Kenneth Lien & Center of the Universe med discohalling for dansegulvet

Kenneth Lien og Center of the Universe har gått sammen for å utforske koblingen mellom norsk folkemusikk og elektronisk musikk. Første låta ut fra plata "Snu hver stein" (ute 2.juni) er «Hallingen», en munnharpedreven låt for dansegulvet, som baker sammen tradisjonell hallingdans med en italo eller Oslo-disco-inspirert beat, med basslinjer og synther inkludert.
Kenneth Lien & Center of the Universe (Jørgen Skjulstad). Foto: Frøydis Bergheim Ruud

"Hallingen" er et godt sted å begynne for å høre den kommende plata, og viser Liens fine spill og den eksentriske men dansbare produksjonen til Center of the Universe.
Munnharpa er svært sjelden å høre i moderne musikk og bandet forsøker å gjøre noe med nettopp det, til syvende og sist er jo lyden av munnharpe ganske lik lyden av en synthesizer?

Lytt

Kenneth Lien er en multiinstrumentalist med røtter i black metal og improvisert rock. Han trakterer en rekke folkeinstrumenter som for eksempel fele, hardingfele, seljefløyte og ikke minst munnharpe. Han er mest kjent fra trioen Ævestaden men har også bemerket seg på kappleikscenen med flere munnharpeseiere.

Jørgen Skjulstad er en musiker og DJ som og er også kjent som Center of the Universe eller DJ Sissyfus. Jørgen har gitt ut ca 20 plater under eget navn og bidratt på kanskje noen hundre som remikser og produsent.

Kenneth Lien: munnharpe
Jørgen Skjulstad: trommemaskin, synth, sampler, innspilling og miksing

Singelrelease: 28.04.2023
Artist: Kenneth Lien & Center of the Universe
Tittel: Hallingen (trad.)
ISRC: NOGHH2397020
Plateselskap: Heilo

Cover: Kenneth Lien & Center of the Universe. Design: Julia Stenberg

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.