Kasakhstanske forskere presenterte ny covid-19-vaksine

Det kasakhstanske Biosafety Research Institute har lagt frem QazVac-vaksinen som forskerne deres har brukt det siste året på å utvikle. Det melder nyhetsbyrået KazInform.

Bilde: Kazinform/Mukhtar Holdorbekov

Det er prøver fra de første koronasmittede personene i Kasakhstan i mars 2020 som danner grunnlag for studiene bak den nye vaksinen. Gjennom prøvetaking ble covid-19-viruset hos pasientene isolert, og deretter brukt til videre forskning.

–Hvert hetteglass inneholder en dose, og det samme hetteglasset brukes til å gi den andre dosen 21 dager etter at første dose er satt, forklarer Lespek Kutumbetov, som er en av forskerne som står bak den kasakhstanske vaksinen.

Vaksinen skal oppbevares i kjøleskaptemperatur på mellom to til åtte grader, og kan ikke fryses ned. De første 50.000 dosene av vaksinen skal etter planen være tilgjengelig i slutten av denne måneden.

QazVac ble registrert som vaksinekandidat av Verdens Helseorganisasjon (WHO) den 15. mai 2020. Den første kliniske testfasen startet allerede i september 2020. Den involverte 44 frivillige som ikke hadde vært smittet med covid-19 og derfor ikke hadde antistoffer. I midten av oktober startet den andre testfasen der 200 frivillige deltok.

19. desember ga det kasakhstanske helsedepartementet grønt lys til fase tre av studiene. 3000 personer meldte seg frivillig og ble vaksinert med QazVac-vaksinen i byene Taraz og Almaty. Det er ikke meldt om alvorlige bivirkninger hos noen av de som deltok i studien.

–Den tredje fasen av den kliniske undersøkelsen vil være ferdig den 9. juli i år. Deretter vil vi gå gjennom informasjonen fra de 3000 personene som har deltatt i studien. Rundt 20 dager senere vil vår rapport bli sendt inn til Helsedepartementet for videre behandling og godkjenning, sier leder for forskningsinstituttet, Kunsulu Zakarya.

Bilde: Kazinform/Mukhtar Holdorbekov