Jostein Larsen Østring blir nyhetsdirektør i Amedia

Østring kommer fra stillingen som utviklingsdirektør i Amedia, som han har hatt de to siste årene.
– Det har vært stor interesse knyttet til stillingen, med mange kvalifiserte kandidater. At vi etter en grundig prosess likevel lander på at vi har funnet den best kvalifiserte i egne rekker, anser jeg som et kvalitetstegn, sier konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl.
Han vektlegger tre dimensjoner ved Østring som særskilt viktige:
– Jostein forstår intuitivt lokaljournalistikkens viktige rolle både institusjonelt og operasjonelt. Han har en stor aksje i reisen Amedia har vært gjennom de siste årene, og har bidratt til å utvikle mediehusene i nært og fortrolig samspill med våre dyktige redaktører og journalister. I tillegg er han analytisk og strategisk tenkende, og skjønner hva som skal til for at Amedia og mediehusene skal utvikle seg til å bli enda viktigere både i lokal, regional og nasjonal kontekst, fremhever Opdahl.
Østring får ansvar for to av konsernets mest sentrale støttefunksjoner; innholdsutvikling og forbrukermarked. Tittelen blir nyhetsdirektør.
– Dette kler et konsern som Amedia hvor de publisistiske verdiene står helt sentralt. Og den aller viktigste innholdsverdien vi har, er nyheter og aktualiteter – uavhengig av om det dreier seg om hendelser, politikk, sport, kultur, meninger eller annet. Vi har tatt mål av oss å gjennomføre transformasjonen som landets primære medier til det fulle. I dette ligger det stor vilje i å investere i ny teknologi og nye produkter. Men skal vår suksess fortsette, må vi sikre at vi er nyhetsdrevne. Denne forståelsen er avgjørende på alle nivåer i Amedia, også i konsernets ledelse, fastslår konsernsjefen.
Østring har de siste årene vært utviklingsdirektør i Amedia, og før det stått sentralt i å bygge opp og lede konsernets miljø for innholdsutvikling. Han kom til Amedia fra Nordlys, hvor han har jobbet som reporter, vaktsjef og nyhetsredaktør.
Selv er Østring stolt og offensiv når han nå blir en del av Amedias øverste ledelse:
– Våre aviser bidrar hver dag, i stort og i smått, til å gjøre samfunnet bedre. Lokalavisene er hjørnesteiner i det norske lokaldemokratiet, og hver og en av dem har hatt en flott utvikling og styrket posisjonen sin de siste årene. Det samme gjelder Nettavisen, som har bygget opp en stadig sterkere nasjonal posisjon. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal fortsette på denne reisen, sier Østring.
Og nevner noen av områdene som blir viktige for konsernet på den redaksjonelle siden fremover:
– Det blir helt sentralt for oss å bygge en personlig kundereise i verdensklasse som bidrar til at brukerne oppdager og får mest mulig glede av journalistikken. De digitale flatene gir også muligheter for journalistisk formidling og historiefortelling som vi bare kunne drømt om for få år siden, og som vi må jobbe med å utnytte enda bedre. Og vi må fortsette å utvikle journalistikk som når nytt publikum og målgrupper vi ønsker å styrke oss i, sier Østring.
– Samtidig er vi dedikert til å utvikle det norske mediemangfoldet, der hver avis må få ivareta sitt særegne ståsted og sin profil. Og vi skal heller ikke miste av syne verdien av den kritiske, undersøkende og nysgjerrige journalistikken. Dette er selve fundamentet vårt, og det skal utviklingsmiljøene jobbe sammen med redaksjonene om å aktivt forvalte og utvikle videre.
Jostein Larsen Østring (30)
- Født 1990 i Tromsø
- Startet sin redaksjonelle karriere som journalistvikar i iTromsø i 2006. Journalist, vaktsjef og nyhetsredaktør i Nordlys i årene 2009-2016
- Kom til Amedia som direktør for innholdsutvikling i 2016, har siden 2019 vært utviklingsdirektør med ansvar for produkt- og innholdsutvikling
- Ble i 2020 trukket frem som en av verdens 30 mest framgangsrike medieledere under 30 år av den internasjonale bransjeorganisasjonen INMA.
Fakta om Amedia
- Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.
- 80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder.
- 6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.
- Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.
- Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media.
- 677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).
- Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.
- Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.
- Styreleder er André Støylen
Kontakter
Nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring, telefon 959 79 895
Konsernsjef Anders Møller Opdahl, telefon 992 14 628
Bilder


Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom