Kasakhstan rykker opp tre plasser til 25. plass i Verdensbankens Doing Business Report 2020

Kasakhstan viste forbedringer når det gjaldt utstedelse av tillatelser, muligheter for å få lån og starte bedrift.

Likevel er det fortsatt vanskeligheter med registrering av eiendom og ordninger relatert til insolvens ifølge rapporten.

"Forbedringen av Kasakhstans plassering i rankeringen Doing Business ble mulig takket være regjeringens pågående systematiske arbeid med å reformere eksisterende lovverk, forbedre lisenssystemet, forenkle prosedyrene for etablering av virksomheter, optimalisere statens kontroll- og tilsynsaktiviteter og forbedre forretningsklimaet." Dette er ifølge kommentarer på nettstedet til den kasakhstanske statsministeren Askar Mamin.

Opprykket i rangeringen ble mulig fordi Kasakhstan gjorde det enklere å starte bedrift ved å registrere selskaper i merverdimanntallet på stiftelsestidspunktet. Ifølge rangeringsrapporten var en annen forbedring en styrket tilgang til kreditt ved automatisk å utvide kredittsikring til å gjelde produktene av, inntektene fra og erstatningene av de opprinnelige aktivene og ved å gi sikrede fordringshavere absolutt prioritet under insolvensbehandling.

Kasakhstan forbedret også tilgangen til kredittinformasjon ved å rapportere kredittopplysninger fra forhandlere og gjorde håndteringen av byggetillatelser lettere ved å effektivisere ekspertvurderingen av byggeprosjekter og ved å forbedre prosessen med å få en ny vannforbindelse.

Samtidig bemerker rapporten at noen vanskeligheter med å drive virksomhet i Kasakhstan forblir uløste eller forverres av ny politikk. "Kasakhstan gjorde det også vanskeligere å overføre eiendom ved å kreve ytterligere bevis på betaling av statlige avgifter. Videre gjorde Kasakhstan ordninger relatert til insolvens vanskeligere ved å kreve at alle kreditorer stemmer på ordningen uavhengig av dens innvirkning på deres interesser", nevnes det i rapporten.

På den nye rangeringen ligger Kasakhstan foran Island (26. plass), Østerrike (27. plass), Russland (28. plass), Japan (29. plass), Spania (30. plass), Armenia (47. plass), Hviterussland (49. plass) , Kirgisistan (80. plass) og andre land.

De tre topprangerte landene på rangeringen Doing Business er New Zealand, Singapore og Hong Kong.

Hvert år publiserer Verdensbanken en rangering av 190 land når det gjelder gunstige forretningsbetingelser. Analysen involverer 10 indikatorer, blant annet tid og penger som brukes på å starte bedrift, håndtere byggetillatelser, skaffe strøm, registrere eiendom, få kreditt, beskytte minoritetsinvestorer, betale skatt og handle på tvers av landegrensene.

Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CESTPressemelding

The Astana Times melder at store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 2020. Embetsperson fra Kasakhstans energidepartement Ainur Sospanova påpekte en trend blant oljegigantene – å utvikle prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan. "Oljeselskaper som Shell, Eni, Total og Irena utvikler prosjekter om fornybar energi, og allerede neste år vil disse implementeres i Kasakhstan. Dette er et godt tegn for oss; det viser at disse stabile investorene som har 20 års erfaring med å være i Kasakhstans olje- og gassektor, er villige til å etablere seg innen fornybar energi. Og vi håper at en rekke slike investorer som kjenner godt til Kasakhstan og landets lovgivning, vil komme med åpеne tanker og god kunnskap om Kasakhstan og vil investere i fornybar energi", sa Sospanova. Kasakhstan har 81 anlegg for produksjon av fornybar energi med en samlet kapasitet på mer enn 930 megawatt. På slutten av 2019 vil 86 prosjekter med en kapasitet