Kasakhstan vil samarbeide med Narvik havn innen transport og logistikk

Narvik, en av Norges største havner, kan bli en atlantisk havn for Kasakhstan, sa havnedirektør for Narvik havn Rune Johan Arnøy.

Havnedirektør for Narvik havn Rune Johan Arnøy og forretningsutvikler Ragnar Krogstad. Kilde: The Astana Times

Han var i den kasakhiske hovedstaden for å delta i en plenarsesjon til generalforsamlingen til Koordineringsrådet for transsibirsk transport (CCTT) 19-20. september.

"Vi møtte ledelsen til KTZ Express, et selskap som tilbyr logistiske tjenester og kombinert transport i Kasakhstan. Vi tror dette møtet vil føre oss videre på Den nye silkeveien som man kaller det, fra Kina til Europa. Når det gjelder Narvik, er havnen inngangsporten til Nord-Amerika", sa han i et intervju i forbindelse med denne saken.

Som knytepunkt for godstransport og transitthavn er Narvik forbundet med jernbane med Sverige som er forbundet med Finland og videre gjennom Russland – med Kasakhstan og Kina.

"Det var interessant å høre på hva andre selskaper gjør for å sette i gang jernbanetransport. Det er veldig viktig at jernbanen er rimelig og har en god rutetabell fordi det er en stor konkurranse blant rederiene fra de asiatiske havnene til Europa. Muligens kan vi bruke jernbanen med dagens hastighet og kanskje ha den enda raskere siden prisen er kompatibel med rederienes priser", sa han.

Narvik kan bli et viktig ledd i den transeurasiske transitt- og transportkorridor, bemerket Kasakhstans ambassadør til Norge Yerkin Akhinzhanov på et møte med Narviks ordfører Rune Edvardsen og Arnøy i begynnelsen av september 2019.

"Før vi kom hit, besøkte Kasakhstans ambassadør til Norge oss i Narvik. Vi ble veldig imponert over kunnskapene hans ikke bare om Norge, men også om Narvik. Den er en liten by sammenlignet med Nur-Sultan, og han kom til oss og fikk oss nesten til å tro at han har oppholdt seg i Norge i flere år. Han prøvde å hjelpe oss med å sette opp noen møter", sa han.

Arnøy bemerket at samarbeid med KTZ Express er viktig "fordi de håndterer containere på jernbanevognene, men de har også kjølecontainer som kan sende tilbake fisk fra vår havn."

"Vi ønsker å ha en balansert flyt. Hvis vi kan frakte fersk fisk i kjølecontainere i det nye anlegget som heter BluWrap, vil det komme Russland, Kasakhstan og Kina til gode. Det kan være et veldig stort og interessant produkt. Vi vil også prøve å finne andre måter å sende varer tilbake. Derfor snakker vi også med havnene i Canada for å se hva slags råvarer de sender til Kina i dag. Kasakhstan kan bruke våre havner og vår jernbaneforbindelse til landet og Kina i stedet for å gå til de sentraleuropeiske havnene som er mer overfylt enn oss, og det gir oss muligheten til å gjøre forretninger med Kasakhstan", la han til.

Norge og Kasakhstan ligner på noen måter på hverandre når det gjelder ressurser, spesielt olje, bemerket Arnøy. Han mener at landets oljeindustri trenger mye utstyr som også kan håndteres på ruten.

"Vi ser at det er flere muligheter fordi vi har en effektiv transportkorridor, og dette skaper nye muligheter. Derfor er det meget interessant å snakke med folk som jobber i disse systemene, og utfordre dem. Vi vil bare være ivrige etter å finne gode måter og gode løsninger som vi kan ta med hjem igjen. Vi vil fortelle om disse mulighetene til våre forretningspartnere ikke bare i Norge, men også til Sverige og Finland og også over Nord-Atlanten, til Island, Canada og USA. Det kan også være av stor interesse å bruke jernbanen til passasjertog eller som turistreisealternativ", sa han.

Kilde: The Astana Times (https://astanatimes.com/2019/09/kazakhstan-to-cooperate-with-norways-narvik-port-in-transit-transport-logistics/).

Om kasakhstanske soldater som falt i slaget om Nordkalotten15.10.2019 19:41:27 CESTLeserinnlegg

I oktober er det 75 årsdagen for Sovjetunionens Petsamo-Kirkenes operasjon i nordområdene. Denne er en viktig milepæl i andre verdenskrigs historie fordi den faktisk markerte slutten på krigen i den sovjetiske delen av Arktis og markerte begynnelsen på frigjøringen av Norge. Det er utvilsomt at kasakhstanerne som tappert kjempet på alle krigsfronter, ga sitt verdige bidrag til frigjøringen av nordområdene.

Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie11.9.2019 14:00:05 CESTPressemelding

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris10.9.2019 14:36:05 CESTPressemelding

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan. Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet. "Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også i