Jørn Øien byr på dansbar soul-jazz!

"Baraat" er single nummer to fra Jørn Øiens kommende album «Cosmopolitan» som kommer ut 17. mars 2023. Albumet er et resultat av mange år med studier av og fascinasjon for keyboardisten og komponisten Joe Zawinul, som regnes som en av pionérene innenfor fusjonen av elektrisk jazz og verdensmusikk.

Hør BARAAT her

"Baraat" er en feel-good låt med positiv energi og overskudd! Den gjenspeiler livsglede, fest og feiring, der tittel og energien i låten skal fremkalle fornemmelsen av en prosesjon med feststemte mennesker! Låten er basert på inspirasjon fra indisk og afrikansk folkemusikk, og amerikansk gospel og jazz-harmonikk, soul og funk.

Musikken er både slentrende og energisk, og koker av gyngende sørstats-funk med virtuos jazzimprovisasjon og herlig blokkharmonisering ala George Shearing. Den siste touchen ligger i de programmerte synthene som frembringer den rurale inspirasjonen fra indisk og afrikansk folkemusikk og fest.

Jørn Øien er en nordnorsk jazzpianist og keyboardist bosatt i Oslo, der han de siste 30 årene har befestet seg som en improvisatør, komponist, bandleder og utøver helt i toppsjiktet blant norske musikere.

Medvirkende musikere er:

Jørn Øien - keyboards & programmering.
Audun Erlien – Elbass
Rune Arnesen: Trommer & handclaps
Sidiki Camara: Djembe
Magnus Bakken – Tenor Saxofon

Jørn Øien: komponist & arr.

Mix og postproduksjon: Svein Schultz.
Innspilt i Whiteroom Studio, juni 2022.
Tekniker: Bjørn Erik Pedersen
Produsert av Svein Schultz & Jørn Øien
Mastring: Sivert Henriksen
Støttet av: CREO vederlagsfondet

Cover/foto: Magnus Bakken

Foto: Magnus Bakken

Curling Legs er ærverding gammel jazzlabel som ble overtatt av Grappa Musikkforlag i 2022 og føyer seg dermed i rekken av solide plateselskap under Grappa-paraplyen.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.