Kezzler

Kezzler henter 57 millioner til internasjonal vekst

Investinor og DNV er nye investorer når sporingsteknologiselskapet Kezzler henter 57 millioner kroner i en rettet emisjon. Pengene skal brukes til å vokse globalt.

Billedtekst: Fra venstre: Erik Langaker, styreleder Kezzler, Christine C. Akselsen, CEO i Kezzler, Kaare Helle, investeringsdirketør i DNV Ventures og Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor

- Med stadig mer komplekse forsyningskjeder og forbrukerens økende behov for å vite produktets opprinnelse, er markedet for produktdigitalisering i ferd med å ta av. Kezzler er verdensledende i denne nisjen og vi ser frem til å støtte selskapet videre på denne globale vekstreisen, sier Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor.

Kezzler har utviklet en såkalt serialiseringsteknologi, det vil si en programvare for å spore ulike varer rundt om i verden. Det er allerede over 20 milliarder enkeltprodukter med Kezzlers koder globalt. Legemiddelselskapet Pfizer, agriselskapet Bayer Crop Science og et av verdens største meieriselskaper, nederlandske FrieslandCampina med sin morsmelkerstatning, er på kundelisten.

Totalt går Investinor inn 25 millioner koner, mens DNV investerer 20 millioner kroner. I tillegg kommer 12 millioner kroner blant annet fra eksisterende aksjonærer, slik at den rettede emisjonsrunden ender på 57 millioner kroner. Fra før av finner vi kjente navn som Watrium, Vestland Invest og BillerudKorsnäs Venture på aksjonærlisten.

- Vi er svært imponert over Kezzler og den posisjon selskapet har opparbeidet seg i markedet. Kezzlers teknologi er essensiell for å sikre transparente verdikjeder og dermed løfte frem bærekraftige produkter med god sporbarhet. Som en internasjonal aktør innen kvalitetssikring og risikovurdering ønsker DNV å støtte Kezzlers internasjonale vekst både gjennom strategisk samarbeid med våre fageksperter og men også gjennom tilførsel av kapital, sier Kaare Helle, investeringsdirketør i DNV Ventures.

Kezzler ble startet i Oslo i 2001, og har i dag45 ansatte og kontorer i Oslo, Singapore, USA, India, Kina og Nederland. På mange måter var Kezzler et forsknings- og utviklingsselskap frem til 2017. Det er først de siste årene selskapet har lykkes med å kommersialisere teknologien, og i fjor omsatte selskapet for 32 millioner kroner.

- Det har vært stor interesse både fra finansielt og industrielt hold for å delta i denne rettede emisjonen, og vi er svært fornøyde med at vi har fått med Investinor og DNV. Vi er sikre på at de er riktige eiere i fasen vi nå går gjennom der global vekst og markedsekspansjon står i fokus, sier Christine C. Akselsen, CEO i Kezzler.

Bilder

Om Kezzler

Kezzler
Dronning Eufemias gate 6

Om Kezzler

Kezzler et er norsk teknologiselskap etablert i 2001 som leverer en skybasert løsning for produktdigitalisering og sporbarhet. Kezzlers plattform gjør det mulig å spore forsyningskjedene og løse utfordringer med forfalskede varer, uautorisert distribusjon, og kommunisere direkte med konsumenter via produktet som er sporet. Selskapets hovedkontor ligger i Oslo, med kontorer i Nederland, USA, India, Singapore og Beijing. Les mer på www.kezzler.com

Om DNV

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Om Investinor

Investinor AS er et investeringsselskap. Sammen med gründere, entreprenører og andre investorer gjør vi utvalgte lovende bedrifter verdensledende. Investinor kan gjøre direkte investeringer i selskaper, investere i såkorn- og venturefond, matche-investere sammen med private investorer i såkorn- og venturefaseselskap, samt gjøre pre-såkorninvesteringer i fond eller via matching. Investinor forvalter statens interesser i såkornfond- og presåkornordningen. Les mer på www.investinor.no og følg oss på LinkedIn og Facebook.

Følg pressemeldinger fra Kezzler

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kezzler på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.