Klarna

Julehandelen på nett har vokst 15 prosent i desember

Del
Etter en rekordsterk Black Week har julehandelen på nett fortsatt å vokse i desember. Ifølge fersk statistikk fra Klarna er det i Sogn og Fjordane og Alta de har handlet mest på nett så langt i julemåneden.

Sammenlignet med fjoråret har det blitt handlet 15 prosent mer gjennom våre betalingsløsninger de to første ukene etter Black Week. Sogn og Fjordane er det mest handleglade fylket, mens Alta er den av de 100 største kommunene i Norge hvor innbyggerne har handlet mest på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Det er omsetningen i mer enn 5000 norske nettbutikker de to ukene etter Black Week og den påfølgende Cyber Monday (fra 3.desember til og med 16. desember) som danner grunnlaget for det omfattende statistikkgrunnlaget.

Oppsummering av årets julehandel på nett

Denne uken har fristene for å få julegaver handlet på nett hjem før jul begynt å gå ut. Gavehandelen på nett er med andre ord i ferd med å roe seg ned.

Dette er noen av funnene fra Klarnas statistikk:

  • Innbyggerne i Sogn og Fjordane handlet i snitt 31 prosent mer enn landsgjennomsnittet de første 14 dagene av årets tradisjonelle julehandel. Dette er det samme fylket som også toppet netthandelsstatistikken for Black Week-perioden i år.
  • Fylkene hvor julehandelen har vokst mest sammenlignet med i fjor er Oslo (22 %) og Akershus (16 %).
  • Blant de 100 mest folkerike kommunene i Norge er det i Alta det ble handlet mest, sett i forhold til innbyggertallet. Her handlet de i gjennomsnitt for hele 46 prosent mer enn i Norge ellers. Også Flora i Sogn og Fjordane og Lenvik i Troms er helt på den norske netthandelstoppen for årets tradisjonelle julehandel på nett.

Det er mange av de samme fylkene og kommunene som gikk igjen på topplistene etter Black Week som har handlet mest på nett i desember. Det kan tyde på at dette er fylker hvor mange av innbyggerne i større grad benytter seg av netthandel enn tradisjonelle fysiske butikker til julehandelen, sier Elvestad.

Black Week 49 prosent større enn de to julehandelsukene til sammen

Samtidig viser omsetningsstatistikken at den ene Black Week-uken, inklusive Cyber Monday var hele 49 prosent større enn de to påfølgende hele ukene til sammen.

Det er helt åpenbart langt flere som har netthandlet julegaver i løpet av Black Week enn det var i fjor. Samtidig har også salget etter Black Week i år holdt seg langt bedre enn i fjor. Det skyldes nok at den i år falt en uke nærmere jul og at julehandelen nærmest har gått i ett siden dette, sier Klarnas markedsdirektør.

De yngre flinkest til å planlegge og handle på tilbud

Ifølge statistikken er litt i overkant av seks av ti av de som har netthandlet i løpet av de to ukene i desember kvinner. Aldersgruppen, som står for mer enn halvparten av alle kjøpene på nett, er de mellom 36 og 55 år. Videre viser tallene at mens den yngste aldersgruppen var de som økte sin netthandel klart mest i den første delen av Black Week-perioden, er det nå de over 56+ som er den kundegruppen som vokser raskest blant netthandlerne i årets julehandel.

Vi vet fra våre undersøkelser at de yngre er flinkest til å planlegge sine innkjøp og slå til da tilbudene er best. Det er mye som tyder på at det var i løpet av Black Week. De eldre, som oftere ikke er så erfarne med netthandel, er fremdeles mindre som gruppe, men vokser mest på nett de siste ukene før jul, sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Fylkesshoppetoppen, julehandelen 2019

Fylke Shoppingindeks (per innbygger)* Vekst, 2018-19
Sogn og Fjordane 131 11 %
Møre og Romsdal 116 12 %
Akershus 106 16 %
Oppland 106 11 %
Hedmark 105 14 %
Vestfold 105 15 %
Buskerud 104 14 %
Finnmark 104 5 %
Hordaland 102 15 %
Trøndelag 100 12 %
Nordland 99 9 %
Oslo 97 22 %
Telemark 96 12 %
Troms 90 14 %
Østfold 89 10 %
Rogaland 88 8 %
Aust-Agder 86 13 %
Vest-Agder 86

11%

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling de to første ukene av desember, etter Black Week og Cyber Monday (fom. tirsdag 3. des tom. mandag 16.des). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av disse ukene enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Kommuneshoppetoppen, julehandelen 2019 (Norges 100 største kommuner)*

Kommune Fylke Shoppingindeks (per innbygger) ** Vekst, 2018-19
Alta Finnmark 146 17 %
Flora Sogn og Fjordane 139 22 %
Lenvik Troms 131 14 %
Bømlo Hordaland 130 19 %
Nittedal Akershus 129 16 %
Frogn Akershus 126 22 %
Kvinnherad Hordaland 125 9 %
Voss Hordaland 123 9 %
Førde Sogn og Fjordane 123 16 %
Færder Vestfold 122 25 %
Nannestad Akershus 121 9 %
Notodden Telemark 120 5 %
Sørum Akershus 119 20 %
Nes (Akershus) Akershus 119 15 %
Eidsvoll Akershus 118 9 %
Oppegård Akershus 117 13 %
Kongsberg Buskerud 117 21 %
Modum Buskerud 117 5 %
Holmestrand Vestfold 116 6 %
Østre Toten Oppland 115 17 %

* Målt etter antall innbyggere i kommunen.

**Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling de to første ukene av desember, etter Black Week og Cyber Monday (fom. tirsdag 3. des tom. mandag 16.des). Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av denne perioden enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Last ned listen som viser hvordan Norges 100 største kommunene netthandlet så langt i desember under overskriften "Dokumenter" nederst på denne siden.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye