned bilde
EV6 GT Line
EV6 GT Line
Last ned bilde
Kia EV6 GT
Kia EV6 GT
Last ned bilde
Kia EV6 GT
Kia EV6 GT
Last ned bilde
Kia EV6 GT
Kia EV6 GT
Last ned bilde
EV6 GT Interiør. Setene er tynne, lette og moderne, og kledd i moderne og robuste materialer som er laget av resirkulert plast .
EV6 GT Interiør. Setene er tynne, lette og moderne, og kledd i moderne og robuste materialer som er laget av resirkulert plast .
Last ned bilde
EV6 GT Interiør
EV6 GT Interiør
Last ned bilde
EV6 GT Interiør
EV6 GT Interiør
Last ned bilde
EV6 GT Line
EV6 GT Line
Last ned bilde

Om Kia Norge

Kia Norge
Kia Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.kia.com/no/

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge, og gjennom nær 70 forhandlere markedsføres Kia over hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994, og tilsammen ruller det ca 30.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.

Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.

Følg saker fra Kia Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kia Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom