Julegavene til den som har alt

Mange sliter med å finne julegaver til den som har alt. Ved å gi en gave som inspirerer til tur og friluftsliv i året som kommer, forlenger man også gleden.

GAVETIPS: - For de aller fleste er tiden blitt en knapp ressurs, så nettopp tid brukt på noe gøy og givende, er noe av det mest verdifulle du kan gi bort til en du er glad i, sier kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam. Foto: Anne Mari Sønsteby

- For de aller fleste er tiden blitt en knapp ressurs, så nettopp tid brukt på noe gøy og givende, er noe av det mest verdifulle du kan gi bort til en du er glad i. Og det er lite som skaper mer glede enn gode uteopplevelser sammen med andre, sier Synne Kvam, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv.

Her er friluftsentusiastens beste tips til gaver til den som har alt.

Gi bort et kurs: Listen over kurs man kan gi bort som gave er nesten uendelig.

Fordelen med å gi bort et kurs er at den som mottar kurset både får opplevelsen som kurset gir, men blir også i bedre stand til å dyrke interessen eller hobbyen i større grad enn tidligere.

Har du en venn som er glad i å lage mat, kanskje et soppkurs eller et kurs om spiselige ville vekster hadde vært noe? Eller hva med å gi din kjære i gave at dere sammen kan dra på et nybegynnerkurs i kajakk? På den måten får dere nye opplevelser sammen, samtidig som dere lærer noe nytt.

Gourmetmiddag i det fri: En god middag servert ute i naturen, er en super gave til en som «har alt».

Finn en idyllisk plass ute, disk opp med en skikkelig tre-retters og server en god vin eller lignende til. På turmat.no finner du spennende oppskrifter på måltider som kan lages på bål, som vil gjøre det enda triveligere å spise ute.

Lavterskel-ferietur: En ferietur er en flott gave til en god venn eller kjæreste. Men hvem sier at turen må gå til utlandet?

En fjelltur eller hyttetur her i Norge kan bli en like stor opplevelse, som også er mer miljøvennlig og gjerne mer behagelig for lommeboka. På inatur.no finner du tilgjengelige hytter til leie over hele landet, til en hyggelig pris. Foreslå gjerne et konkret tidsrom, sett opp en liten plan for turen og forklar at du stiller med togbilletten, teltet eller hyttenøkkelen.

Inviterer du med noen som er mindre friluftsvant enn deg selv, kan en bonusgave på turen være et lite «kurs» i friluftsferdigheter, som for eksempel bygging av gapahuk, introduksjon til fisking, eller bålkokkelering.

En praktisk gave som inspirerer til opplevelser: Hva med å gi bort en praktisk gave som også kan kombineres med at du inviterer personen med på noe hvor gaven kan brukes?

For eksempel kan man gi bort et liggeunderlag, en god kniv, en hodelykt, tursko, sovepose, bærplukker, en håndbok om sopp eller lignende, og samtidig invitert med mottakeren på en tur hvor de får brukt gaven.

Det blir også stadig mer aktuelt å gi bort brukte julegaver, og sport- og friluftsutstyr ble nylig kåret til «Årets bruktjulegave» av FINN.no. Ved å kjøpe brukt er du snillere mot miljøet, samtidig som du kan få tak i produkter av høyere kvalitet til en bedre pris.

Gi bort et medlemskap: Ved å gi bort et medlemskap i en organisasjon eller forening, kan du åpne mange nye dører for den som mottar gaven. Et slikt medlemskap bringer ofte med seg flere fordeler, slik som medlemsrabatter på for eksempel kurs og utstyr. Mange gir også ut medlemsblader med inspirerende reportasjer, intervjuer, tips og råd som kan være nyttige.

Hvis du ser for deg en aktiv ferie med din kjære i året som kommer, hvorfor ikke gi bort et medlemskap i en forening som gagner dere begge, eller hele familien. For eksempel får man tilgang til over 100 båter rundt omkring i landet ved å være medlem hos Norges Jeger- og Fiskerforbund.

Ilustrasjonsfoto. Foto: Kristian Leinan
Illustrasjonsfoto: Kristian Leinan
Illustrasjonsfoto: Linn Elise Jakhelln

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.