Jubler for historisk milepæl for frivilligheten

I år har Lotteri- og stiftelsestilsynet utbetalt 1,816 milliarder kroner i momskompensasjon til frivillige lag og organisasjoner. For første gang i historien dekker dette alle frivillighetens momsutgifter på varer og tjenester.
Norsk frivillighet har jobbet for full momskompensasjon i en årrekke. Her fra en demonstrasjon utenfor Stortinget. Foto: Birgitte Heneide/Frivillighet Norge

For første gang har frivilligheten fått full momskompensasjon. Det er Frivillighet Norge veldig glade for.

– Dette er en historisk milepæl for norsk frivillighet. Vi har jobbet for full momskompensasjon i mange år, og endelig er pengene på plass! Det betyr mye i en ellers svært usikker tid for frivillige organisasjoner, jubler generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.

Må bli en rettighet

Over 20 000 frivillige lag og foreninger har fått tildelt momskompensasjon. Regjeringen har mål om full momskompensasjon også i 2022, og jobber med å få på plass den siste delen av puslespillet, regelstyring av ordningen, slik at den blir en rettighet for alle frivillige organisasjoner å få all moms tilbake.

Når regelstyringen er på plass vi vi endelig kunne feire fullt gjennomslag for en samlet frivillighets viktigste krav. Det hadde vært flott å kunne gjøre det i frivillighetens år 2022, sier Slotterøy Johnsen

Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen (Foto: Birgitte Heneide / Frivillighet Norge) (Bildet kan brukes fritt mot fotokreditering)