Kasakhstan satser på å bli et eurasisk finans- og teknologiknutepunkt

"I mer enn fire år siden den offisielle oppstarten har Astana International Financial Center (AIFC), Kasakhstans ambisiøse prosjekt for å gjøre landet til et finansknutepunkt, forsøkt å fremme bærekraftig økonomisk utvikling i landet", sier Kairat Kelimbetov, leder for AIFC.
Astana International Financial Center (Photo credit: startupcentraleurasia.com)

AIFCble åpnet i 2018 og fokuserer på finansteknologi, islamsk finans, grønn finans, kapitalmarkeder og kapitalforvaltning. Antallet selskaper knyttet til senteret har økt betydelig – fra 50 selskaper i 2018 til over 1 270 selskaper fra mer enn 60 land. Det har vært en enorm fremgang – selskapene har investert 6,3 milliarder dollar i den kasakhiske økonomien gjennom AIFCs plattform.

De fleste bedriftene har tilgang til flere fordeler, for eksempel et liberalt visumregime og skattelettelser. Når det gjelder økonomiske sektorer, er det selskap som arbeider innen IT-tjenester og infrastruktur (29 prosent), finans (24 prosent) og tilleggstjenester (11 prosent).

"AIFC vil fortsette å jobbe med å skape et attraktivt innovativt system for å tiltrekke seg investeringer i finansiell, teknologisk og menneskelig kapital. Disse inkluderer ytterligere utvidelse av AIFCs jurisdiksjon, økt beskyttelse for investorer, styrking av rettssikkerheten, forbedringer av infrastrukturen, større regulatorisk åpenhet og forenkling av visumregimet", sier Kelimbetov i et intervju til Astana Times.

Gjennom årene har AIFC vært innovativ når det gjelder introdusering av nye instrumenter, blant annet grønne og sosiale verdipapirer. Den første grønne verdipapiremisjonen kom ut i 2020. På slutten av 2021 nådde volumet grønne verdipapirer utstedt på AIX (Astana International Exchange) og KASE (Kazakhstan Stock Exchange) 52,6 milliarder tenge (116 millioner dollar). Det var grønne lån til 28,5 milliarder tenge (62,8 millioner dollar). Kasakhstans bærekraftige finansmarked, inkludert sosiale verdipapirer og lån, passerte 250 millioner dollar.

AIFC har også vært proaktiv i å utvide sine børs- og fintechplattformer. AIX har 131 oppføringer, 18 lokale meglere og 11 internasjonale meglere. Siden lanseringen har AIX hentet inn 321,4 millioner dollar i egenkapital, mens rentekapital tjente 1,27 milliarder dollar. I 2021 oversteg handelsaktiviteten på AIX 300 millioner dollar.

En annen AIFC-underavdeling TechHub fremmer et oppstartsøkosystem, ventureindustrimarkedet, e-handel, bedriftsinnovasjon og ny teknologi.

"TechHub har bidratt til utviklingen av en helt ny sektor i Kasakhstan – venturekapitalsektoren som er verdt mer enn 8 millioner dollar. Kasakhstan har kommet på Global Fintech Index 2021 for første gang og er rangert på 13. plass blant landene i Asia-Stillehavsregionen", opplyser Kelimbetov.

Videre fremmer AIFC landets økonomiske hovedmål – tiltrekking av investeringer og bærekraftig økonomisk utvikling, derfor bekrefter landets strategiske dokumenter, blant annet den nasjonale utviklingsplanen for 2025, AIFCs rolle.

"AIFCs rolle har blitt viktigere siden det takler nye utfordringer som vi står overfor på lokalt, regionalt og internasjonalt nivå", legger Kelimbetov til og gjør rede for senterets gunstige forretningsmiljø, det unike juridiske og regulatoriske regimet og den velutviklede institusjonelle og fysiske infrastrukturen.

Kelimbetov sier at AIFCs aktiviteter går utover senterets mandat: "I tillegg til finans- og investeringssektoren har vi allerede oppnådd betydelig fremgang på følgende områder: prinsipper for ESG (Environmental, Social, and Governance), grønn økonomi, digitalisering av økonomien, teknologi og innovasjon og økonomisk kompleksitet".

AIFCs strategi satser også på utvikling en sirkulær økonomi, inkludert en lavkarbonøkonomi, økt energieffektivitet, dekarbonisering av energiforsyninger, investering i fysisk og digital infrastruktur og utnyttelse av løsningene fra den fjerde industrielle revolusjon.

Kelimbetov sier at arbeidet som er gjort i de fire årene "gir et solid grunnlag for neste trinn i AIFCs utvikling" – å gjøre AIFC til et regionalt finansielt knutepunkt for internasjonale markeder.

Siden Kasakhstans uavhengighet i 1991 har landet tiltrukket rundt 380 milliarder dollar i utenlandske direkteinvesteringer.

Astana International Financial Center (Photo credit: startupcentraleurasia.com)
Kairat Kelimbetov

Embassy of Kazakhstan in Norway