Kasakhstans tidligere utenriksminister utnevnt til OSSEs høykommisær for nasjonale minoriteter

Den erfarne diplomaten Kairat Abdrakhmanov, Kasakhstans tidligere utenriksminister, er valgt av de 57 medlemslandene som neste høykommissær for nasjonale minoriteter i Organisasjon for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE).
Kairat Abdrakhmanov og Norges utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide under møtet i FN. New York, september 2018 (Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement)

"OSSEs institusjonelle krise, som har vart det siste halvåret, er avsluttet i dag. I juli ble mandatene til alle fire lederne for organisasjonens institusjoner suspendert – generalsekretæren, lederen for ODIHR, høykommissæren for nasjonale minoriteter og representanten for mediefrihet ", heter det i en uttalelse fra det kasakhstanske utenriksdepartementet.

Etter en omfattende utvelgelses- og forhandlingsprosess ble det oppnådd enighet, og nye ledere ble valgt under OSSEs ministerrådsmøte, som foregikk digitalt.

"Nominasjonen av ambassadør Abdrakhmanov ble positivt mottatt av OSSE-deltakende stater, som bidro til å danne en bred enighet rundt Kasakhstans kandidatur i åpen konkurranse med andre søkere", sier Kasakhstans utenriksdepartement.

Den kasakhiske diplomaten Abdrakhmanov har betydelig diplomatisk erfaring som utenriksminister, fast representant for Republikken Kasakhstan i FN og OSSE, og som ambassadør i Israel, Østerrike og Sverige.

I 2010 ledet Abdrakhmanov OSSEs faste råd under Kasakhstans ettårige formannskap. Det året holdt OSSE sitt historiske toppmøte i Astana (nå Nur-Sultan).

"Det er viktig å merke seg at tidligere representanter for land "øst for Wien ", inkludert tidligere Sovjetstater og Sentral-Asia, aldri tidligere har vært representert i OSSE-ledelsen. Kasakhstans erfaring med å opprettholde fred og harmoni i et multietnisk og flerreligiøst land bidro til utvelgelsen av den kasakhiske kandidaten, understreker departementet.

OSSE har en omfattende tilnærming til sikkerhet som omfatter politisk-militære, økonomiske og miljømessige og menneskelige aspekter. Organisasjonen adresserer derfor et bredt spekter av sikkerhetsrelaterte bekymringer, inkludert våpenkontroll, tillits- og sikkerhetsbyggende tiltak, menneskerettigheter, nasjonale minoriteter, demokratisering, politistyringsstrategier, terrorbekjempelse og økonomiske og miljømessige aktiviteter. Alle 57 deltakende stater har lik status, og avgjørelser tas ved konsensus på et politisk, men ikke juridisk bindende grunnlag.

Høykommissæren for nasjonale minoriteter har som rolle å gi tidlig varsling og iverksette passende, tidlige tiltak for å forhindre at etniske spenninger utvikler seg til konflikt.