Kasakhstans nasjonale symboler lagret på Svalbard

Yerkin Akhinzhanov, Kasakhstans ambassadør i Norge, har besøkt det norske administrasjonssenteret Longyearbyen på Svalbard. Under oppholdet ble Kasakhstans nasjonale symboler plassert i Arctic World Archive (AWA).

(Kasakhstans ambassade)

Besøket faller sammen med at Kasakhstan i år markerer 30 års jubileet som uavhengig nasjon etter Sovjetunionens fall. – Vi er her for å diskutere investeringer, og vitenskapelig og teknisk samarbeid med ledende Svalbard-selskaper, "sa Akhinzhanov under sitt møte med Sølvi Elvedahl, fungerende sysselmann på Svalbard.

Kasakhstan er i likhet med mange andre land opptatt av Svalbards store betydning i det internasjonale forskningsmiljøet. På grunn av nærheten til Nordpolen og med helt unike klimatiske forhold, opererer forskningsstasjoner i flere land og noen viktige høyteknologiske fasiliteter innen telekommunikasjon, meteorologi, seismologi, romforskning her.

Forskning og partnerskap

- Kasakhstan er landet den nest største økonomien i det post-sovjetiske området og den største i Sentral-Asia. Vår president Kassym-Jomart Tokayev gjennomfører for tiden et kompleks og omfattende sett av sosiale, politiske og politiske reformer samtidig som vi aktivt utforsker nye internasjonale partnerskapsmuligheter.

Under besøket ble det avholdt møter med biologen Åsmund Asdal, koordinator for Svalbard Global Seed Vault, og Maja-Stina Ekstedt, direktør for SvalSat, en satellittstasjon som følger med på alle satelittpasseringer over Svalbard.  Spørsmål om samarbeid innen vitenskap, teknologi og utdanning ble diskutert under besøket på Universitetssenteret på Svalbard og Norsk Polarinstitutt.

Den kasakhiske delegasjonen besøkte også Arctic World Archive, et verdensarkiv som drives av Piql og Store Norske Spitsbergen Kulkompani. Arkivet ble åpnet i 2017 og her har blant annet representanter fra Vatikanstaten deponert manuskripter og tegninger fra middelalderen på filmruller i arkivet som lagrer digitale data av stor historisk og kulturell betydning. Dataene samles og er designet for en levetid på 500 år eller mer i et dypt stålhvelv under permafrostforhold.

Nå er også Kasakhstans nasjonale symboler blir lagret her – så statens flagg, emblem, hymne, grunnloven og loven om statens uavhengighet datert 16. desember 1991.

(Kasakhstans ambassade)

Seminar-suksess om mangfold og nasjonsbygging1.6.2021 19:32:43 CEST | Pressemelding

2021 markerer 30-årsjubileet for opprettelsen av Kasakhstan som uavhengig stat etter Sovjetunionens fall. Siden den gang har Kasakhstan tatt store steg for å modernisere landet sosialt, kulturelt og økonomisk. Som et ledd i markeringen skal Kasakhstan ha en rekke arrangementer i Norge. Det første arrangementet ble avholdt digitalt i forrige uke. Seminaret hadde etnisk mangfold og nasjonsbygging som tema, og ble en stor suksess.