Kate «The Flying Cake» Kippersund er vinner av Årets kake 2015

I helgen ble den nasjonale konkurransen «Årets kake 2015» arrangert i Stavanger. Temaet var bryllup og vinner ble Kate Kippersund (41) fra Bergen.

Kate Kippersund er vinner av Årets kake 2015

Kippersund er også kjent under navnet «The Flying Cake» og driver til daglig Bergen kakestudio, i tillegg til å jobbe som flyvertinne for SAS. Vinnerkaken besto av bunner laget av makadamianøtter, samt tre forskjellige kremer laget med hvit sjokolade, mørk sjokoladeganache og mascarpone og den siste - en ostekrem smaksatt med saft av tamarillofrukten og pasjonsfrukt.

– Jeg trodde aldri at en kakekonditor som meg kunne vinne, sier Kippersund og utdyper:
– De fleste andre deltakerne i denne konkurransen har bakgrunn fra hoteller, mens jeg er en konditor som er en ren kakekunstner. Det er helt uvirkelig at jeg har klart å vinne, sier en overrasket Kippersund.

I alt fire deltakerne deltok i konkurransen som gikk over tre timer. På den tiden skulle det produseres en kake til tretti personer som skulle imponere både på smak og utseende. Hoveddommer, konditor Sverre Sætre, forteller at det var vanskelig å skille de beste, men at vinnerkaken hadde en fin kombinasjon av balanserte smaker i tillegg til at det var en flott pyntet bryllupskake.

På de påfølgende plassene kom:
Dominik Zyngiel (17), Drammen (Fristelse Cafe)
Tatiana Liapochkina (53), Tromsø (Koseverden AS)
Christer Johnsen (27), Drammen (Quality Hotel Expo)

Bilder:
1. Vinnerkaken, fylt med macadamianøtter, lys og mørk sjokolade, pasjonsfrukt og tamarillo.
2. Vinner Kate Kippersund vant en sjekk på kr. 10 000,- og et sjokoladekurs hos den belgiske sjokoladeprodusenten Callebaut.
Alle foto: Elin Vatnar Nilsen

Kontaktinformasjon:
Pressekontakt Landsmøtet for bakere- og konditorer 28.- 30. august
Elin Vatnar Nilsen tel: 934 28 850 (elin@krem.no)

Daglig leder Baker- og konditorbransjens landsforening:
Gunnar Bakke Mobil: 970 19 591 gb@nhomd.no

Kate Kippersund er vinner av Årets kake 2015