Kamelen er #FRIKJENT

Kamelen slipper albumet #FRIKJENT fredag 29. januar, et album inspirert av fire måneder i varetekt for et ran han ikke begikk.

Hip hop-artist og historieforteller Kamelen, også kjent som Slim Kamel, ble kjent over natten da han rømte fra politiets varetekt samtidig som han slapp singelen «Si ingenting» i 2015.

Marcus Kabelo Møll Mosele, fra Laksevåg i Bergen har gitt ut musikk inspirert av et liv i kaos, med atferdsproblemer og kriminelle ambisjoner.

#FRIKJENT er et album inspirert av fire måneder i varetekt for et ran han ikke begikk.

Denne samlingen låter blir som et motsvar til anklagene, og et innblikk i en intenst frustrerende periode.

Kamelen er tidligere straffedømt og har allerede sonet i fengsel.

Så politiet fokuserte blindt på paragrafen om gjentagelsesfare.

Støtte for artisten forsvant og allerede bekreftede spillejobber ble kansellert.

Media valgte å ignorere anbefalt presseetikk ved å navngi Kamelen fra start.

Og de slapp «ofrene» til og lot dem tale sin sak uten kildekritikk.

Kamelen er takknemlig for at han har en stemme og en mulighet til å ta til motmæle etter frikjennelsen.

For en historieforteller hjelper det å fokusere på å skape noe med ord og tekster.

Og for en ung mann med et rulleblad, hjelper det å bli sett på som noe annet, noe mer, enn en kriminell.

At det ikke utelukkende fokusere på hans dårlige sider.

Kamelen er en mangesidig fyr med stor personlighet og enormt mye energi.

For at ikke overgangen til livet utenfor skulle bli for voldsomt, eller energien skulle fokuseres negativt, gikk turen til en hytte etter løslatelsen.

I selskap med Unge A og produsent Seb Nado fikk han en mulighet til å bearbeide følelsene og inntrykkene etter 4 måneder.

En myk, og kreativ, overgang til virkeligheten for en fyr som lett kan trigges, men som blir bedre og bedre på å tenke seg om.

En suksessrik artist som er troverdig og relevant.

Kamelen har, med hyppige utgivelser, etablert seg som en undergrunnsfavoritt og en viktig musikalsk stemme for en underrepresentert gruppe.

I 2018 ble han nominert til både Gramo-stipendet og Spellemann for «Årets gjennombrudd».

Og på veggen henger troféer for albumet «Kingpin Slim» og låter som blant annet «Lil Homie», «Beng Beng Beng», «Si ingenting», «Klubbkamel» og «Vil ba vekk».

Det er heller her man skal fokusere på gjentagelsesfare for den produktive bergenseren.

For den beste hevnen er en «gladhevn»; å ha suksess, leve godt og være lykkelig.

Å være fri for begrensninger, kjent for fete låter og frikjent for falske anklager.

#FRIKJENT er ute 29. januar.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.