Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan.

Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet.

Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet.

"Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også initiativ til å opprette gruppen til CTBTO for offentlige personer og ungdomsgruppen til CTBTO", sa Tokayev.

"Dette året markerer man 25-årsdagen for Kasakhstans undertegnelse av Ikkespredningsavtalen, vårt lands medlemskap i IAEA og 10-årsdagen for etableringen av en atomvåpenfri sone i Sentral-Asia", sa Tokayev.

Prisutdelingen sammenfaller med 29. august som er den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger som enstemmig ble erklært av FN i 2009.

Dagen markerer nedleggelsen av atomprøveanlegget Semipalatinsk der 456 sovjetiske kjernefysiske tester ble gjennomført i løpet av 40 år. Nesten 1,5 millioner mennesker i Kasakhstan har lidd av konsekvensene.

Blant gjestene var tidligere italiensk utenriksminister og medlem av prisens tildelingsutvalg Franco Frattini, IAEAs visedirektør Mary Alice Hayward, tidligere generaldirektør for Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW) Ahmet Üzümcü, nestleder i Nuclear Threat Initiative Foundation og tidligere britisk forsvarsminister Lord Desmond Browne.

Tokayev bemerket at avgjørelsen om nedleggelse av atomprøveanlegget Semipalatinsk hadde "en historisk betydning".

"Hvis man tar motstanden fra den sovjetiske militæreliten og individuelle politikere i betraktning, kan man si at Nazarbayevs avgjørelse om å legge ned atomprøveanlegget krevde stort mot og beslutsomhet. Dette har påvirket hele bevegelsen mot atomvåpen", la Tokayev til.

Bildekilde: Kasakhstan Presidents Press Service (www.akorda.kz)

Deretter sa Nazarbayev at den eskalerende konfrontasjonen mellom de to atommaktene USA og Russland og det at de har trukket seg fra INF-avtalen (Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty), har resultert i "alvorlige negative konsekvenser".

"Det fornyede atomvåpenkappløpet, inkludert i verdensrommet, som de to landene startet, gir grunn til stor bekymring. INF-avtalen har opphørt, og Kasakhstan var part i denne traktaten", sa Nazarbayev.

Risikoen for at terrorgrupper får tak i atomvåpen, er fortsatt den største trusselen.

"Mer enn 20 land i verden oppbevarer potensielt farlige kjernefysiske materialer, og hvert av disse kan bli mål for destruktive krefter", sa Nazarbayev.

Han bemerket at verdens ni atomvåpenstater ikke har intensjoner om å innskrenke programmene sine. Med økende global mistillit og geopolitisk konfrontasjon havner verden i det enestående vanskelige situasjon.

Nazarbayev oppfordret forsamlingen og det internasjonale samfunnet til å ta betydelige skritt mot en atomvåpenfri verden.

"Vi må revidere det arkaiske konseptet om strategisk stabilitet basert på atomvåpen. Vi må opprette et nytt kjernevåpenkontrollsystem. Det er viktig å forhandle om utviklingen av den universelle avtalen om reduksjon av atomvåpen", sa Nazarbayev.

Han understreket behovet for å innføre et effektivt system med juridisk bindende negative sikkerhetsgarantier fra atommaktene.

"Samtidig må medlemmene av atomklubben forplikte seg til en pakke med plikter og begrensninger for å tilpasse sin politikk når det gjelder masseødeleggelsesvåpen. Det er først og fremst viktig at de innskrenker sin tradisjonelle praksis med å vedlikeholde og modernisere kjernefysiske anlegg", sa han.

Nazarbayev sa at tildelingen skal være en påminnelse om at man bør ha en atomvåpenfri verden i fremtiden.

I en videohilsen til forsamlingen takket FNs generalsekretær Antonio Guterres Kasakhstan for innsatsen.

"En atomvåpenfri verden, inkludert forbud mot kjernefysisk testing, er fortsatt FNs høyeste prioritet på nedrustningsområdet. Kasakhstan har vært en ivrig støttespiller i denne oppgaven. Jeg takker tidligere president Nursultan Nazarbayev for hans engasjement i denne saken og etableringen av denne prisen. Årets prisvinnere Yukio Amano og Lassina Zerbo fortjener virkelig denne anerkjennelsen", sa Guterres.

Nedrustning og kjernefysisk ikke-spredningsregime står overfor "dype og voksende utfordringer".

”Det internasjonale samfunnet må intensivere samarbeidet for å oppnå vårt felles mål – en atomvåpenfri verden. Jeg regner med deres støtte til å sikre fremtiden vår", avsluttet han.

Den kasakhiske hovedstaden tok også imot 28. august representanter for de atomvåpenfrie sonene i Latin-Amerika og Karibia, Afrika, Sør-Stillehavet, Sentral-Asia og Sørøst-Asia i forbindelse med seminaret "Utvikling og styrking av konsultasjonsmekanismene mellom de eksisterende atomvåpenfrie sonene".

Representantene for IAEA, CTBTO og Mongolia deltok også i arrangementet.

Mongolia erklærte sin atomvåpenfrie status i 1992 som ble anerkjent internasjonalt av FNs generalforsamlings resolusjon 55/33 S om "Mongolias internasjonale sikkerhet og atomvåpenfrie status" i 2000.

Seminardeltakerne tok opp de viktigste utfordringene innen ikke-spredning av atomvåpen og kapasitetsbygging, måtene å styrke samarbeidet på og rollen til atomvåpenfrie soner i den bredere innsatsen for å fremme atomnedrustning og ikke-spredning. De gjennomgikk også forslag om å institusjonalisere samarbeidet mellom sonene og arbeidet med å utvide sonenes geografiske omfang.

Seminaret ble organisert i samarbeid med FNs kontor for nedrustningssaker (UNODA) og er en del av forberedelsesarbeidet for den fjerde konferansen for statene som inngår i atomvåpenfrie soner (planlagt til 24. april 2020 i New York).

Talgat M. ZHUMAGULOV
Embassy of Kazakhstan in Norway
Oslo 0158 Nedre Vollgate 3, office: +47 2242 0640
zhumagulov.t@mfa.kz, talgatmarat@gmail.com