Norges Kampsportforbund

Karate-EM: - Viktig generalprøve før OL-kvalifiseringen

Fire norske karate-utøvere skal neste uke konkurrere i EM. Mesterskapet arrangeres i Porec, Kroatia, 19.-23. mai. Totalt deltar over 500 europeiske utøvere fra 47 land. – Et senior-EM er i seg selv et av de viktigste stevnene på kalenderen for de norske utøverne. I år blir EM ekstra viktig, da dette er de siste konkurransene før OL-kvalifiseringsstevnet i Paris i juni, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.
Fra venstre: Andrine Farnes Hilton, Bettina Alstadsæther, Lotte Andersen. Foto: Norges Kampsportforbund

Den norske troppen i Lisboa er:

• Andrine Hilton (-68 kg)
  • Adrian Lopez Salas (-84 kg)
  • Bettina Alstadsæther (-61 kg)
  • Lotte Andersen (+68 kg)

Laget deltok for to uker siden i det viktige Premier League-stevnet i Lisboa. I Lisboa ble det dessverre ingen pallplasseringer for de norske utøverne.

– Vi ser de siste årene at nivået innen internasjonal karate har blitt stadig høyere. Dette er en naturlig og positiv konsekvens av at idretten kom på OL-programmet i Tokyo. Til tross for at konkurransene i Lisboa ikke resulterte i medaljer gikk flere av våre utøvere gode kamper. Stevnet ble en fin oppkjøring til konkurransene som nå venter laget, og vi gleder oss til å se hva utøverne får til både i EM og OL-kvalifiseringen, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Du kan se EM LIVE på WKFs YouTube-kanal!

Positiv oppkjøring

Også landslagstrener Wayne Otto ser frem til konkurransene, og melder om god stemning i laget etter en positiv oppkjøring til mesterskapet.

– De siste 18 månedene har naturligvis vært krevende for alle, inkludert utøverne som har forberedt seg til viktige konkurranser. Jeg er svært stolt av hvordan utøverne har møtt utfordringene de har støtt på i denne perioden, og hvordan de har forberedt seg til årets konkurranser med dedikasjon og besluttsomhet, forteller Otto.

Ambisjoner om å forbedre 5. plassene

Otto forteller at flere av utøverne har gode minner fra forrige EM, og går inn i dette mesterskapet om å forbedre tidligere resultater.

- Adrian har slitt med skader det siste året, men jeg er glad for å kunne si at han nå har lagt skadeproblemene bak seg, og er i rute med tanke på oppkjøringen til EM. Vi håper at han kan få ut alt potensiale, og forbedre sin flotte femteplass fra EM i 2019. Bettina vil også ha ambisjoner om å forbedre sin femteplass fra 2019-EM, og sikre seg sin første EM-medalje. Hun må kjempe opp mot sitt beste siden hun stiller i en av de tøffeste klassene i stevnet, men tidligere mesterskap har vist at hun er mer enn kapabel til å nå medaljerundene.

- Når det gjelder Andrine og Lotte fikk Andrine en god start på konkurranseåret med en fin 7.plass i Premier League i Istanbul, og deretter et tap mot en av verdens beste karate-utøvere i Portugal for to uker siden – alt etter å ha kommet tilbake etter sykdom. Lotte har forberedt seg så godt hun kan i Danmark, til tross for flere utfordringer. På grunn av gjeldende korona-restriksjoner har vi ikke sett henne trene og konkurrere like mye med de andre utøverne som vi skulle ønske. Hun deltok blant annet ikke med resten av laget i Premier League i Lisboa på grunn av korona-restriksjoner i Danmark. Hennes tidligere prestasjoner og erfaring fra konkurranser på dette nivået gjorde at hun allikevel ble tatt ut til årets EM, avslutter Otto.

All praktisk informasjon om stevnet, samt oversikt over påmeldte utøvere, finner du i Sportdata.

Adrian Lopez Salas. Foto: Norges Kampsportforbund.
Bettina Alstadsæther. Foto: Norges Kampsportforbund.
Andrine Hilton. Foto: Norges Kampsportforbund.

Om Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund
Ullevål Stadion, Sognsveien 75K

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.

Sommeren 2021 arrangerer Tokyo de olympiske leker. Norges Kampsportforbund drømmer om å sende norske utøvere for å delta i taekwondo og karate. Det vil være første gang karate er en OL-øvelse. Norge har tidligere kvalifisert seg til fire OL i taekwondo, og kan stolt vise til to sølvmedaljer. Nå jobber Norges Kampsportforbund beinhardt med å kvalifisere de beste til å ta gull i OL i Tokyo.

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund