Kapteinen slipper EP

21 år gamle Kapteinen fra Stavanger slapp P1-listede «Abstinenser» før sommeren og fulgte opp med nære og personlige «Dagen pappa grein» i november. Nå er han klar for å slippe hele EP´n «Døgn» fredag 15. januar.

«Endelig ute med EPen «Døgn»! Ordet døgn er et kult ord med tanke på at det ikke finnes en engelsk oversettelse av ordet, noe som gjør det litt unikt for det norske språket. Eg syns det e veldig interessant og eg prøve å holde språk sterkt til mitt artistiske uttrykk» - Kapteinen

På EP´n skildrer Kapteinen oppturer og nedturer som kan oppstå i løpet av et døgn, levert i et ekte, nært og fengslende tekstunivers med fengende melodier. Låtene på EP´n er hovedsakelig produsert av Kapteinen selv, med innslag fra Coucheron, Anders Nilsen og Filip Kollsete, og på låttekstene har blant annet Maria Mena, Benjamin Folkvord og Emma Jensen hatt fingre med i spillet.

«Døgn e og en periode som symbolisere dag og natt, og derfor en generell utvikling som eg har prøvd å få gjennom i historien til de forskjellige låtene. Låtene på EPen fortelle litt om ups and downs som kan oppstå i løpet av et døgn, og e veldig personlige skildringer av mine egne følelser på godt og vondt. Det blir til en reise som skildres gjennom musikken, men også gjennom det visuelle i musikkvideoene» - Kapteinen

Låtene som skildrer reisen er P1-listede «Abstinenser», som handler om å savne noen så mye at det gjør vondt. «Dagen pappa grein», en personlig låt med en tekst mange kan kjenne seg igjen i – å miste noen som står en nær til kreft, i dette tilfellet bestemor, og Kapteinens opplevelse av å se faren sin gråte for første gang. «Danse ligavell» handler om å bli fanget av musikken og danse som om ingen ser deg, og reflekterer hvordan Kapteinen er som menneske – «Lykken e musikk og dans <3». Gladtriste «September» er en slags hyllest til Vamps «Tir na noir», en låt som har formet Kapteinen som musiker, og teksten, lik den i «Tir na noir», handler om en nær person som har gått bort og håpet om å møtes igjen. «Kan eg komme over» er en drømmende låt om å ville fly inn soveromsvinduet til noen som Peter Pan, selv om begge vet at dere ikke burde.

«Døgn» er ute 15. januar.

_____

Siden Kjell Øverland plukket opp gitaren og debuterte som Kapteinen med «Mr. Fantastique» i mai i fjor har han imponert med både radiolistinger, streams og på scenen. Han har blant annet vært support på Arifs utsolgte høstturné og fylt scener på både Trondheim Calling og by:Larm, og hatt en produsent-finger med i spiller på både Arif og Philip Emilio sine siste album. Han slapp den egenproduserte mixtapen «en mixtape om kjærlighet» i fjor høst, er nå klar for å slippe EP’n «Døgn».

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.