Julehandelen på nett har vokst 15 prosent i desember
– Sammenlignet med fjoråret har det blitt handlet 15 prosent mer gjennom våre betalingsløsninger de to første ukene etter Black Week. Sogn og Fjordane er det mest handleglade fylket, mens Alta er den av de 100 største kommunene i Norge hvor innbyggerne har handlet mest på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Det er omsetningen i mer enn 5000 norske nettbutikker de to ukene etter Black Week og den påfølgende Cyber Monday (fra 3.desember til og med 16. desember) som danner grunnlaget for det omfattende statistikkgrunnlaget.
Oppsummering av årets julehandel på nett
Denne uken har fristene for å få julegaver handlet på nett hjem før jul begynt å gå ut. Gavehandelen på nett er med andre ord i ferd med å roe seg ned.
Dette er noen av funnene fra Klarnas statistikk:
- Innbyggerne i Sogn og Fjordane handlet i snitt 31 prosent mer enn landsgjennomsnittet de første 14 dagene av årets tradisjonelle julehandel. Dette er det samme fylket som også toppet netthandelsstatistikken for Black Week-perioden i år.
- Fylkene hvor julehandelen har vokst mest sammenlignet med i fjor er Oslo (22 %) og Akershus (16 %).
- Blant de 100 mest folkerike kommunene i Norge er det i Alta det ble handlet mest, sett i forhold til innbyggertallet. Her handlet de i gjennomsnitt for hele 46 prosent mer enn i Norge ellers. Også Flora i Sogn og Fjordane og Lenvik i Troms er helt på den norske netthandelstoppen for årets tradisjonelle julehandel på nett.
– Det er mange av de samme fylkene og kommunene som gikk igjen på topplistene etter Black Week som har handlet mest på nett i desember. Det kan tyde på at dette er fylker hvor mange av innbyggerne i større grad benytter seg av netthandel enn tradisjonelle fysiske butikker til julehandelen, sier Elvestad.
Black Week 49 prosent større enn de to julehandelsukene til sammen
Samtidig viser omsetningsstatistikken at den ene Black Week-uken, inklusive Cyber Monday var hele 49 prosent større enn de to påfølgende hele ukene til sammen.
– Det er helt åpenbart langt flere som har netthandlet julegaver i løpet av Black Week enn det var i fjor. Samtidig har også salget etter Black Week i år holdt seg langt bedre enn i fjor. Det skyldes nok at den i år falt en uke nærmere jul og at julehandelen nærmest har gått i ett siden dette, sier Klarnas markedsdirektør.
De yngre flinkest til å planlegge og handle på tilbud
Ifølge statistikken er litt i overkant av seks av ti av de som har netthandlet i løpet av de to ukene i desember kvinner. Aldersgruppen, som står for mer enn halvparten av alle kjøpene på nett, er de mellom 36 og 55 år. Videre viser tallene at mens den yngste aldersgruppen var de som økte sin netthandel klart mest i den første delen av Black Week-perioden, er det nå de over 56+ som er den kundegruppen som vokser raskest blant netthandlerne i årets julehandel.
– Vi vet fra våre undersøkelser at de yngre er flinkest til å planlegge sine innkjøp og slå til da tilbudene er best. Det er mye som tyder på at det var i løpet av Black Week. De eldre, som oftere ikke er så erfarne med netthandel, er fremdeles mindre som gruppe, men vokser mest på nett de siste ukene før jul, sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fylkesshoppetoppen, julehandelen 2019
Fylke | Shoppingindeks (per innbygger)* | Vekst, 2018-19 |
Sogn og Fjordane | 131 | 11 % |
Møre og Romsdal | 116 | 12 % |
Akershus | 106 | 16 % |
Oppland | 106 | 11 % |
Hedmark | 105 | 14 % |
Vestfold | 105 | 15 % |
Buskerud | 104 | 14 % |
Finnmark | 104 | 5 % |
Hordaland | 102 | 15 % |
Trøndelag | 100 | 12 % |
Nordland | 99 | 9 % |
Oslo | 97 | 22 % |
Telemark | 96 | 12 % |
Troms | 90 | 14 % |
Østfold | 89 | 10 % |
Rogaland | 88 | 8 % |
Aust-Agder | 86 | 13 % |
Vest-Agder | 86 |
11% |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling de to første ukene av desember, etter Black Week og Cyber Monday (fom. tirsdag 3. des tom. mandag 16.des). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av disse ukene enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kommuneshoppetoppen, julehandelen 2019 (Norges 100 største kommuner)*
Kommune | Fylke | Shoppingindeks (per innbygger) ** | Vekst, 2018-19 |
Alta | Finnmark | 146 | 17 % |
Flora | Sogn og Fjordane | 139 | 22 % |
Lenvik | Troms | 131 | 14 % |
Bømlo | Hordaland | 130 | 19 % |
Nittedal | Akershus | 129 | 16 % |
Frogn | Akershus | 126 | 22 % |
Kvinnherad | Hordaland | 125 | 9 % |
Voss | Hordaland | 123 | 9 % |
Førde | Sogn og Fjordane | 123 | 16 % |
Færder | Vestfold | 122 | 25 % |
Nannestad | Akershus | 121 | 9 % |
Notodden | Telemark | 120 | 5 % |
Sørum | Akershus | 119 | 20 % |
Nes (Akershus) | Akershus | 119 | 15 % |
Eidsvoll | Akershus | 118 | 9 % |
Oppegård | Akershus | 117 | 13 % |
Kongsberg | Buskerud | 117 | 21 % |
Modum | Buskerud | 117 | 5 % |
Holmestrand | Vestfold | 116 | 6 % |
Østre Toten | Oppland | 115 | 17 % |
* Målt etter antall innbyggere i kommunen.
**Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling de to første ukene av desember, etter Black Week og Cyber Monday (fom. tirsdag 3. des tom. mandag 16.des). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av denne perioden enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Last ned listen som viser hvordan Norges 100 største kommunene netthandlet så langt i desember under overskriften "Dokumenter" nederst på denne siden.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Dokumenter
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom