KASAKHSTAN INN PÅ GRØNN FINANS INDEX

Kasakhstan er tatt opp i Global Green Finance Index 7 (GGFI) som måler utviklingen for grønne finansielle produkter i 124 internasjonale finanssentre. Det er Astana International Financial Center (AIFC) som melder dette.

Nur-Sultan (Kilde: Kasakhstans utenriksdepartement)
Global Green Finance Index ble lansert av den Londonbaserte tenketanken Z and Yen Group og NGO for Finance Watch. I år forsket forfatterne på 124 finanssentre. Antall sentre i indeksen har økt til 78 (fra 74 i GGFI 6) med tillegg av Busan, Nur-Sultan, Almaty og Bahrain.
Andy Sloan, styreleder for Guernsey Green Finance, sa i sin innledende tale at indeksen skal inspirere finanssentre verden over til å kanalisere kapitalstrømmer til arenaer der det er størst behov for grønne investeringer. Nur-Sultan og Almaty har sluttet seg til indeksen for Øst-Europa og Sentral-Asia-regionen. Nur-Sultan er 57. i verden og Almaty er 62. sammen med Liechtenstein, Jakarta og Cape Town.
EN MILEPÆL
“Å bli en del av GGFI-indeksen er en viktig milepæl for AIFC. Det betyr at finanssenteret beveger seg i riktig retning, og at dette blir lagt merke til. Det finansielle systemet og Kasakhstans økonomi beveger seg i retning av en stadig sterkere bærekraftig utvikling,” sa AIFC-direktør Kairat Kelimbetov.
AIFC opprettet sitt Green Finance Center i 2018. Senteret tiltrekker seg investeringer i miljø- og sosialt viktige prosjekter i Kasakhstan og resten av Sentral-Asia.
Green Finance Center har bidratt til en lovgivning som gir insentiver for virksomheter som driver med fornybar energi, avfallshåndtering, energieffektivitet, smart belysning og andre energisparetiltak.

Nur-Sultan (Kilde: Kasakhstans utenriksdepartement)

Seminar-suksess om mangfold og nasjonsbygging1.6.2021 19:32:43 CEST | Pressemelding

2021 markerer 30-årsjubileet for opprettelsen av Kasakhstan som uavhengig stat etter Sovjetunionens fall. Siden den gang har Kasakhstan tatt store steg for å modernisere landet sosialt, kulturelt og økonomisk. Som et ledd i markeringen skal Kasakhstan ha en rekke arrangementer i Norge. Det første arrangementet ble avholdt digitalt i forrige uke. Seminaret hadde etnisk mangfold og nasjonsbygging som tema, og ble en stor suksess.