Kasakhstan kommer til å vise filmen "Paris Song" i Stavanger

Kasakhstans ambassade i Norge vil vise det historiske filmdramaet "Paris Song" (også kalt "Amre") 6. desember 2019 på Odeon kino i Stavanger.

Filmen er basert på en sann historie: Amre Kashaubayev, en kasakhstansk sanger fra en liten by, reiser til Paris for å delta i en internasjonal sangkonkurranse under Verdensutstillingen i Paris i 1925. Han møter den amerikanske komponisten George Gershwin og innleder et vakkert og usannsynlig vennskap med ham. Mens Amres sangtalent åpner dørene til en ny og spennende verden utenfor Kasakhstan, blir han tvunget til å velge mellom å fortsette sangkarrieren og forbli lojal mot hjemlandet sitt.

Kasakhstans ambassadør til Norge Yerkin Akhinzhanov vil innlede filmvisningen.

Filmen "Paris Song" vil åpne Kasakhstanske fimdager i Norge. Videre viser man filmene "The Diamond Sword" på Felix Kino i Oslo (20. desember 2019, 17:00) og "Baluan Sholaq" på Felix Kino i Oslo (21. desember 2019, 17:00). Filmene kommer med kasakhisk og russisk tale og engelske undertekster.

Gratis inngang ved påmelding på https://www.eventbrite.com/e/paris-song-tickets-84221327257

Generell informasjon om fimen "Paris Song" (Amre):

Produksjonsselskap: Kazakhfilm, DAR Play

Utgivelsesår: 2017

Regissør: Jeff Vespa

Medvirkende: Sanjar Madiev, Yerkebulan Dairov, Abbie Cornish, Ben Aldridge

Sjanger: drama/ historie/ biografi

Språk: kasakhisk og russisk med engelsk teksting

Lengde: 90 min.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Den kasakhstanske presidentens tale om nasjonens tilstand: oppsummering av resultater og nye mål19.9.2024 09:49:26 CEST | Pressemelding

ASTANA – President Kassym-Jomart Tokayev skisserte ni strategiske retninger i sin årlige tale om nasjonens tilstand "Et rettferdig Kasakhstan: lov og orden, økonomisk vekst og offentlig optimisme" foran det kasakhstanske parlamentets to kamre 2. september 2024. Tokayev tok opp spørsmålene om eliminering av ubalanser mellom penge- og finanspolitikken, forbedring av investeringsklimaet og forholdene for næringslivet i Kasakhstan, systematisk utvikling av landets industrielle potensial og prioritering av infrastruktur. Videre påpekte presidenten at det er nødvendig å videreutvikle landets menneskelige potensial, iverksette omfattende tiltak for å styrke nasjonens helse, omstille velferdssystemet, ta vare på miljøet, fremme bærekraft og øke forvaltningens effektivitet. Et av talens hovedpunkter var oppfordringen til å danne en ideologisk tilnærming til å opprettholde lov og orden i samfunnet. 1. Eliminering av ubalanser mellom penge- og finanspolitikken Finanspolitisk pragmatisme var et av

Hvordan blir Kasakhstan til en middelmakt og omskaper det geopolitiske narrativet i sin region?9.9.2024 12:54:26 CEST | Pressemelding

Hvordan blir Kasakhstan til en middelmakt og omskaper det geopolitiske narrativet i sin region? Assel Satubaldina ASTANA – "Med strategisk diplomati, økonomisk vekst og regionalt lederskap omdefinerer Kasakhstan sin rolle på den globale scenen som en middelmakt og forsøker å omskrive regionens geopolitiske narrativ," skriver den svenske forskeren Svante E. Cornell, medstifter og direktør for Institutt for sikkerhets- og utviklingspolitikk i Stockholm, i sin nylige kronikk "Kasakhstan og middelmaktene i Stor-Sentral-Asia". Cornell diskuterer begrepet "middelmakt", Kasakhstans omvendelse til en middelmakt og betydningen av denne transformasjonen for Sentral-Asia og landets forhold til andre stater. Hva skal til for å være en middelmakt? Begrepet "middelmakt" betegner et land som ikke er en supermakt, men som fortsatt har en betydelig innflytelse og vekt på den globale scenen. Mens man fortsatt diskuterer den eksakte definisjonen, er det klart at middelmakter kan ha relativt sterke økonom

