Kapteinen slipper EP-en "Bølger"

Fredag 27.januar slipper den folkekjære artisten Kapteinen tre nye låter, som sammen med fjorårets låter utgjør EP-en «Bølger».

På «Bølger» tar Kapteinen oss med på et nydelig seilas, med stopp innom flere «viktige øyer» på veien. I kjent Kapteinen-stil er tekstuniverset ærlig, nakent og fengslende, og melodiene fengende.

Seilasets første stopp er «Bølger» og det viktige budskapet om at livet går opp og ned, og at nedturene er en naturlig del av livet.

«Bølger» handler om et litt nytt livvsyn jeg har fått på tøffe og vanskelige perioder. Det har blitt en slags buddhisme-inspirert tilnærming med å akseptere at vanskelige tider kommer og at man ikke har kontroll over alt og det eneste en kan gjøre er å slippe taket og flyte med. Bølger ble til i en session med Coucheron og Ramón for nesten 2 år siden og refrenget og vibben ble døpt da. Siden har eg fått med meg Henrik til å skrive låta om min tilnærming te eksistensielle kriser og føle dette kanskje er den sterkeste låta fra EPen. – forteller Kapteinen

Videre seiler vi innom P3-listede «Spøkelser» - som tar opp problemene i livet man løpet fra, «Superlim» - øyen som handler om å elske noen så høyt at man omtrent føles som samme person og videre til P1/P3-listede «Føle meg bedre» - som handler om de gangene der du bare blir slått i fjeset av en følelse av at nå går det bra og at livet smiler igjen. Sistnevnte var ukas låt på P3 og #18 på radiolista.

Etter å ha navigert gjennom de tre fra før oppdagete øyene, havner vi på en ny øy der vi får «Frihet»:

«Frihet» handler om den følelsen av å vær stuck i en relasjon eller de te tider kompliserte følelsene som dukke opp i en relasjon. Har kanskje følt at eg av og te skulle vært foruten en relasjon basert på de tingene som vekkes i meg, men samtidig så har man et sterk ønske om at det skal fungere og. Den dissonansen der e veldig spennende og Frihet handle om det.– fortsetter Kapteinen

Seilasets siste stopp er hjemhavnen til Kapteinen og låten «Hjerta i Stavanger» - rett og slett en låt om hjemlengsel og det å være borte fra familie og venner.

«Hjerta i Stavanger» handler om at eg ofte savne hjembyen min og at det e mest fordi eg føle eg går glipp av en del familieøyeblikk når eg bor vekke. Eg grue meg te den dagen eg ikkje får vært der når et familiemedlem går bort, men samtidig synge om gleden eg har av å savne hjemmet og kor godt det e å komma hjem igjen. Ingen plass på jord e bedre enn hjemma.

EP-en ble til under en tokt på Island høsten 2021, i et lite hus ute på lyngen med nydelig utsikt over islandsk natur sammen med Benjamin Folkvord Pedersen, Sebastian Coucheron og Henrik Høven, og bidrag fra Ramón og Erik Eliassen.

«Eg prøve å lage musikk som snakker for seg sjøl eller beskriver seg sjøl på en enkel og forståelig måte.» - Kapteinen

«Bølger» er ute fredag 27.januar.