Kathrine Omnia Strøm til Asplan Viak

Asplan Viak har landets største fagmiljø innen landskapsarkitektur, og har i flere år lagt vekt på å sette bærekraft i tett sammenheng med faget. – Med ansettelsen av Kathrine Omnia Strøm som fagansvarlig for bærekraftig landskapsarkitektur styrker vi dette miljøet enda mer, sier fagsjef for landskapsarkitektur, Lisbet Haug.
Kathrine Omnia Strøm, fagansvarlig for bærekraftig landskapsarkitektur i Asplan Viak. Foto: Espen Sturlason/ Sturlason AS Polyfoto

– Jeg valgte å jobbe i Asplan Viak fordi det er Norges sterkeste fagmiljø innen bærekraftig landskapsarkitektur og byutvikling, og fordi det er masse hyggelige folk i firmaet. Det var også utslagsgivende for meg at toppledelsen legger sterk vekt på bærekraft og rapporterer på trippel bunnlinje. Jeg ser fram til å være en del av en gruppe som virkelig bidrar til et bedre og mer bærekraftig Norge, og bedre bygde omgivelser for både mennesker, natur og klima, sier Kathrine Omnia Strøm.

Strøm kommer fra stillingen som landskapsarkitekt og utviklingssjef for bærekraftig byutvikling i COWI. Tidligere har hun jobbet blant annet for Arkitektur N, Østengen og Bergo landskapsarkitekter, Botanisk hage ved Universitetet i Oslo, og Statens vegvesen. Hun har også vært president i Norske landskapsarkitekters forening.

– Kathrine brenner for tverrfaglig prosjektutvikling hvor landskapsarkitektur står i sentrum. Hun jobber visjonært og innovativt faglig, og markedsmessig bredt. Jeg er veldig glad for å ha fått henne med på laget, sier Per Einar Saxegaard, regionleder i Analyse, plan og landskap i Asplan Viak.

Strøm vil fortsatt ha en deltidsstilling som dosent ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Asplan Viak er et av Norges ledende rådgivningsselskaper innen plan-, arkitektur- og ingeniørfag. Vi er alltid helhetlige i vår tilnærming, og forretningsmodellen vår baserer seg på vår kompetanse innen alle faser av et prosjekt. Vi mener de mest nyskapende og bærekraftige løsningene oppstår gjennom tverrfaglighet og ikke ved å jobbe med hvert enkelt fag isolert. Alt vi leverer skal være fremsynt, varig og helhetlig. Asplan Viaks kompetanse finner du fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Våre medarbeidere er til stede over hele landet, fordelt på 32 kontorer.