Juletoget kjørte Bergensbanen - les hvorfor
Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS.
Dagens signalsystem er gammelt og modent for fornyelse. Derfor bygger Bane NOR et nytt, digitalt og moderne signalsystem i hele landet trinnvis frem mot 2032. Det nye signalsystemet skal gi et bedre togtilbud, med flere tog i rute for gods og passasjerer.
Juletoget oversetter mellom nye og gamle tider
– Nå tester vi at det nye systemet i toget snakker godt med dagens signalsystem på Bergensbanen. Toget er utstyrt med en oversetter mellom nytt og gammelt signalsystem, sånn at vi kan kjøre over hele landet uavhengig av signalsystem, sier Jan Andre Nomerstad, som sammen med Steinar Nilsskog er testfører i ERTMS-programmet.
Bane NOR tester det nye signalsystemet både i testlaboratorium og i sporet.
– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, sier Nomerstad.
Tester også uten julebling
Over 2000 førere fra togselskapene, Bane NOR Transport og Spordrift skal ha opplæring i det nye systemet.
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem.
I jula skal testtoget ta en velfortjent ferie på stasjoneringsstedet på Grorud.
FAKTA - Dette er ERTMS
- ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.
- Prosjektet skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.
- Digitaliseringen kan på lengre sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.
- Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4000 km jernbane og over 330 stasjoner.
- Første strekning som får ERTMS er Gjøvikbanen i 2023. I 2032 skal alle strekninger være styrt av det nye signalsystemet.
Flere bilder / video kan sendes ved spesiell henvendelse til pressekontakt Hedda Nossen.
Nøkkelord
Kontakter
Hedda Andrea NossenSeniorrådgiver kommunikasjonBane NOR Drift og teknologi
Tel:474 83 590hedda.nossen@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom