Juleevangeliet 2019-filmen sett 400.000 ganger

– Vi ønsket å formidle juleevangeliet så enkelt som mulig, fortalt av folk. Engelen sier at han kommer med en glede som er for hele folket og da syntes vi det var fint at det var folk som leste evangeliet, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum i Den norske kirke.
En collage med alle som er med og leser i filmen "Juleevangeliet 2019".

– Juleevangeliet er kalt verdens vakreste tekst. Den forteller om at Gud ble menneske, midt blant helt vanlige folk. Dette er en tekst mange har et godt og sterkt forhold til, sier hun.

I filmen, som ble lansert i midten av desember, blir juleevangeliet lest av mennesker som på ulikt vis var aktuelle i 2019. De to smilende seksåringene startet i første klasse, Olav Thon giftet seg i høy alder, noen har gitt ut bok, andre har vært godt synlige i politikken og en kjent idrettsutøver fikk livet snudd opp ned på grunn av kreftsykdom.

– Å høre og se en så kjent tekst lest av mennesker man vanligvis ser i en annen kontekst, har opplagt gitt ny dybde. I løpet av to uker, fram til nyttår, ble filmen sett mer enn 400.000 ganger i sosiale medier. Mange har kommentert at de er rørt, glade og at de har valgt å se den flere ganger, forteller Gunleiksrud Raaum.

Fakta:

Filmen kan sees på Den norske kirkes nasjonale Facebook-side

Juleevangeliet 2019 er så langt sett mer enn 400.000 ganger.

Totalt 25.800 reaksjoner, kommentarer og delinger av filmen. Bare noen titalls kommentarer har vært negative.

Filmen er sett av alle aldersgrupper, og flest kvinner, men den er mest populær blant dem som er 40 år eller eldre.

Sunniva Gylver valgte å vise filmen som avslutning på julegudstjeneste i Fagerborg kirke julaften.

Her kan du lese mer om menneskene som deltok i filmen, ved å lese ett eller flere vers fra juleevangeliet i Bibelen.

En collage med alle som er med og leser i filmen "Juleevangeliet 2019".
Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.
Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.

62,6 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene, statsbudsjettet og gjennom gaver og frivillig innsats.