K-rådet ser på NRKs valgdekning

En evaluering av NRKs valgdekning er blant det som står på programmet når Kringkastingsrådet har sitt første møte etter sommeren torsdag 23. september.

Svært mange av klagene som har kommet til rådet i forkant av høstens første møte gjelder valget. Hele 644 av de 1539 henvendelsene rådet har valget som tema.

De aller fleste (over 400) har reagert på en klimapsykolog som oppfordret til å stemme grønt. Mange av klagerne mener hans MDG-bakgrunn burde fremgått tydeligere.

Avpublisert OL-humor

Nærmere 200 har også henvendt seg til Kringkastingsrådet angående humorserien "Ramm i Tokyo" som NRK valgte å avpublisere. De fleste som har tatt kontakt angående denne serien mener det var feil av NRK å ta denne bort.

Medievaner i endring

Hvordan publikums bruk av medier er i endring og hvordan pandemien har forsterket dette ytterligere samt en oppsummering av NRK-seilasen med Statsraad Lemkuhl i sommer står også på agendaen for Kringkastingsrådet torsdag.

Møtet torsdag blir det første fysiske møtet til rådet etter pandemien.

Møte i Kringkastingsrådet 23. september 2021, Studio 19, Marienlyst.

Kl 0900 Åpning og gjennomgang av dagsorden v/rådsleder Julie Brodtkorb

Kl 0910 Gjennomgang av henvendelser til rådet

Kl 1000 Pause

Kl 1010 Sommerskuta Statsraad Lehmkuhl

Innledning v/prosjektleder Thomas Hellum.

Kl 1045 Oppsummering av NRKS valgdekning

Innledning v/programredaktør Knut Magnus Berge, redaksjonssjef Kyrre Nakkim, prosjektleder Aksel Helgheim, etikkredaktør Per Arne Kalbakk og prosjektmedarbeider Inger Johanne Solli.

Kl 1145 Lunsj

Kl 1215 NRK og publikum

Publikums bruk av medier er i endring og pandemien har forsterket dette ytterligere. Hva er status for bruk og omdømme etter 1. halvår 2021? Hvor står NRK sterkt og hvor er de største utfordringene?

Innledning v/analysesjef Kristian Tolonen og medieanalytikerne Liv Bråthen og Håkon Lund Sørensen.

Kl 1300 Informasjon fra NRKs ledelse v/Thor Gjermund Eriksen.

Neste møte i Kringkastingsrådet er 28. og 29. oktober.

Erik Skarrud, spesialrådgiver
Kringkastingsrådet

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.