"Jula hjemme" med Maria Mena og Trygve Skaug

Fredag 11. desember blir den norskspråklige versjonen av "Home For Christmas" endelig tilgjengelig!
Jula hjemme artwork

"Home for Christmas" har blitt en moderne juleklassiker for alle som skal hjem, er hjemme, eller skulle ønske de skulle hjem, i jula.
Nå blir endelig den norske versjonen, "Jula hjemme", med Maria Mena og Trygve Skaug tilgjengelig.
Blir'e mer jul enn det? Og hvordan ble det egentlig slik?
Maria var fan av diktene til Trygve. Hun turte neste ikke kontakte ham av frykt for å bli avvist eller skuffet.
Men hun følte at de snakket samme språk og tok mot til seg.
Resultatet var et vennskap så dypt at hun refererer til ham som "storebror" og kunstnerisk sjelevenn.
"Vi klikka totalt og umiddelbart som venner og har vært nære venner siden."
Når det gjelder Home for Christmas har flere prøvd seg på å oversette låta, men ikke Maria selv.
Men så ville hun gjøre noe spesielt i en radiosending førjulen 2016 og tenkte at en norsk versjon kanskje kunne vært gøy.
Så da spurte hun Trygve, som sa OK, og så tenkte ikke Maria så mye mer på det.
"Jeg husker jeg var på turné i Tyskland da oversettelsen tikka inn på mail."
"Jula hjemme" het den, og den satt som en kule!
"Jeg er veldig glad i sangen, men den var en nøtt å oversette" sa Trygve i et intervju med P3 i 2016.
"Jeg måtte bli kjent med Maria for å få det til".
"Jula hjemme" fremførte de på P3's julefrokost, og så tenkte de ikke noe mer over det. Men responsen var enorm.
"Etter hvert skjønte jeg jo at det var et stort ønske om å gjøre denne versjonen tilgjengelig. Men jeg hadde ikke noe hastverk." forteller Maria
"Men i år fyller Home for Christmas 10 år, så da feirer jeg det jubileet med å gi ut Jula hjemme. I duett med Trygve."

En flott jubileumsmarkering.
Og kanskje kommer den ekstra godt med til alle som kjenner litt på at jula 2020 blir annerledes.

Jula hjemme artwork
Mena og Skaug (c) Agnete Brun
Mena og Skaug (c) Agnete Brun

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.