Jonas Båtstrand & Jørn Fossheim - Christian Sinding Works for Violin and Piano

De to eminente musikerne viser Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Christian Sindings frodige og engasjerende musikk stod på repertoaret til Jascha Heifetz og andre fremragende utøvere i begynnelsen av det forrige århundret. Tross dette er det bare noen av Sindings verk for fiolin og klaver som er kjente så langt. Jonas Båtstrand og Jørn Fossheim har nå funnet flere stykker av den norske komponisten som aldri har vært spilt inn tidligere, og på denne doble utgivelsen viser de to eminente musikerne Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Sinding var den første som fikk bo i statens æresbolig for kunstnere; 'Grotten' i Slottsparken fra 1926. Men veien frem til denne annerkjennelsen var lang og preget av økonomiske bekymringer. Tross store 'hits' - 'Frühlingsrauschen' utvilsomt den største - var det en utfordring å få endene til å møtes.

Fiolinist og pianist

Musikken på dette albumet er komponert mellom 1894 og 1909. Christian Sinding (1856-1941) var utdannet både fiolinist og pianist, og som komponist ga han gjerne like store oppgaver til begge instrumenter. I sin artikkel til utgivelsen skrive professor Harald Herresthal: "Noen ganger er klaverstemmen nærmest et eget klaververk med fiolinstemmen "ad libitum" og ikke "obligato". Både klaver og fiolinstemmen stiller store tekniske krav til utøveren, av og til nesten unødig vanskelig, og det er en av årsakene til at mange av verkene ikke oppnådde popularitet og stor utbredelse blant amatører i det private musikklivet. Sinding skrev mye musikk som han visste forlagene ville betale for, men han ser ut til å ha vært lite opptatt av om det fantes utøvere som behersket teknikken han forutsatte."

Jonas Båtstrand

Jonas Båtstrand er født i 1973 og kommer fra Nøtterøy. Han er utdannet ved Norges musikkhøgskole og har også solistdiplom fra Guildhall School of Music and Drama i London. Han har studert med Zakhar Bron, Camilla Wicks og Miguel Negri i Tyskland, USA og Italia. i 2010 gav han ut sin debut-CD med førstegangsinnspillingen av Hjalmar Borgstrøm (1864 - 1925) sin fiolinkonsert på Simax. Den fikk 6-er på terningen i bl.a. Aftenposten og musikkmagasinet Klassisk. Han har senere gitt ut Borgstrøms komplette verker for fiolin og piano (PSC1237) og verker av Sinding, Irgens-Jensen og Halvorsen (PSC1335)

Jørn Fossheim

Jørn Fossheim har bak seg mange år med soloopptredener i inn- og utland. Han debuterte i Oslo 1995 med Rachmaninovs 3. klaverkonsert, til svært gode kritikker. Fossheims sterke identifisering med russisk musikk første til flere reiser dit allerede i studietiden, og etter hvert har Russland blitt som et andre hjemland for ham. Et særlig nært forhold har han til St. Petersburg Filharmoniske Orkester, hvor han har opptrådt som solist flere ganger. Sammen har de også gjort en CD-innspilling av Issay Dobrowens klaverkonsert, utgitt av Simax (PSC1246). Parallelt med sitt virke som pianist startet Fossheim studier i orkesterdireksjon med Alexander Polishchuk ved konservatoriet i St. Petersburg i 2004. Siden dette har Jørn Fossheim først og fremst opptrådt som dirigent. Han har det siste tiåret vært fast tilknyttet to russiske operahus - først som 1. kapellmester ved Statsoperaen i Karelia, senere som sjefdirigent ved Statsoperaen i Buryatia.

Hør "Christian Sinding Works for Violin and Piano" her!

Ulf Risnes feirer 60-årsdag med ny låt!2.12.2020 15:58:24 CETPressemelding

Ulf Risnes fyller 60 år 2.desember og i den anledning slippes låta "Æ Veit Itj", som er en innspilling fra desember 1977, altså året da Ulf fylte 17. Låten beskriver usikkerheten han følte når det gjaldt å velge en vei i livet, og peker frem mot låten "365 Fri" som markerte starten på karrieren med Tre Små Kinesere. Utgivelsen av låta "Æ Veit Itj" markerer også en start, og det er starten på utgivelsen av en serie på 12 album kalt "URverk". Fra og med januar 2021 vil det komme ett album i måneden frem til desember. Albumene inneholder opptak fra perioden 1977 - 1989, og vil komme mer eller mindre kronologisk etter opprinnelig innspillingsdato. "URverk" viser utviklingen til en av Norges mest markante låtskrivere de siste 30 årene i tiden frem til man først ble kjent med han. "Æ Veit Itj" er hentet fra det første albumet, "Self Pårtrait" som slippes 8.januar 2021. Lytt til låten HER!

