Juridisk betenkning: - Skiforbundet har brutt samarbeidsavtalen

Skiforbundets ledelses håndtering av Bråthen-saken skader LOs omdømme. Dette er mislighold av vår samarbeidsavtale. Vi har rett til å trekke oss nå, men vi velger å stå ved hopperne, sier LO-sekretær Are Tomasgard.

En juridisk betenkning gjort av jussprofessor Geir Woxholth ved Universitetet i Oslo, viser at Skiforbundet mest sannsynlig har brutt samarbeidsavtalen om hopplandslaget.

- For LO er det meget alvorlig at vi har kommet i denne situasjonen. Ledelsen i Norges Skiforbund må bære det hele og fulle ansvaret, sier Are Tomasgard, LO-sekretær med ansvar for samarbeidsavtalen i LOs ledelse.

Med bakgrunn i den betente konflikten i Norges Skiforbund knyttet til kontrakten til Clas Brede Bråthen, har LO bedt jussprofessor Geir Woxholth om å vurdere ulike spørsmål knyttet til vår samarbeidsavtale, herunder om avtalen er brutt fra Skiforbundets side.

I betenkningen konkluderer Norges fremste jussekspert på feltet med at:

«Skiforbundet mest sannsynlig har misligholdt samarbeidsavtalen ved å ha satt LO, og mest sannsynlig de øvrige sponsorene, i en slik posisjon at deres anseelse må anses skadet.»
Dette misligholdet gir mest sannsynlig sponsorene en rett til å heve samarbeidsavtalen, ifølge Woxholth.

- Etter vårt syn understreker dette alvoret i måten Skiforbundet har håndtert Bråthen-saken på. LO har som sponsor aldri hatt til hensikt å påvirke Skiforbundets beslutninger i personalsaker, men vi sponser hopplandslagene blant annet for å få vårt omdømme styrket, ikke svekket, sier Tomasgard.

- Vi gikk inn og sponset hopplandslaget med ønske om å fremme våre felles positive verdier som likestilling, samhold og lagånd, og vi er svært glade for å ha fått være med på å løfte den fantastiske hoppsporten, sier LO-sekretæren:
Betenkningen Woxholth har utarbeidet etterlater liten tvil om at LO har anledning til å heve kontrakten nå.

- Selv om vi antakelig har rett til å heve avtalen, er vår foreløpige vurdering å stå ved hopperne ut kontraktsperioden. Hopplandslaget har mye å være stolte av, og vi i LO er stolte av hopperne og lederne i hopp!

­- Vi kan imidlertid ikke akseptere hvilken som helst framtreden av Skiforbundet. For at LO skal betale det resterende beløpet kontrakten berammer, ønsker vi at Skiforbundets ledelse skriver under en ny tilleggsavtale, som sikrer at pengene LO har forpliktet seg til å betale inn for kontraktsåret 2021/2022 - på en tydelig og etterprøvbar måte disponeres uavkortet til satsing på hopp for både kvinner og menn, avslutter Tomasgard.

Samarbeidsavtalen mellom LO og Norges Skiforbund om hopplandslaget startet i 2016 med en varighet på 3 år. I 2019 ble den fornyet med 3 år og varer til april 2022.