Kazakhstans «Grand Canyon» skal utvikles som reisemål

Charyn nasjonalpark i Almaty-regionen – også kalt Kasakhstans Grand Canyon – er blant landets 10 viktigste reisemål og skal nå utvikles tikl å bli enda mer attraktivt enn det allerede er. Nasjonalparken har de landets fire mest besøkte turistveier.

Kløften har fargerike formasjoner i alle former og størrelser. Selv om det er mindre enn Grand Canyon, synes besøkende dalen med de steile fjellsidene og sporene av en elv som har gravd seg ned til berggrunnen er like imponerende.

Det er departementet økologi, geologi og naturressurser som har presentert utviklingsprosjektet som imøteses med stor spenning.

Mer enn 20 000 mennesker besøkte turistveiene i nasjonalparken i 2019. Gjennom det nye konseptet skal man utvikle en bærekraftig økoturisme i området. «Dagens infrastruktur er for dårlig og folk flest vet knapt hva øko-turisme er,» sier statssekretær Yerlan Nysanbayev.

Inspirert av Europa og USA

For å tiltrekke seg private investeringer planlegger departementet å bygge to moderne besøkssentre, fire turistruter, etniske landsbyer, tre observasjonsplattformer, legge til rette for camping, etablering av serveringssteder og suvenirbutikker. I sitt arbeid med konseptet har departementet og det nasjonale reiselivsselskapet Kasakh Tourism studert turistdestinasjoner i USA og Europa.

Alle nye fasiliteter skal plasseres utenfor fjellkløftene for å minimere skaden på økosystemet og forhindre for stor turistbelastning.

Ifølge statssekretæren er det viktigste hindret for å få inn private investorer at infrastrukturen er for dårlig utbygd. Departementet sal sette sammen et offentlig råd som skal overvåke utviklingen av prosjektet.