Julehandlet som normalt

Under pandemiårene 2020 og 2021 var julehandelen i butikkene ekstraordinært høy. Årets julehandel fra november til og med 24. desember endte noe lavere enn disse rekordårene.
Totalt julehandlet vi i år for 97 milliarder kroner, mot 91 milliarder i 2019, en nedgang på 4,4 prosent justert for inflasjon. Sammenlignet med 2021, gikk omsetningen ned med 7,5 prosent inflasjonsjustert.
– Nordmenn sparer ikke på julefeiringen. Det blir nok en hard landing for mange på nyåret, med havregrøt og sparekniv for å opprette en buffer igjen, sier Bøe.
Når vi ser på varehandelen isolert, så endte juleforbruket på 80 milliarder kroner, en nedgang på 3,2 prosent fra 2021.
22. desember ble toppdagen
De største handledagene er 21., 22. og 23. desember historisk sett. Slik ble det også i år.
Totalt handlet vi for 3,2 milliarder kroner 22. desember, som ble årets største handledag. Nordmenn dro kortet hele 7,1 millioner ganger 22. desember. De nest høyeste handelsvolumene var 23. og 21. desember, med 2,9 milliarder kroner per dag. De siste dagene før jul slo andre tradisjonelt store handelsdager som påske og dagen før 17. mai.
Julebord ga 34% vekst for utelivet
Desember er julebordsesong, og uten restriksjoner som under pandemien, ble det som forventet fullt kjør på julebord igjen. Restaurant og bar hadde 34 prosent vekst mot samme periode i fjor. Den største dagen for julebord var lørdag 10. desember.
Vi slår oss alltid løs i matbutikkene til jul. Mat og drikke er det nordmenn bruker mest penger på i julen med over 43 prosent av kortomsetningen. Den største dagen for dagligvare-handel i år var 22. desember da det ble handlet for over 1,5 milliarder kroner i fysiske butikker.
Mer til dyr, mindre elektronikk, sportsutstyr og gull
Det var kun dyrene som fikk mer gaver i år, med 3,4 % høyere omsetning enn i fjor, 45 % over 2019-nivået, 70 % over 2021-nivået.
Det ble færre julegaver innen Elektronikk og hvitevarer. Sammenliknet med 2021 var volumet 18 % lavere. Den gjennomsnittlige handlekurven for elektronikk lå 5 % lavere.
I bransjen Sport og fritid gikk omsetningen ned 10 %, og handlekurven gikk ned med 4 %.
Parfymeri hadde også tilbakegang fra i fjor, med 6 % lavere omsetning enn i fjor, og med 10 % mindre i handlekurven per kjøp.
Gullsmed og urmaker har sin høytid i slutten av året, men i år ble det handlet for 10 % mindre enn i fjor, men gjennomsnittsbeløpet holdt seg på samme nivå som i 2021.
Endring i omsetningen mot 2021 i julehandelen for de ulike landsdelene
Sørlandet
Dyrebutikk: + 19 %
Parfymeri: + 17 %
Elektronikk: - 15 %
Østlandet
Dyrebutikk: + 1 %
Gullsmed og urmaker: - 12 %
Elektronikk: - 20 %
Vestlandet
Dyrebutikk: + 4 %
Sport og fritid: - 9 %
Elektronikk: - 18 %
Trøndelag
Dyrebutikk: + 12%
Musikk og foto: + 7 %
Elektronikk: -16%
Nord-Norge
Dyrebutikk: + 4 %
Klær, sko og tilbehør: + 2 %
Elektronikk: - 15 %
Endring i handelsvolum og antall kjøp i julehandel for bransjene
Transaksjonsvolum |
Antall kjøp |
|
Dagligvare Faghandel Helsevesen Kiosk og bensin Servering Tjenester Transport |
-1,2% -7,4% +3,0% +10,6% +11,2% +0,2% +7,2% |
-0,3% -5,3% +1,0% +6,9% +8,6% +3,1% +10,2% |
* BankAxepts tall gir en oversikt over kortbruken med BankAxept-kort i fysisk butikker. 8 av 10 kjøp i fysisk butikk er med BankAxept-kort. Utenlandske kort, kredittkort og netthandel er ikke en del av statistikken.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom