Jørn Øien med hyllest til en legende!

Jørn Øiens album «Cosmopolitan" som er ute i dag er et genreoverskridende album, der krysningen av elektrisk jazz, world musikk, og impulser fra elektronika forenes i en kraftpakke av heftige groover, deilige synthklanger og sterke formidlende soloer og melodier! Albumet er en hyllest til Joe Zawinul og et resultat av mange års fascinasjon og studie av keyboardisten, komponisten og bandlederen , som er ansett som en av pionérene innenfor fusionen av elektronisk jazz og world music.
Coverfoto: Magnus Bakken

Hør COSMOPOLITAN her

Jørn Øien sier selv:

«I løpet av et liv opplever man en håndfull ganger det privilegiet å bli helt satt ut emosjonelt av musikkens kraft! Noen ganger resulterer et slikt møte i en total revitalisering av hvordan man oppfatter, hører og spiller musikk. Det kan være en enkel lyd, en tone, et groove, en akkordrekke, en melodifrase, en låt, eller et helt album.

Med «garden» nede og helt uforberedt på hva som kommer. En fantastisk følelse!
Når jeg som 16- åring hørte (og kjøpte) mitt første Weather Report album «Mr. Gone» og de første tonene strømmet ut av headsettet, skjedde nettopp et slikt uforglemmelig øyeblikk. Jeg ble tatt med på en reise i en verden jeg ikke var forberedt på. Musikk som minnet om folkemusikk og instrumenter fra fjerne himmelstrøk mikset sammen med jazz og rock, i et uttrykk jeg ikke hadde hørt maken til før. Låtene, arrangementene og det kollektive uttrykket stod nesten sterkere for meg enn det solistiske.

7.juli 2022 ville keyboardisten og komponisten Joe (Josef Erich) Zawinul fylt 90 år. Han regnes som en av pionérene innenfor fusjonen mellom jazz-rock og world music, først og fremst gjennom sine egne band Weather Report og Zawinul Syndicate, men også som viktig bidragsyter for Miles Davis på de grensesprengende albumene «Bitches Brew» og «In a Silendt Way» og som produsent på Salif Keitas nummer 1 Billboard World album «Amen» (1991)

Musikken til Joe Zawinul framstår for meg like kraftfull, moderne og aktuell som da jeg første gang hørte den en høstdag i en platesjappe i 1984. Albumet «Cosmopolitian» er min hyllest og en feiring av hans musikalske arv. Albumet består av 8 egenkomponerte låter med tidvis sterke preferanser og musikalske hint til hans soniske og kompositoriske univers.

Jeg ønsker å føre denne arven videre med mitt musikalske avtrykk. Jeg ønsker også å ta deg med på en musikalsk geografisk reise med dette albumet. En reise der jeg har latt meg inspirere av samisk folkemusikk og joik, til det afrikanske kontinentet. Fra Babylon til Brooklyn.

Som teksten på en av låtene på albumet sier:
«A river flows
Through us
We are water
The water finds a way»

Jeg håper du finner din vei og mening når du lytter til dette albumet. At det berører. Og at albumet tilfører noe nytt og bringer arven av World music- en verden av musikk, videre til nye generasjoner medmusikkelskere.

God lytt, and don´t hesitate to tell your friends!
Thank you, Joe

Jørn,Oslo, Norway 24.11.22»

COSMOPOLITAN er ute i dag på alle strømmetjenester!

Jørn Øien er en nordnorsk jazzpianist og keyboardist bosatt i Oslo, der han de siste 30 årene har befestet seg som en improvisatør, komponist, bandleder og utøver helt i toppsjiktet blant norske musikere.

Medvirkende musikere er:
Jørn Øien: keyboards, programmering, stemme, vocoder.
Audun Erlien: elbass
Rune Arnesen: trommer, div. percussion
Sidiki Camara: djembe, talking drum, ngoni og perkusjon.
Magnus Bakken: Tenor -og sopransaksofon.
Vokal på "River Flows": Anja Skybakmoen
Kor på "River Flows": Tracee Meyn, Laetitia Luhembwe, Nanna Coulibaly Skjold, Wenche Losnegård, Anja Skybakmoen.

Tekst "River Flows": Lyndon Riley
Jørn Øien: komponist & arr.
Svein Schultz: Mix og postproduksjon

Produsert av Svein Schultz & Jørn Øien
Mastering: Sivert Henriksen
Innspilt i Whiteroom Studios, tekniker Bjørn Erik Pedersen
Vokal innspilt i Urban Sounds Studions, tekniker Aleksander Sjølie

Coverfoto: Magnus Bakken
Foto: Magnus Bakken

Curling Legs er ærverding gammel jazzlabel som ble overtatt av Grappa Musikkforlag i 2022 og føyer seg dermed i rekken av solide plateselskap under Grappa-paraplyen.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.