KASAKHSTAN FORAN ET VIKTIG VALG

10. januar velger Kasakhstan et nytt parlament. Valget er en politisk milepæl fordi valget innebærer demokratisk fornyelse.
Parlamentsbygningen i Nur-Sultan (Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement)

Kasakhstan er en republik der presidenten er statsoverhode og nominerer en statsminister som regjeringssjef. Regjeringen forvalter den utøvende makten, mens den lovgivende utøves av parlamentets to kamre, Mazhilis med 107 seter og Senatet med 49 seter.

Regjeringen er forpliktet til å avholde valg i tråd med strenge krav til form og prosedyre. I forkant er det gjennomført en rekke reformer. Terskelen for registrering av politiske partier er senket fra 40 000 partimedlemmer til 20 000, noe som gjør det mye lettere å etablere et nytt politisk parti. Man har også etablert en ordning som gjør at minoritetspartier blir sikret representasjon. På samme måte er det innført en ordning som sikrer at kvinner og unge mennesker får plass på valglistene. Som tidligere vil internasjonale observatører bli invitert til å overvåke valget.

Etter valgets kunngjøring har partier som Nur Otan, Ak Zhol, det kommunistiske folkepartiet, Auyl, det landsdekkende sosialdemokratiske partiet og Birlik (omdøpt til "Adal" i november 2020) varslet at man vil stille lister ved valget.

Ett sunt flerpartisystem

I sin tale til nasjonen i september gjentok president Tokayev at man skal fortsette å utvikle et sunt flerpartisystem. Han understreket at et samfunn med meningsbrytning og konkurranse mellom flere partier er viktig for å bygge en moderne, effektiv og stabil stat.

Kasakhstan er i utstrekning det niende største landet i verden. Landet har en befolkning på omtrent 19 millioner mennesker, med 40% av befolkningen under 25 år. Det er omtrent 140 forskjellige etniske grupper og nesten 4000 religiøse organisasjoner som opererer fritt over hele landet og representerer 18 religiøse trossamfunn.

Kasakhstans økonomi er den største i Sentral-Asia og større enn alle de andre statene i regionen til sammen. Den har en dyktig arbeidsstyrke, og økonomien sprer seg raskt mot jordbruksvirksomhet, produksjon, logistikk og gruvedrift. Som et resultat av sosiale og økonomiske reformer er det en voksende global interesse for å investere i Kasakhstan. Mellom 1991 og 2020 investerte utenlandske interesser 330 milliarder dollar i landet. I utenrikspolitikken er Kasakhstan opptatt av å forsvare og styrke den globale samtalen og samspillet mellom landene. Derfor legger landet vekt på å ha nære og gode forbindelser med Russland, Kina, EU og USA. Kasakhstans geoøkonomiske og geopolitiske betydning kan være en annen grunn til å følge nøye dette valget.

Parlamentsbygningen i Nur-Sultan (Bildekilde: Kasakhstans utenriksdepartement)