Folketrygdfondet

Karl C. W. Mathisen ny aksjedirektør i Folketrygdfondet

Karl C. W. Mathisen (44) tiltrer som ny aksjedirektør i Folketrygdfondet 1. februar 2023.
Karl Mathisen. Foto: Mona Ødegård

- Vi er fornøyd med å kunne ønske Karl C. W. Mathisen velkommen som aksjedirektør i Folketrygdfondet. Med sin kompetanse, erfaring og sine visjoner vil han være den rette personen til å videreutvikle aksjeforvaltningen i Folketrygdfondet, som allerede har vist gode resultater over lang tid, sier adm. dir. Kjetil Houg.

Karl C. W. Mathisen kommer fra stillingen som porteføljeforvalter i Folketrygdfondets aksjeavdeling, der han særlig har fulgt sektorene industri og IT. Han er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i 2004 med spesialisering innen finans og regnskap og har tidligere blant annet arbeidet som seniorrådgiver i Nærings- og fiskeridepartementet og som porteføljeforvalter i Norges Bank Investment Management (NBIM) i London, New York og Oslo.

- Det er med stor glede jeg tar over ledelsen av aksjeavdelingen. Det står respekt av de resultatene aksjeavdelingen har oppnådd under Nils Bastiansen. Sammen med dyktige porteføljeforvaltere gleder jeg meg til å ta aksjeavdelingen videre, sier Karl C. W. Mathisen.

Kommunikasjonsdirektør Marika Nilsen
Pressetelefon: 406 77 667
marika.nilsen@ftf.no

Karl Mathisen. Foto: Mona Ødegård

Om Folketrygdfondet

Folketrygdfondet
Haakon VIIs gate 2

23 11 72 00http://www.folketrygdfondet.no

FOTO: Mona Ødegård

FAKTA OM FOLKETRYGDFONDET:

• Folketrygdfondet er et særlovsselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og Statens obligasjonsfond.
  • Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond utland ("Oljefondet") utgjør Statens pensjonsfond.
  • Kapitalen i Statens pensjonsfond Norge investeres i aksjer og obligasjoner i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
  • Kapitalen står som innskudd i Folketrygdfondet og investeres i Folketrygdfondets navn.
  • Referanseindeksen som er fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i obligasjoner, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.

Følg pressemeldinger fra Folketrygdfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folketrygdfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folketrygdfondet