Karate-utøver Bettina Alstadsæther fra Stavanger konkurrerer om OL-billett i European Games

Denne helgen arrangeres karate-konkurransene i European Games i Minsk. Den eneste norske karate-utøveren i Minsk er Stavanger-kvinnen Bettina Alstadsæther (26). Alstadsæther er en av flere norske karate-utøvere som jobber målrettet for å kvalifisere seg til OL i 2020. Seier i Minsk vil sikre OL-billett for Stavanger-kvinnen.

Bettina Alstadsæther, her under forrige European Games. Foto: Martin Hafsahl, Olympiatoppen

Alstadsæther, som representerer Stavanger Karate Klubb, skal konkurrere i klassen kvinner – 61 kilo. European Games arrangeres hvert fjerde år av den europeiske olympiske komiteen (EOC). Arrangementet er et sommer-OL for Europa, og det er Olympiatoppen som tar ut laget.

– God følelse

Før avreise Minsk denne uken kunne Alstadsæther fortelle om en tilfredsstillende oppkjøring og god følelse inn mot mesterskapet.

– Fulltidsutøver på karate-landslaget Andrine Hilton har vært i Stavanger de siste dagene for å bidra til en best mulig oppkjøring for meg frem mot avreise. Jeg har jobbet tett med henne de siste ukene, både i Stavanger og Oslo, så treningsforberedelsene føler jeg har vært optimale.

I Minsk vil Alstadsæther også dra nytte av gode prestasjoner fra sine seneste stevner.

– Jeg har en god følelse fra de to siste stevnene, og fått gått flere gode kamper. Målet er selvfølgelig å komme til semifinalen og ta medalje, og det mener jeg at jeg absolutt er god nok til.

I etterkant av stevnet planlegger Alstadsæther en ferie for å hente seg inn etter en vår med flere stevner.

– Rett etter European Games skal jeg på ferie til Italia og Frankrike i to uker, og det skal bli deilig å tenke på noe annet enn karate. Trening blir det i ferien uansett, men ikke karate de første ukene. Deretter begynner oppkjøring til ny sesong i august.

Tøffe kvalifiseringskrav

Norge har flere karate-utøvere som satser målrettet mot OL i Tokyo neste år, og deltakelse i European Games representerer en mulighet for å sikre seg OL-billett.

– Å få delta i European Games gir Bettina Alstadsæther og Norge en kjempemulighet, siden vinnerne av klassene i Minsk får delta i sommer-OL i Tokyo 2020, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

– Kvalifiseringskravene for å delta i Tokyo er kjempetøffe. I dag trener over 100 millioner utøvere fra 179 land karate. Av disse er det kun 10 utøvere i hver klasse som får delta i OL. Nåløyet er dermed trangt, men å kvalifisere seg er ikke umulig, forklarer Jacobsen.

Bettina Alstadsæther, her med far og trener Morten Alstadsæther, før avreise Minsk. Foto: Privat.

TAEKWONDO: FIRE NORSKE UTØVERE TIL KADETT- OG JUNIOR-EM1.10.2019 12:47:56 CESTPressemelding

Mens deler av landet nyter høstferie skal fire unge, hardtarbeidende taekwondo-utøvere representere Norge i EM for kadetter og juniorer i Spania. – De siste årene har Norge vunnet medaljer i dette mesterskapet. Vi håper derfor at den norske troppen skal kunne være med å kjempe i toppen også i år, selv om fokuset på dette nivået er å opparbeide seg internasjonal konkurransegjennomføring, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.