Kampen om påskekunden trakk matprisene ned

Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,9% i april i år. I samme periode økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,3% .
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

- Det er vanlig at prisene går ned i forbindelse med påske. Prisnedgangen vi så i april 2021 var noe sterkere enn det vi så i fjor, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Matprisene svinger etter et fast mønster gjennom året. Prisene går ned i typiske tilbudsperioder som jul og påske, mens de justerer seg opp på andre tidspunkt.

- Ser vi på prisendringen de siste tolv månedene, har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer bidratt til å holde konsumprisindeksen nede. Hard konkurranse mellom kjedene bidrar til dette. Samtidig ser vi også effekten av at myndighetene har satt ned eller fjernet avgiften på en del typiske lokkevarer for grensehandel, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.