Kasakhstan rykker opp tre plasser til 25. plass i Verdensbankens Doing Business Report 2020

Kasakhstan viste forbedringer når det gjaldt utstedelse av tillatelser, muligheter for å få lån og starte bedrift.

Likevel er det fortsatt vanskeligheter med registrering av eiendom og ordninger relatert til insolvens ifølge rapporten.

"Forbedringen av Kasakhstans plassering i rankeringen Doing Business ble mulig takket være regjeringens pågående systematiske arbeid med å reformere eksisterende lovverk, forbedre lisenssystemet, forenkle prosedyrene for etablering av virksomheter, optimalisere statens kontroll- og tilsynsaktiviteter og forbedre forretningsklimaet." Dette er ifølge kommentarer på nettstedet til den kasakhstanske statsministeren Askar Mamin.

Opprykket i rangeringen ble mulig fordi Kasakhstan gjorde det enklere å starte bedrift ved å registrere selskaper i merverdimanntallet på stiftelsestidspunktet. Ifølge rangeringsrapporten var en annen forbedring en styrket tilgang til kreditt ved automatisk å utvide kredittsikring til å gjelde produktene av, inntektene fra og erstatningene av de opprinnelige aktivene og ved å gi sikrede fordringshavere absolutt prioritet under insolvensbehandling.

Kasakhstan forbedret også tilgangen til kredittinformasjon ved å rapportere kredittopplysninger fra forhandlere og gjorde håndteringen av byggetillatelser lettere ved å effektivisere ekspertvurderingen av byggeprosjekter og ved å forbedre prosessen med å få en ny vannforbindelse.

Samtidig bemerker rapporten at noen vanskeligheter med å drive virksomhet i Kasakhstan forblir uløste eller forverres av ny politikk. "Kasakhstan gjorde det også vanskeligere å overføre eiendom ved å kreve ytterligere bevis på betaling av statlige avgifter. Videre gjorde Kasakhstan ordninger relatert til insolvens vanskeligere ved å kreve at alle kreditorer stemmer på ordningen uavhengig av dens innvirkning på deres interesser", nevnes det i rapporten.

På den nye rangeringen ligger Kasakhstan foran Island (26. plass), Østerrike (27. plass), Russland (28. plass), Japan (29. plass), Spania (30. plass), Armenia (47. plass), Hviterussland (49. plass) , Kirgisistan (80. plass) og andre land.

De tre topprangerte landene på rangeringen Doing Business er New Zealand, Singapore og Hong Kong.

Hvert år publiserer Verdensbanken en rangering av 190 land når det gjelder gunstige forretningsbetingelser. Analysen involverer 10 indikatorer, blant annet tid og penger som brukes på å starte bedrift, håndtere byggetillatelser, skaffe strøm, registrere eiendom, få kreditt, beskytte minoritetsinvestorer, betale skatt og handle på tvers av landegrensene.