Kasakhstans nasjonale symboler lagret på Svalbard

Yerkin Akhinzhanov, Kasakhstans ambassadør i Norge, har besøkt det norske administrasjonssenteret Longyearbyen på Svalbard. Under oppholdet ble Kasakhstans nasjonale symboler plassert i Arctic World Archive (AWA).
(Kasakhstans ambassade)

Besøket faller sammen med at Kasakhstan i år markerer 30 års jubileet som uavhengig nasjon etter Sovjetunionens fall. – Vi er her for å diskutere investeringer, og vitenskapelig og teknisk samarbeid med ledende Svalbard-selskaper, "sa Akhinzhanov under sitt møte med Sølvi Elvedahl, fungerende sysselmann på Svalbard.

Kasakhstan er i likhet med mange andre land opptatt av Svalbards store betydning i det internasjonale forskningsmiljøet. På grunn av nærheten til Nordpolen og med helt unike klimatiske forhold, opererer forskningsstasjoner i flere land og noen viktige høyteknologiske fasiliteter innen telekommunikasjon, meteorologi, seismologi, romforskning her.

Forskning og partnerskap

- Kasakhstan er landet den nest største økonomien i det post-sovjetiske området og den største i Sentral-Asia. Vår president Kassym-Jomart Tokayev gjennomfører for tiden et kompleks og omfattende sett av sosiale, politiske og politiske reformer samtidig som vi aktivt utforsker nye internasjonale partnerskapsmuligheter.

Under besøket ble det avholdt møter med biologen Åsmund Asdal, koordinator for Svalbard Global Seed Vault, og Maja-Stina Ekstedt, direktør for SvalSat, en satellittstasjon som følger med på alle satelittpasseringer over Svalbard.  Spørsmål om samarbeid innen vitenskap, teknologi og utdanning ble diskutert under besøket på Universitetssenteret på Svalbard og Norsk Polarinstitutt.

Den kasakhiske delegasjonen besøkte også Arctic World Archive, et verdensarkiv som drives av Piql og Store Norske Spitsbergen Kulkompani. Arkivet ble åpnet i 2017 og her har blant annet representanter fra Vatikanstaten deponert manuskripter og tegninger fra middelalderen på filmruller i arkivet som lagrer digitale data av stor historisk og kulturell betydning. Dataene samles og er designet for en levetid på 500 år eller mer i et dypt stålhvelv under permafrostforhold.

Nå er også Kasakhstans nasjonale symboler blir lagret her – så statens flagg, emblem, hymne, grunnloven og loven om statens uavhengighet datert 16. desember 1991.

(Kasakhstans ambassade)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.