Kan bushmeat forbudet forhindre en ny COVID-bølge?

I starten av 2020, kort tid etter COVID-19 utbruddet i Wuhan, innførte den kinesiske regjeringen et forbud mot bushmeat. Beslutningen ble hedret som symbolet på en ny tid uten bushmeat av kinesiske medier. 29 mai fjernet den kinesiske landbruksministeren hunder fra listen over spiselig kjøtt. Enkelte medier tolket dette som et forbud av hundekjøtt, men stemmer det?

Den kinesiske byen Shenzhen forbød hunde- og kattekjøtt den 1 mai, men også byen Zhuhai for å være i tråd med retningslinjene over spiselig kjøtt. Likevel nektet flere lovhåndhevere å vurdere klager om handel av hunde-og kattekjøtt på grunn av mangelen på lover. Den kjente Yulin Dog Meat festivalen ble avholdt den 21 juni som vanlig, og i større skala enn tidligere. Plakater som reklamerte for hundekjøtt var godt synlige under festivalen, og selgerne av hundekjøttet påstod at spising av hundekjøtt forhindrer pandemier for å tiltrekke kunder.

Hundemat har på samme måte som bushmeat lenge vært ansett som mat med medisinske egenskaper i Kina, Vietnam, Sør-Korea og Kambodsja. Siden restauranter ikke har noe valg enn å stoppe serveringen av bushmeat som følge av koronaviruset, vender de seg nå mot hundemat, som blir ansett som den hellige gral når det kommer til beskyttelse mot koronaviruset.

Tidlig i April, avdekket dyrevernsorganisasjonen Four Paws at salgsvolumet av hundekjøtt i Vietnam, Kambodsja og Indonesia gikk opp under pandemien, og økte raskere etter at WHO uttalte at det ikke er noe forskning som tyder på at kjæledyr kan være en infeksjonskilde. Enkelte sykehus oppmuntret pasientene til å spise hundekjøtt for å holde seg friske. Hundekjøtt-restauranter tilbyr hjemlevering for å øke salget.

Provinsen Siem Reap i Kambodsja, hovedleverandøren av hundekjøtt til 110 restauranter i hovedstaden Phnom Penh ble den første til å forby handel av hundekjøtt som et svar på den økte risikoen for utbrudd av rabies. Den indiske staten Nagaland innførte samme forbud. På samme måten som Shenzhen og Zhuhai er dette få unntak i landene. I Asia der over 30 millioner hunder blir slaktet hvert år, er det stor risiko for utbrudd og pandemier.

Genlin, grunnleggeren av the World Dog Alliance, mener at mennesker bør finne en måte å finne harmonien mellom mennesker, dyr og miljøet, slik at alle levende vesener kan leve sammen. Med dette bør menneskets evige utnyttelse av dyr bli stoppet, og dyreetikk er et tema som bør utforskes etter dyrevern.

Hvilke dyr bør ikke spises? Konseptet kjæledyr i utviklingsland er det åpenbare svaret. Den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder-og katter, støttet av lovgivere i USA, England og Japan er den eneste måten å forskynde den globale innsatsen når det kommer til å utrydde konsum av hunde-og kattemat. Vi får håpe på at den internasjonale avtalen vil lære verden å behandle dyr på en god måte og skape fred mellom mennesker og dyr.

Underskriftskampanje for internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter får internasjonal oppmerksomhet19.2.2021 20:08:19 CETPressemelding

Lovgivere i USA, Storbritannia og Japan etterlyser en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter23.1.2021 06:30:00 CETPressemelding

Siden 7. Desember 2020 har hele 251 nyhetssider inkludert Associated Press og Yahoo publisert pressemeldingen “Japanese Lawmakers Call for International Agreement to prohibit the Eating of Dogs and Cats”. World Dog Alliance (WDA) har som mål å fortsette sin globale lobbyvirksomhet for å fremme en internasjonal avtale, som kan redde millioner av hunder og katter.