Beau Rivage ute med sitt debutalbum!1.12.2020 10:50:45 CETPressemelding

Musikken til Hamarbandet Beau Rivage kan best beskrives som «riviera musikk», som dypper tåen litt i sosialrealisme, foruten å gi noen refleksjoner på de utfordringene livet byr på. Sangene vektlegger de små tingene i livet. Gleden av å se en travel humle som summer forbi, eller kanskje en vadring i strandkanten. Det å ta en tur I skogen. Flyten i musikken oppmuntrer kanskje lytteren til å visualisere bølger som treffer en sandstrand på en vakker sommerdag. Det å være tilstede her og nå. Musikken er skrevet og arrangert av Kjell-Arne Tilley. Beau Rivage består av : Linn Svartberg (vokal), Leif Digernes (vokal), Lene Svartberg (kor), Lisa Svartberg (kor), Kjell-Arne Engen (saksofon), Magnus Østvang (keyboard), Ingar Reinfjord (gitar), Arnfinn Melby (munnspill), Per Einar Knudsen (bass), Mads Thørud (trommer), Kjell-Arne Tilley (gitar) og Terje Kola (trompet). Lytt til albumet HER!

Albumet "Jul på Kutoppen" er ute i dag!27.11.2020 14:48:08 CETPressemelding

Nytt strålende musikkalbum fra Kutoppen-universet! "Jul på Kutoppen" har allerede blitt sett av 50 000 på kino rundt omkring i landet, og nå slippes hele albumet med musikken fra den nye storfilmen. Denne gangen skal Klara feire jul på Kutoppen for første gang og forventningene er store. Jul på Kutoppen er en førjulsmusikal for hele familien, full av musikk, tradisjoner og morsomme påfunn - og en nisse som for all del ikke må få grøt før julaften! På albumet finner man sanger fra artister som Lisa Børud, Staysman, Kid Andersen og Kvelertak. Lytt til albumet HER!

Hver gang vi møtes - jubileum: Fjerde dag27.11.2020 11:37:19 CETPressemelding

«Hver gang vi møtes» sender sin tiende sesong på TV 2 i høst. Det blir markert med en stjernespekket jubileums-vri hvor vi får gjensyn med 29 artister som alle har skapt magiske musikalske øyeblikk gjennom tv-ruten i løpet av ni sesonger. Gjennom åtte program samles artistene for å gi oss nye gåsehudøyeblikk med nye tolkninger av låter og nye historier – i tillegg til tilbakeblikk på tidligere store musikalske øyeblikk. På jubileumssesongens fjerde dag samles artistene Silya, Tshawe Baqwa, Inger Lise Rypdal, OnklP, Jonas Fjeld, Admiral P, Wenche Myhre og Odd Nordstoga på Vestre Kjærnes gård i Våler. Musikk fra kveldens program kan du høre her! Dette er låtene som blir sunget på jubileumssesongens fjerde dag; Silya - Alt på stell (OnklP)Tshawe Baqwa - Alltid der (Admiral P)Admiral P & OnklP - Kveldssong for deg og meg (Odd Nordstoga)Jonas Fjeld - Prinsesse smil (Wenche Myhre)Odd Nordstoga - Bury Me with My Guitar On (Jonas Fjeld)Wenche Myhre - Don't Worry (Madcon feat. Ray Dalton)

Frode Haltli, Avant Folk ute med karantenesingelen "Quarantine Quilt"27.11.2020 11:04:16 CETPressemelding

Frode Haltli Avant Folk: Quarantine Quilt – digital single Release: 27.11.2020 Søndag 29. november 2020 skulle Frode Haltli ‘Avant Folk’ egentlig ha spilt på hovedscenen i Operaen. Som et plaster på såret for at denne og andre konserter avlyses igjen, legger Hubro ut singelen ‘Quarantine Quilt’ overalt hvor du strømmer og kjøper musikk på nett. Låta ble innspilt og filmet i ti forskjellige hjemmestudioer under den første nedstengningen i mars i år, og umiddelbart lansert til stor respons på sosiale medier og Bandcamp. Når ‘Quarantine Quilt’ nå lanseres på nytt, er det også som en opptakt til det nye albumet ‘Avant Folk II’ som utgis våren 2021. Lytt her: https://orcd.co/frodehaltliavantfolkhttps://orcd.co/frodehaltliavantfolk Se video her: https://fb.watch/20xPp5a-bk/ Frode Haltli Avant Folk: Quarantine Quilt (Frode Haltli/arr: Haltli/Apneseth/Kjorstad/Nystrøm/Øiseth/Storløkken/Silvola/Jonsdottir/Kjenstad/Johansen) Frode Haltli – akkordeon Erlend Apneseth – hardingfele Hans P. Kjorstad