Jonas Båtstrand & Jørn Fossheim - Christian Sinding Works for Violin and Piano

De to eminente musikerne viser Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Christian Sindings frodige og engasjerende musikk stod på repertoaret til Jascha Heifetz og andre fremragende utøvere i begynnelsen av det forrige århundret. Tross dette er det bare noen av Sindings verk for fiolin og klaver som er kjente så langt. Jonas Båtstrand og Jørn Fossheim har nå funnet flere stykker av den norske komponisten som aldri har vært spilt inn tidligere, og på denne doble utgivelsen viser de to eminente musikerne Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Sinding var den første som fikk bo i statens æresbolig for kunstnere; 'Grotten' i Slottsparken fra 1926. Men veien frem til denne annerkjennelsen var lang og preget av økonomiske bekymringer. Tross store 'hits' - 'Frühlingsrauschen' utvilsomt den største - var det en utfordring å få endene til å møtes.

Fiolinist og pianist

Musikken på dette albumet er komponert mellom 1894 og 1909. Christian Sinding (1856-1941) var utdannet både fiolinist og pianist, og som komponist ga han gjerne like store oppgaver til begge instrumenter. I sin artikkel til utgivelsen skrive professor Harald Herresthal: "Noen ganger er klaverstemmen nærmest et eget klaververk med fiolinstemmen "ad libitum" og ikke "obligato". Både klaver og fiolinstemmen stiller store tekniske krav til utøveren, av og til nesten unødig vanskelig, og det er en av årsakene til at mange av verkene ikke oppnådde popularitet og stor utbredelse blant amatører i det private musikklivet. Sinding skrev mye musikk som han visste forlagene ville betale for, men han ser ut til å ha vært lite opptatt av om det fantes utøvere som behersket teknikken han forutsatte."

Jonas Båtstrand

Jonas Båtstrand er født i 1973 og kommer fra Nøtterøy. Han er utdannet ved Norges musikkhøgskole og har også solistdiplom fra Guildhall School of Music and Drama i London. Han har studert med Zakhar Bron, Camilla Wicks og Miguel Negri i Tyskland, USA og Italia. i 2010 gav han ut sin debut-CD med førstegangsinnspillingen av Hjalmar Borgstrøm (1864 - 1925) sin fiolinkonsert på Simax. Den fikk 6-er på terningen i bl.a. Aftenposten og musikkmagasinet Klassisk. Han har senere gitt ut Borgstrøms komplette verker for fiolin og piano (PSC1237) og verker av Sinding, Irgens-Jensen og Halvorsen (PSC1335)

Jørn Fossheim

Jørn Fossheim har bak seg mange år med soloopptredener i inn- og utland. Han debuterte i Oslo 1995 med Rachmaninovs 3. klaverkonsert, til svært gode kritikker. Fossheims sterke identifisering med russisk musikk første til flere reiser dit allerede i studietiden, og etter hvert har Russland blitt som et andre hjemland for ham. Et særlig nært forhold har han til St. Petersburg Filharmoniske Orkester, hvor han har opptrådt som solist flere ganger. Sammen har de også gjort en CD-innspilling av Issay Dobrowens klaverkonsert, utgitt av Simax (PSC1246). Parallelt med sitt virke som pianist startet Fossheim studier i orkesterdireksjon med Alexander Polishchuk ved konservatoriet i St. Petersburg i 2004. Siden dette har Jørn Fossheim først og fremst opptrådt som dirigent. Han har det siste tiåret vært fast tilknyttet to russiske operahus - først som 1. kapellmester ved Statsoperaen i Karelia, senere som sjefdirigent ved Statsoperaen i Buryatia.

Hør "Christian Sinding Works for Violin and Piano" her!

Maria Menas dag i "Hver gang vi møtes"15.1.2021 16:16:29 CETPressemelding

I morgen er «Hver gang vi møtes» tilbake på skjermen, og for en sesongstart det blir! I årets første episode er det selveste Maria Mena som skal hylles, og musikken kan du høre allerede i dag. Hør sangene fra Maria Menas dag her! Maria Mena slo igjennom med "My Lullaby" i 2002. Siden da har Mena vært på en unik reise som artist, låtskriver og menneske, og vi har fått ta del. Mena når oss like gjerne med varme og humor som med skjørhet og smerte i tekster som "I Don't Wanna See You With Her", "Just Hold Me", "You Are The Only One", "All This Time" og "Fuck You". Som om ikke det var nok synger hun til og med julen inn. Listetoppende og fire ganger platina-sertifiserte "Home for Christmas" har etablert seg som en moderne klassiker og ble i 2019 kåret til tiårets beste julelåt av NRK P3. Hittil har Maria Mena sluppet åtte studio-album, og albumene har gått inn på hitlister i Norge og også i Tyskland, Sveits og Nederland hvor de er sertifisert til gull eller platina. Hitsinglene har oppnådd

Hver gang vi møtes - jubileum: Åttende dag18.12.2020 13:56:16 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens siste og åttende dag samles artistene Marion Ravn, Morten Abel, Chris Holsten, Sol Heilo, Kurt Nilsen, Henning Kvitnes, Elisabeth Andreassen og Odd Nordstoga på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikken fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens åttende dag; Morten Abel - America (Sol Heilo)Sol Heilo - Gabriellas sång (Elisabeth Andreassen)Chris Holsten - All You Have To Offer (Kurt Nilsen)Kurt Nilsen - Svingensongen (Odd Nordstoga)Henning Kvitnes - Frøken Vilikke (Morten Abel)Elisabeth Andreassen - It's