Kasakhstan nr. 39 på verdensranking

Får god attest for utvikling av økonomisk frihet

Forretningsområde i Almaty

Samtidig som Kasakhstan er i gang med markeringen av 30-års jubileet for landets uavhengighet kommer det gode nyheter fra internasjonale fagmiljøer som følger landets utvikling økonomisk og politisk. På verdens-rankingen over økonomisk frihet er Kasakhstan nå kommet opp på 39 plass av de 180 landene som er med i indeksen.

Landet har det siste året rykket 20 plasser opp på rangeringen. Det er den amerikanske tenketanken American Research Center Heritage Foundation https://www.heritage.org/index/about som utgir rapporten.

Heritage Foundation skriver at Kasakhstan er blant de 10 landene med den mest positive dynamikken når det gjelder å forbedre sin posisjon. Med «positiv dynamikk» mener man nøkkelindikatorer for finanspolitisk bærekraft, beskyttelse av eiendomsrett, effektivitet i offentlige forvaltning og bruk av offentlige midler, forretningsfrihet, handelsfrihet og utviklingen i rettssystemet. Man peker også på indikatorer som investeringsfrihet og finanssektorens handlingsrom.

Grunnlaget for 2020-rapporten er gjort gjennom undersøkelser i 2018 og 2019.

I rangeringen for 2020 er Norge på 28. plass, Russland er nr. 94., Usbekistan 114, Hviterussland 88 og Kirgisistan 81. De fem landene med høyest grad av økonomisk frihet er i rangeringen Singapore, Hong Kong, New Zealand, Australia, Sveits.

Heritage Foundation er en amerikansk konservativ tenketank basert i Washington, D.C., primært rettet mot offentlig politikk. Stiftelsen tok en ledende rolle i den konservative bevegelsen under presidentskapet for Ronald Reagan.

Siden den gang har The Heritage Foundation fortsatt å ha en betydelig innflytelse i amerikansk politikkutforming, og regnes som en av de mest innflytelsesrike konservative offentlige politiske organisasjonene i USA.

Heritage Foundation er rangert som en av verdens mest innflytelsesrike tenketanker.

Hvordan måler man økonomisk frihet?

Ifølge Heritage Foundation er økonomisk frihet den grunnleggende retten et hvert menneske har til å kontrollere sitt eget arbeid og eiendom. I et økonomisk fritt samfunn står alle fritt til å jobbe, produsere, konsumere og investere på den måten de vil. I økonomisk frie samfunn tillater regjeringer arbeidskraft, kapital og varer å bevege seg fritt.

Indeksen over økonomisk frihet dokumenterer det positive forholdet mellom økonomisk frihet og positiv sosial og økonomisk utvikling. Idealene om økonomisk frihet er sterkt forbundet med en demokratisk utvikling, økt velstand per innbygger, miljøtiltak, eliminering av fattigdom og fri handel.

På sin hjemmeside skriver Stiftelsen at den måler økonomisk frihet basert på 12 kvantitative og kvalitative faktorer, gruppert i fire kategorier: Rettssikkerhet, størrelse på offentlig økonomi, regulatoriske rammevilkår og holdning til frihandel og åpne markeder.

Kasakhstans ambassade i Oslo bistår gjerne norsk næringsliv og norske bedrifter med praktisk hjelp til å etablere virksomhet i Kasakhstan. Ta kontakt med oss:

Facebook.com/KazakhEmbassyNorway
Email: oslo(at)mfa.kz
phone: +47 2242 0640
Oslo 0158 Nedre Vollgate 3

2020 rangeringen av alle lands økonomisk frihet finnes her: https://www.heritage.org/index/ranking

Forretningsområde i Almaty