Kasakhstansk aktivist oppfordrer til støtte til ofre for kjernefysiske tester

"456 atomprøvesprengninger ble utført på testanlegget Semipalatinsk, 116 av disse var i atmosfæren", sa Alimzhan Akhmetov, direktør for den ikke-statlige kasakhstanske organisasjonen Senter for internasjonal sikkerhet og politikk, under ICAN Act On It Forum i Oslo.
Testanlegget Semipalatinsk i nåværende Øst-Kasakhstan var det primære teststedet for Sovjetunionens atomvåpen mellom 1949 og 1991.
"Ifølge eksperter var den samlede sprengkraften til atomprøvesprengningene i atmosfæren 2 500 ganger sterkere enn atombomben over Hiroshima. Mer enn 1,5 millioner mennesker ble skadet av atomprøvesprengningene i Kasakhstan. 29. august 1991 ble verdens største atomtestanlegg Semipalatinsk stengt. Anleggets område var 18 500 kvadratkilometer som er sammenlignbart med arealet til noen stater", sa Akhmetov.
På 1990-tallet avviklet Kasakhstan frivillig sitt atomvåpenarsenal som var verdens fjerde største. På den tiden hadde Kasakhstan 1 040 atomstridshoder som var utplassert på 104 interkontinentale ballistiske missiler, 30 strategiske bombefly og 600 kg høyt anriket uran.
I 2009 erklærte FN 29. august (dagen for stengingen av testanlegget Semipalatinsk) for den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger.
"Likevel opplever folk fortsatt konsekvensene av kjernefysiske tester. Nå har vi i Kasakhstan en fjerde generasjon overlevende", bemerket Akhmetov.
Akhmetov fortalte lokalbefolkningens historier fra miljøkatastrofeområdet og hvordan de plages av kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes, noe som resulterer i forkortet levealder.
"Det er flere kompliserte problemstillinger rundt helsetilbudet, den samfunnsøkonomiske utviklingen og infrastrukturen i den berørte regionen. For eksempel, man kan sende en ambulanse, men den kan ikke rekke stedet fordi det ikke er en vei dit, eller hvis noen blir syke på onsdag, men ikke torsdag, blir det uheldig. Jeg forteller ikke dette for å skremme dere, men for å bli forent i våre anstrengelser for å takle utfordringene og problemene vi står overfor", sa Akhmetov til publikum.

ICAN Act On It Forum i Oslo
Atomsjø etter eksplosjonen ved atomteststedet Semipalatinsk (Kasakhstans utenriksdepartement)
"Stronger than Death", a memorial in Semey to the victims of nuclear tests at the Semipalatinsk nuclear test site.