Kasakhstanske parlamentarikere besøkte Oslo

Medlemmer av Komiteen for internasjonale relasjoner, forsvar og sikkerhet i Senatet til Kasakhstans parlament hadde et arbeidsbesøk til Norge. Delegasjonen var ledet av senator Mukhtar Kul-Mukhammed. Besøket ble organisert med støtte fra OSSEs programkontor i byen Nur-Sultan.

Det ble holdt møter med Stortingets visepresident Kari Henriksen, leder av Stortingets Utenriks- og forsvarskomité Ine Eriksen Søreide og leder av Stortingets delegasjon til OSSEs parlamentariske forsamling Siv Mossleth.

Senator Mukhtar Kul-Mukhammed informerte samtalepartnerne om de pågående politiske og økonomiske reformene i Kasakhstan. Han opplyste om at det skal holdes folkeavstemning om endringer i landets grunnlov 5. juni 2022. Reformen innebærer en overgang fra et republikkstyre med en meget sterk president til en presidentrepublikk med et sterkt parlament, styrking av systemet for beskyttelse av menneskerettighetene, opprettelse av en forfatningsdomstol og styrking av ombudsmannens status. Presidenten og regionlederne vil få begrensninger når det gjelder deres medlemskap i politiske partier. Registreringsprosedyren for nye parter vil bli forenklet.

"Landets president Kassym-Jomart Tokayev har satt et mål om å bygge et nytt Kasakhstan. Dette betyr at landet vil ha en mer bærekraftig, diversifisert og rettferdig økonomi med muligheter for borgernes initiativ, et mer rettferdig samfunn, samt et levende, dynamisk og konkurransedyktig politisk system," sa Mukhtar Kul-Mukhammed.

Under møtene i Oslo ble de kasakhstanske parlamentmedlemmene kjent med de norske erfaringene med sikkerhetspolitisk lovgivning og innføring av parlamentarisk kontroll på dette området.

Senatorene besøkte også kontoret til Stortingets ombudsmann for forvaltningen og møtte direktør for Senter for integritet i forsvarssektoren (CIDS) Per Christensen.

Den kasakhstanske delegasjonen inkluderte parlamentmedlemmene Nurzhan Nursipatov, Kairat Kozhamzharov og Dana Nurzhigitova.

"Besøket vårt finner sted på tampen av 30-årsjubileet for opprettelsen av diplomatiske forbindelser mellom Kasakhstan og Norge. I denne perioden har våre to land etablert en konstruktiv politisk dialog. Vi har utvekslet besøk og hatt felles arrangementer på ulike nivåer. Kasakhstan hadde sin første utenriksstasjon i Norden i Norge i 2004. I dag er det et stort potensial for samarbeid innen fornybar energi, olje og gass, oljeindustritjenester, landbruk, transport og logistikk," sa Dana Nurzhigitova etter møtet på Stortinget.

De kasakhstanske parlamentarikerne uttrykte et ønske om en snarlig etablering av en norsk ambassade i Kasakhstan. Det ble også foreslått å vurdere ideen om et dialogforum mellom de sentralasiatiske parlamentene og Nordisk råd.

Mukhtar Kul-Mukhammed viste også til de to landenes innsats for å bevare minnet om kasakhstanere som døde i Norge under andre verdenskrig, blant annet deltakerne i Petsamo-Kirkenes operasjonen i 1944.