Kapteinen slipper personlige «Dagen pappa grein»

Kapteinen slipper «Dagen pappa grein» 6. november, som også er en del av Kreftforeningen sin kampanje «Menn snakk om det».

Etter å ha sluppet P1-listede «Abstinenser» før sommeren, følger 21 år gamle Kapteinen fra Stavanger opp sommerfavoritten med Coucheron-produserte «Dagen pappa grein». En personlig låt med en tekst mange kan kjenne seg igjen i – å miste noen som står en nær til kreft.

«Dagen pappa grein» er en veldig personlig låt som handler om min bestemor som gikk bort når jeg var 15. Hun var familiens midtpunkt og det gjorde sterkt inntrykk på alle når hun ble dårlig av kreft. Hun smilte alltid og holdt seg sterk gjennom alt. Jeg har skrevet om følelsen av å være ung og ikke forstå så mye som nå, og hvordan mine foreldre, spesielt pappa, ble påvirket av å miste sin mor» - Kapteinen

Låta er med i Kreftforeningen sin kampanje «Menn snakk om det», som fokuserer på et viktig tema blant menn: om å åpne opp om sorg rundt død, da blant annet av kreft. Det kommer også en musikkvideo som skal ut i Kreftforeningen sine kanaler på farsdagen, 8. nov.

-        Først og fremst må vi si tusen takk til Kapteinen som setter ord på noe mange barn og unge kan kjenne seg igjen i. Det er utrolig sterkt og rørende å høre han synge om den dagen faren hans gråt fordi moren døde av kreft. Det er sjelden unge menn snakker så åpent om sine egne og fedrenes følelser på denne måten. Det gjør det ekstra viktig at noen våger å dele, slik at andre ikke føler seg så alene, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Siden Kjell Øverland plukket opp gitaren og debuterte som Kapteinen med «Mr. Fantastique» i mai i fjor har han imponert med både radiolistinger, streams og på scenen. Han har blant annet vært support på Arifs utsolgte høstturné og fylt scener på både Trondheim Calling og by:Larm, og hatt en produsent-finger med i spiller på både Arif og Philip Emilio sine siste album. Han slapp den egenproduserte mixtapen «en mixtape om kjærlighet» i fjor høst, og denne høsten lader han opp til slipp av EP’n «Døgn» på nyåret.

«Dagen pappa grein» er ute 6. november.

_____

Kjell Øverland, eller Kaptienen, er født i 98´ med en bred inspirasjonskilde, hvor alt fra Young Thug, Future og Drake til Michael Jackson og Prince har satt sitt preg. Han har vokst opp i et hus fullt av jazz og funk som gjør musikkproduksjonen hans helt unik, og etter noen år med jobbing bak spakene har Kapteinen funnet sin plass blant skandinavisk pop og rnb. Det føles kjent, men samtidig veldig nytt og friskt. Og som en artist som både produserer og skriver alt selv, kommer musikken til Kapteinen rett fra hjertet.

Adele slipper albumet 3019.11.2021 12:30:00 CET | Pressemelding

30, det nye albumet fra den globale superstjernen Adele er nå ute overalt. Det etterlengtede albumet kommer i kjølvannet av singelen «Easy On Me», som har holdt førsteplassen på den amerikanske hitlisten Billboard Hot 100 siden den ble sluppet for fire uker siden. I Norge har den vært nummer en i tre av fire uker og har allerede streamet til gull. Sporet har slått streaming-, radio- og hitliste-rekorder verden over. Adele hadde også premiere på låtene «I Drink Wine», «Hold On» og «Love Is A Game» via TV-spesialen Adele One Night Only. TV-spesialen ble det mest sette underholdningsprogrammet i USA i år og trakk flere seere enn Oscar-utdelingen. I Norge kan man se det i sin helhet på NRK 1, fredag 26. november klokken 23:15. 30 har blitt utropt av kritikere som Adeles, til dags dato, beste album. Rolling Stone skriver «Adele has never sounded more ferocious» i deres 5-stjerners anmeldelse av platen. Videre forteller de at 30 er det beste Adele-albumet til nå. Variety sier seg enig og bes