Julegavene betales kontant

Nordmenn har ubetalte regninger for totalt 34 milliarder kroner og antall betalingsanmerkninger skyter i været. Men en fersk undersøkelse viser at de fleste vil unngå å låne penger til årets julehandel.

– Det er svært positivt at så mange planlegger å gjennomføre julehandelen ved bruk av sin lønnsinntekt. Kjøpepresset er stort i ukene før jul og det kan være lett å la seg friste til å bruke litt mer penger enn man egentlig har råd til, sier administrerende direktør Raimond Pettersen i Bank2.

I undersøkelsen, som er gjennomført av Norfakta for Bank2, svarer 83 % av de spurte at de skal finansiere årets julegaveinnkjøp med lønnsinntekt, 15 % planlegger å betale julegavene med sparepenger og 2 % svarer at de vil benytte kredittkort for å betale årets julehandel.

34 milliarder ubetalt
Tall fra Soliditet AS viser at antall betalingsanmerkninger har økt med 8 % gjennom hele året for privatpersoner og enkeltmannsforetak. Til tross for at noen har fått en vanskeligere situasjon håper Pettersen at flest mulig lykkes med målsetningen om å ikke handle over evne før jul.
– De aller fleste vil vel være tjent med å klare å begrense sin iver i julehandelen, men for de som har en begrenset økonomi eller i utgangspunktet har vanskelig for å få endene til å møtes er det viktig å ha en plan og klare å holde seg til den.  Planlegg kjøpene i forkant. Ha et bevisst forhold til kjøpssituasjoner som oppstår. På den måten kan man unngå kjøp som man egentlig ikke har råd til. Flere impulsive kjøp kan bli store pengesummer og mister man kontrollen kan man fort ende opp med regninger som blir vanskelige å betale når jula er over, sier Pettersen.

Knuser sparegrisen
Selv om de fleste planlegger å la lønnsinntekten finansiere årets julehandel er det noen som velger å bruke av  sparepengene når julegavene skal handles inn. Dette gjelder primært blant eldre og yngre mennesker. Mens bare 9 prosent av de spurte i aldersgruppen 45-59 år planlegger å finansiere julehandelen med sparepenger, svarer 16 prosent av de under 44 år og 19 prosent av de spurte over 60 år at de vil finne fram sparepengene i førjulstiden.
– Vi ser at det er de med lavest inntekt som i størst grad kommer til å la sparepengene finansiere julehandelen. Dette kan tyde på at mange i denne gruppen har vært flinke til å spare penger til årets julehandel og det er veldig positivt, sier Pettersen.

For mer informasjon, kontakt Anders Tyvand, 952 59 886

Fakta om Bank2

Bank2 ble etablert i 2005 og er den eneste banken i Norge som har spesialisert seg på refinansiering av misligholdt gjeld for privatpersoner, enkeltpersonsforetak og bedrifter som av ulike årsaker ikke kvalifiserer for lån i andre banker. Alle med tilfredsstillende betjeningsevne og sikkerhet i form av pant i fast eiendom eller kausjon kan søke om lån og hjelp i Bank2.

Bank2 har ved utgangen av 3. kvartal 2010 brutto utlån på 903,1 millioner kroner. Siste år har ordinære utlån økt med 30,1 millioner og banken har hittil i år bevilget nye lån og kreditter for til sammen 287,6 millioner kroner.

Bank2 ønsker å etablere seg som en foretrukket samarbeidspartner for landets ordinære banker og være en tilbyder av supplerende låneprodukter som kan bidra til økonomisk friskmelding av flest mulig bankkunder.

Raimond Pettersen