Jostein Larsen Østring blir nyhetsdirektør i Amedia
Østring kommer fra stillingen som utviklingsdirektør i Amedia, som han har hatt de to siste årene.
– Det har vært stor interesse knyttet til stillingen, med mange kvalifiserte kandidater. At vi etter en grundig prosess likevel lander på at vi har funnet den best kvalifiserte i egne rekker, anser jeg som et kvalitetstegn, sier konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl.
Han vektlegger tre dimensjoner ved Østring som særskilt viktige:
– Jostein forstår intuitivt lokaljournalistikkens viktige rolle både institusjonelt og operasjonelt. Han har en stor aksje i reisen Amedia har vært gjennom de siste årene, og har bidratt til å utvikle mediehusene i nært og fortrolig samspill med våre dyktige redaktører og journalister. I tillegg er han analytisk og strategisk tenkende, og skjønner hva som skal til for at Amedia og mediehusene skal utvikle seg til å bli enda viktigere både i lokal, regional og nasjonal kontekst, fremhever Opdahl.
Østring får ansvar for to av konsernets mest sentrale støttefunksjoner; innholdsutvikling og forbrukermarked. Tittelen blir nyhetsdirektør.
– Dette kler et konsern som Amedia hvor de publisistiske verdiene står helt sentralt. Og den aller viktigste innholdsverdien vi har, er nyheter og aktualiteter – uavhengig av om det dreier seg om hendelser, politikk, sport, kultur, meninger eller annet. Vi har tatt mål av oss å gjennomføre transformasjonen som landets primære medier til det fulle. I dette ligger det stor vilje i å investere i ny teknologi og nye produkter. Men skal vår suksess fortsette, må vi sikre at vi er nyhetsdrevne. Denne forståelsen er avgjørende på alle nivåer i Amedia, også i konsernets ledelse, fastslår konsernsjefen.
Østring har de siste årene vært utviklingsdirektør i Amedia, og før det stått sentralt i å bygge opp og lede konsernets miljø for innholdsutvikling. Han kom til Amedia fra Nordlys, hvor han har jobbet som reporter, vaktsjef og nyhetsredaktør.
Selv er Østring stolt og offensiv når han nå blir en del av Amedias øverste ledelse:
– Våre aviser bidrar hver dag, i stort og i smått, til å gjøre samfunnet bedre. Lokalavisene er hjørnesteiner i det norske lokaldemokratiet, og hver og en av dem har hatt en flott utvikling og styrket posisjonen sin de siste årene. Det samme gjelder Nettavisen, som har bygget opp en stadig sterkere nasjonal posisjon. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal fortsette på denne reisen, sier Østring.
Og nevner noen av områdene som blir viktige for konsernet på den redaksjonelle siden fremover:
– Det blir helt sentralt for oss å bygge en personlig kundereise i verdensklasse som bidrar til at brukerne oppdager og får mest mulig glede av journalistikken. De digitale flatene gir også muligheter for journalistisk formidling og historiefortelling som vi bare kunne drømt om for få år siden, og som vi må jobbe med å utnytte enda bedre. Og vi må fortsette å utvikle journalistikk som når nytt publikum og målgrupper vi ønsker å styrke oss i, sier Østring.
– Samtidig er vi dedikert til å utvikle det norske mediemangfoldet, der hver avis må få ivareta sitt særegne ståsted og sin profil. Og vi skal heller ikke miste av syne verdien av den kritiske, undersøkende og nysgjerrige journalistikken. Dette er selve fundamentet vårt, og det skal utviklingsmiljøene jobbe sammen med redaksjonene om å aktivt forvalte og utvikle videre.
Jostein Larsen Østring (30)
- Født 1990 i Tromsø
- Startet sin redaksjonelle karriere som journalistvikar i iTromsø i 2006. Journalist, vaktsjef og nyhetsredaktør i Nordlys i årene 2009-2016
- Kom til Amedia som direktør for innholdsutvikling i 2016, har siden 2019 vært utviklingsdirektør med ansvar for produkt- og innholdsutvikling
- Ble i 2020 trukket frem som en av verdens 30 mest framgangsrike medieledere under 30 år av den internasjonale bransjeorganisasjonen INMA.
Fakta om Amedia
- Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.
- 80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder.
- 6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.
- Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.
- Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media.
- 677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).
- Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.
- Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.
- Styreleder er André Støylen
Kontakter
Nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring, telefon 959 79 895
Konsernsjef Anders Møller Opdahl, telefon 992 14 628
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom