Karianne Steinsland blir ny ansvarlig redaktør i Budstikka
Steinsland kommer fra stillingen som nyhetsredaktør i avisa, og har vært konstituert som ansvarlig redaktør siden 1. desember 2021.
– Jeg gleder meg stort til å lede Budstikka og laget her videre. Det er så mange flinke folk som jobber i Budstikka, og nå er vi jo også på jakt etter enda flere folk - også en nyhetsredaktør, sier Karianne Steinsland.
Styreleder Pål Eskås er meget tilfreds med ansettelsen av Steinsland som ny redaktør i Budstikka.
– Karianne er en god leder med bred publisistisk erfaring. I sin rolle som nyhetsredaktør har hun bidratt sterkt til å gjøre Budstikka til en tydelig, uredd og nyhetsledende lokalavis. Dette har avisa mottatt flere prestisjefylte priser for. Karianne har de nødvendige kvalifikasjoner, erfaringer og egenskaper som skal til for å videreføre den gode trenden Budstikka er inne i, og som hun allerede har bidratt vesentlig til. Med henne ved roret, er jeg sikker på at Budstikka vil befeste sin posisjon som en av landets beste lokalaviser, sier styreleder Pål Eskås.
Budstikka har vokst mye i antall digitale abonnenter de siste årene. Opplagstallene som kom fra MBL onsdag, viste en digital vekst på 10 prosent. Avisen må tilbake ti år for å finne liknende abonnementstall.
– Vi har fremdeles et stort potensiale som lokalavis i to av Norges største kommuner. Vi ønsker at flere "bare må" sjekke budstikka.no hver eneste dag. Mange av innbyggerne her er innflyttere og har kanskje ikke et så sterkt forhold til lokalavisa som andre steder. Men de har et forhold til sitt nærmiljø: Butikken, skolen, idrettslaget, marka, kommunen og så videre. Og de skal jo stemme på lokalpolitikerne. Da må du abonnere på Budstikka for å holde deg oppdatert, sier den nye Budstikka-redaktøren.
Foruten Budstikka har Karianne Steinsland bred redaksjonell ledererfaring som nyhetsleder i økonomi-, forbruker- og riksredaksjonene i Aftenposten i ti år. Der hadde hun også ansvar for innholdssamarbeidet med noen av de største regionavisene i Norge. Hun jobbet som finansiell rådgiver i DNB før hun begynte som journalist i Aftenpostens økonomiredaksjon i 2007. Karianne Steinsland startet sin aviskarriere som 14-åring i Telemarksavisa. Hun har også vært journalist i Varden i Skien.
– Aller viktigst er det å produsere kvalitetsinnhold. Vi skal fortsette å lage journalistikk som engasjerer og som folk bryr seg om. Vi skal stille kritiske spørsmål og formidle gode historier. Budstikka skal forklare hva som skjer og hvorfor ting skjer, poengterer Karianne Steinsland.
– For oss som jobber i mediebransjen, er det store endringer foran oss. For Budstikkas del er det aller første at vi skal integreres i Amedias teknologiske systemer. Det blir en viktig prioritering for meg nå det nærmeste halvåret.
Hun har master i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og privatøkonomi med jus fra Handelshøyskolen BI.
Karianne Steinslands arbeidserfaring og utdannelse:
Redaksjonell bakgrunn:
Nyhetsredaktør i Budstikka. Konstituert ansvarlig redaktør i samme avis.
Nyhetsleder i Aftenposten.
Journalist i Aftenposten.
Journalist i Varden.
Journalist i TA.
Utdannelse:
Master i statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
Privatøkonomi med jus,Handelshøyskolen BI.
Bachelor i kultur- og samfunnsvitenskap med grunnfag og mellomfag i sammenliknende politikk, Universitetet i Bergen.
Mediekunnskap grunnfag, University of Central England, Birmingham
Kontakter
Karianne Steinsland, ansvarlig redaktør og daglig leder i Budstikka. Telefon 971 18 785
Pål Eskås, styreleder i Budstikka. Telefon 901 50 027
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom