Bane NOR

Juletoget kjørte Bergensbanen - les hvorfor

Del
Har du sett det julelysglitrende toget på Bergensbanen de siste dagene, og lurer du på hva i all verden dette er for noe? Det er Bane NORs testtog, ikledd finstasen, på skinner over vakre Bergensbanen med et snødekt Voss som mål - og med en helt spesiell oppgave.
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem. Foto: Bane NOR
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem. Foto: Bane NOR

Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS.

Dagens signalsystem er gammelt og modent for fornyelse. Derfor bygger Bane NOR et nytt, digitalt og moderne signalsystem i hele landet trinnvis frem mot 2032. Det nye signalsystemet skal gi et bedre togtilbud, med flere tog i rute for gods og passasjerer.

Juletoget oversetter mellom nye og gamle tider

– Nå tester vi at det nye systemet i toget snakker godt med dagens signalsystem på Bergensbanen. Toget er utstyrt med en oversetter mellom nytt og gammelt signalsystem, sånn at vi kan kjøre over hele landet uavhengig av signalsystem, sier Jan Andre Nomerstad, som sammen med Steinar Nilsskog er testfører i ERTMS-programmet.

Bane NOR tester det nye signalsystemet både i testlaboratorium og i sporet.

– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, sier Nomerstad.

Tester også uten julebling

Over 2000 førere fra togselskapene, Bane NOR Transport og Spordrift skal ha opplæring i det nye systemet.

– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem.

I jula skal testtoget ta en velfortjent ferie på stasjoneringsstedet på Grorud.

LES MER: Her kan du lese mer om de første togene som ble utrustet med nytt system og satt tilbake i tjeneste på Nordlandsbanen.

 

FAKTA - Dette er ERTMS

  • ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.
  • Prosjektet skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.
  • Digitaliseringen kan på lengre sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.
  • Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4000 km jernbane og over 330 stasjoner.
  • Første strekning som får ERTMS er Gjøvikbanen i 2023. I 2032 skal alle strekninger være styrt av det nye signalsystemet.

Flere bilder / video kan sendes ved spesiell henvendelse til pressekontakt Hedda Nossen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem. Foto: Bane NOR
– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge - men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, forklarer testfører Jan Andre Nomerstad. Foto: Bane NOR
– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, forklarer testfører Jan Andre Nomerstad. Foto: Bane NOR
Last ned bilde
Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS. Foto: Bane NOR
Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS. Foto: Bane NOR
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye