Jubileum for Strandryddedagen: På 10 år har frivillige fjernet over 7000 tonn søppel!

Strandryddedagen har denne helgen sitt 10-års jubileum og i løpet av disse årene har rundt 360.000 frivillige bidratt til å fjerne over 7000 tonn søppel fra norsk natur. Dette må feires!
Folkeforskningen samlet inn fra de frivillige er uvurderlig informasjon for Hold Norge Rents arbeid. Foto: Bo Eide

Unik innsikt i sammensettingen av avfallet

- Lørdag 19. september finner Strandryddedagen sted for 10. gang, og selv om det er trist at det fortsatt er behov for denne nasjonale dugnaden, har vi også mye å feire, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

I løpet av 10 år har flere titalls tusen frivillige bidratt til  å fjerne over 7 000 tonn søppel fra norsk natur, og dette må feires! De frivillige har bidratt med en enestående innsats mot forsøpling både gjennom rydding og gjennom folkeforskning.

– Denne folkeforskningen har gitt oss unik innsikt i sammensettingen av det marine avfallet og gitt oss muligheten til å identifisere potensielle kilder, og Hold Norge Rent ønsker å berømme de frivillige som har tatt seg tid til å registrere funn år etter år, skryter Gulbransen.

Samlet statistikk fra 2011 - 2019

• Minst 360 000 frivillige
  • Over 17 000 ryddeaksjoner
  • 7 000 tonn innsamlet avfall
  • Over 90 adopterte områder

Hvis du vil se dette innholdet fra holdnorgerent.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Foto: Bo Eide

Vil også takke avfallsbransjen

Sammen med feiringen av frivilligheten, må også avfallsbransjen feires mener daglig leder Gulbransen.

– Uten innsatsen til både kommunale, interkommunale og private avfallsselskap hadde det ikke vært mulig å gjennomføre Strandryddedagen, samt å utvide ryddingen til Strandryddeuka og i mange tilfeller til helårsrydding, forklarer hun.

– Friluftsrådene og Skjærgårdstjenesten har også bidratt fra første stund, fortsetter hun.

– Disse bidro til å rydde kysten vår i en årrekke før den første Strandryddedagen, og de har spilt en helt sentral rolle i utviklingen, i tillegg til en rekke andre lokale og regionale aktører som har kommet til etter hvert.

Norges største nasjonale ryddedugnad

Hold Norge Rent vil også feire våre trofaste samarbeidspartnere. De som har vært med siden starten og som fortsatt støtter frivillig opprydding.

– I denne sammenhengen takker vi spesielt Grønt Punkt Norge, Ragn-Sells, Sirkel, Skagerak Energi og Infinitum i tillegg til samtlige av HNRs medlemmer, sier Gulbransen.

– Dessuten feirer vi også LOOP og Avfall Norge som tok initiativet til Strandryddedagen, og vi takker Klima- og miljødepartementet, Miljødirektoratet, Sparebankstiftelsen DNB og Handelens Miljøfond som hver på sin måte har sørget for å gi Norges største nasjonale ryddedugnad muligheten til å fortsette år etter år, avslutter hun.

Lager fest i Lofoten

Strandryddedagens offisielle feiring vil foregå i Lofoten sammen med gjester av Hold Norge Rent, og det blir dobbel feiring denne dagen!

Det er nemlig også 35 år siden den Internasjonale strandrydddedagen først ble arrangert.

Den Internasjonale strandryddedagen arrangeres i regi av Ocean Conservancy, og er en del av kampanjen International Coastal Cleanup (ICC). Kampanjen har skapt stort engasjement over hele verden, og hvert år det flere tusen frivillige som deltar i opprydding langs kysten verden over.

Det hører også med til historien at den aller første markeringen av Strandryddedagen fant sted på den Internasjonale strandryddedagens 25 års jubileum.

Vil du bli med på feiringen i Lofoten? Vi har fremdeles plasser igjen - men det er førsteperson til mølla!

I tillegg til ryddeaksjon byr vi på en dose faglig påfyll og mimring fra de siste ti år med strandrydding

Fanny PindsleProsjektleder for opprydding

Fanny Pindsle er Hold Norge Rents ryddegeneral, og leder for den store Strandryddeuka. Spør henne om marint avfall og lur rydding!

Tel:+47 922 06 173fanny@holdnorgerent.no

Bli md å feire 10-års jubileum! Foto: Brunch Oslo
Rydding Nøklevann. Foto: Hold Norge Rent
Miljøstiftelsen Elv og Hav rydder plast-pellets i Fredrikstad. Foto: House of Ikigai