Kan eksen komme til å arve dine ting?

Det kommer an på! Har du ikke testament, så er det arveloven som bestemmer. Enten du blar i dagens arvelov, eller den som gjelder fra nyttår.

For eksempel hvis barnet ditt (arvingen) først arver deg, eller får noe av deg.

Og så dør arvingen, uten selv å ha barn. Og før den av sine foreldre, som ikke er deg.

Og så har du ikke bestemt noe i gavebrev eller testament.

Da går arven (halvparten hvis arvingen var gift) til arvingens foreldre. Den ene av foreldrene er deg selv. Den andre er kanskje en du ikke vil prioritere.

I et gavebrev eller testament kan du pålegge dine arvinger å testamentere arven til noen andre enn din ekskjæreste, hvis de dør uten egne barn. Kanskje søsken. Eller søskens barn (nevøer/ nieser/ heneser). Eller gode venner. Eller veldedige organisasjoner.

Lag testament, hvis du vil sikre at din eks ikke arver dine ting!

Tax & Legal Advokatfirma DA er et uavhengig advokatfirma med spesialkompetanse innen skatte- og avgiftsrett, eiendom, arv og life science. Vi bistår bedrifter, privatpersoner og ulike rådgivere blant annet med bokettersyn, etterberegninger, klagesaker og tvister med skattemyndighetene. Vi bistår også med skatte- og avgiftsplanlegging i forbindelse med oppstart av ny virksomhet, oppstart av prosjekter, og restruktureringer. Vi bistår kunder over hele landet. Vi priser våre tjenester moderat og forutsigbart.