Kasakhstan og Kina kommer til å styrke handelen mellom Asia og Europa

Det første offisielle besøket til Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev i Kina har resultert i ti store mellomstatlige partnerskapsdokumenter og flere kommersielle avtaler.

Foto: Pressekontoret til presidenten i Kasakhstan (www.akorda.kz)

Kasakhstans nye president hadde samtaler med president Xi Jinping og møtte statsminister Li Keqiang og andre kinesiske ledere.

Kasakhstans utenriksminister Beibut Atamkulov kommenterte besøkets politiske resultat og viste til erklæringen fra de to presidentene der de forplikter seg til å utvikle et "permanent omfattende strategisk partnerskap". Ifølge ministeren betyr dette god naboskap, respekt for hverandres nasjonale interesser og felles innsats for den regionale sikkerheten.

"Dette er et historisk besøk; det viderefører tradisjonen med møter på høyeste nivå som har vært initiert av Kasakhstans første president Nursultan Nazarbayev", forklarte ministeren i et intervju til dagsavisen Kazakhstanskaya Pravda.

Den økonomiske delen var betydelig i president Tokayevs besøk og inkluderte møte med grunnleggeren av internettgiganten Alibaba Jack Ma og en sesjon i Det kasakhisk-kinesiske forretningsrådet.

Tokayev ba kinesiske bedrifter om å bli kjent med den transkontinentale fraktkorridoren mellom Asia og Europa som Kasakhstan tilbyr. "Fem internasjonale jernbaneruter og seks store motorveier går gjennom Kasakhstan. De forbinder Kina og andre asiatiske land med Europa og Midt-Østen. Dette gjør det mulig å levere varer fra Kina til Europa gjennom Kasakhstan og omvendt bare på 15 dager mens sjø reisen tar to til tre ganger lengre tid", understreket presidenten.

Minister Atamkulov understreker at den videre byggingen av 2000-tallets silkevei er spesielt viktig for Kasakhstan. "Fra et praktisk synspunkt har vi åpnet for direkte og rask tilgang til markedene i hele Eurasia på en gang takket være bygging av transportkorridorer sammen med Kina. Det vil si at vi fikk øyeblikkelig tilgang til tre verdenshav – Stillehavet, Atlanterhavet og Indiahavet", sa han.

Generelt er mulighetene for økonomisk samarbeid med Kina praktisk talt ubegrensede ifølge ministeren. "Kina er et klart marked der man trenger å kunne jobbe. Regjeringen vår skaper alle nødvendige juridiske betingelser for dette. En rekke dokumenter som har blitt signert under besøket i Beijing, er rettet mot dette." Han nevnte protokollene om inspeksjoner, karantene og veterinære og sanitære krav for meieriprodukter, ull og lin som eksporteres fra Kasakhstan til Kina.

"Kasakhstan har alle muligheter til å bli en viktig leverandør av økologiske matvarer [...] Kjøttforbruket vokser jevnlig i det moderne Kina. Dette åpner for muligheter for husdyravl – fra å øke antall husdyr til å produsere kjøtt og bearbeide det for eksport", la ministeren til.

Kina er Kasakhstans tredje største handelspartner (etter EU og Russland) og landets tredje største utenlandske direkteinvestor (etter EU og USA). Handelsomsetningen mellom Kasakhstan og Kina i 2018 utgjorde 12 milliarder dollar. I løpet av de siste tjue årene har kinesiske selskaper investert rundt 20 milliarder dollar i Kasakhstan.

Republikken Kasakhstans Ambassade i Kongeriket Norge

Kontakt: zhumagulov.t(at)mfa.kz, talgatmarat(at)gmail.com

Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie11.9.2019 14:00:05 CESTPressemelding

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris10.9.2019 14:36:05 CESTPressemelding

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan. Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet. "Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også i