Godstransport langs Midtkorridoren øker med 63 prosent på syv måneder1.9.2024 22:12:11 CEST | Pressemelding

ASTANA – "Volumet av godstransport som fraktes langs Den transkaspiske internasjonale transportruten (TITR) har økt med 63 prosent (til 2,5 millioner tonn) på syv måneder i 2024," sa nestleder av jernbane- og vanntransportkomiteen i Kasakhstans transportdepartement Kassym Tlepov 20. august 2024 på en briefing i den kasakhstanske presidentens sentrale kommunikasjonstjeneste (CCS). Dette rapporterer CCSs pressekontor. Den kinesiske transitten har økt over 14 ganger. Videre utvides sortimentet av last som fraktes langs TITR hvert år. Kasakhstans havner Aktau og Kuryk har håndtert omtrent 4,2 millioner tonn last, tilsvarende tallene for 2023. Landet planlegger å omlaste nesten åtte millioner tonn gjennom disse havnene innen utgangen av 2024. Det forventes at 4,2 millioner tonn av dette vil bli fraktet via TITR. Ifølge den detaljerte planen for utvikling av maritim infrastruktur innen 2028 skal man opprette ytterligere kapasitet i containerterminalen i havnen i Aktau og fire nye terminaler

Kasakhstans befolkning blir 20 millioner: Veksten er raskest i størbyene26.8.2024 20:53:14 CEST | Pressemelding

Kasakhstans befolkning blir 20 millioner: Veksten er raskest i størbyene ASTANA - Kasakhstans befolkning ble 20 159 707 1. juli 2024 ifølge Kasakhstans nasjonale statistikkbyrå. Av disse bor 12 573 637 i urbane strøk, mens 7 586 070 bor i landlige strøk. Befolkningen økte med 125 867 i første halvdel av 2024. Naturlig befolkningsvekst var på 118 579 personer, og migrasjonen bidro med ytterligere 7 289 personer. Befolkningsveksten er høyest i Kasakhstans storbyer. Hovedstaden Astana leder med en vekstrate på 2,93 prosent, etterfulgt av byene Shymkent og Almaty som hadde en økning på henholdsvis 1,38 prosent og 1,33 prosent. Denne trenden skyldes flere faktorer. Storbyene tiltrekker seg intern migrasjon på grunn av konsentrasjonen av økonomiske og sosiale ressurser der, noe som gjør dem attraktive for folk på jakt etter nye muligheter.

Kasakhstans President Tokayev: Regionalt samarbeid er absolutt nødvendig i Sentral-Asia26.8.2024 20:31:14 CEST | Pressemelding

Kasakhstans President Tokayev: Regionalt samarbeid er absolutt nødvendig i Sentral-Asia Assel Satubaldina ASTANA – "Regionalt samarbeid er ikke bare en objektiv realitet for landene i Sentral-Asia, men er absolutt nødvendig for å håndtere felles utfordringene og frigjøre regionens enorme potensial," skriver president Kassym-Jomart Tokayev i artikkelen "Sentral-Asias renessanse: mot bærekraftig utvikling og velstand" publisert i avisa Kazakhstanskaya Pravda 8. august 2024. I artikkelen understreker Tokayev behovet for utvidet samarbeid før de det sjette konsultasjonsmøte mellom lederne av Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan 9. august 2024 i Astana. Tokayev er sikker på at toppmøtet i Astana vil starte et nytt kapittel i utviklingen av regionen de kommende årene. Konsultasjonsmøtene startet i Astana i 2018 og har blitt en viktig plattform for regionalt samarbeid og dialog. Tokayev fremhever fremgangen fra det første konsultasjonsmøtet i Astana til det sjette