Jonas Båtstrand & Jørn Fossheim - Christian Sinding Works for Violin and Piano

De to eminente musikerne viser Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Christian Sindings frodige og engasjerende musikk stod på repertoaret til Jascha Heifetz og andre fremragende utøvere i begynnelsen av det forrige århundret. Tross dette er det bare noen av Sindings verk for fiolin og klaver som er kjente så langt. Jonas Båtstrand og Jørn Fossheim har nå funnet flere stykker av den norske komponisten som aldri har vært spilt inn tidligere, og på denne doble utgivelsen viser de to eminente musikerne Sindings mesterskap i både kjente og helt ukjente stykker.

Sinding var den første som fikk bo i statens æresbolig for kunstnere; 'Grotten' i Slottsparken fra 1926. Men veien frem til denne annerkjennelsen var lang og preget av økonomiske bekymringer. Tross store 'hits' - 'Frühlingsrauschen' utvilsomt den største - var det en utfordring å få endene til å møtes.

Fiolinist og pianist

Musikken på dette albumet er komponert mellom 1894 og 1909. Christian Sinding (1856-1941) var utdannet både fiolinist og pianist, og som komponist ga han gjerne like store oppgaver til begge instrumenter. I sin artikkel til utgivelsen skrive professor Harald Herresthal: "Noen ganger er klaverstemmen nærmest et eget klaververk med fiolinstemmen "ad libitum" og ikke "obligato". Både klaver og fiolinstemmen stiller store tekniske krav til utøveren, av og til nesten unødig vanskelig, og det er en av årsakene til at mange av verkene ikke oppnådde popularitet og stor utbredelse blant amatører i det private musikklivet. Sinding skrev mye musikk som han visste forlagene ville betale for, men han ser ut til å ha vært lite opptatt av om det fantes utøvere som behersket teknikken han forutsatte."

Jonas Båtstrand

Jonas Båtstrand er født i 1973 og kommer fra Nøtterøy. Han er utdannet ved Norges musikkhøgskole og har også solistdiplom fra Guildhall School of Music and Drama i London. Han har studert med Zakhar Bron, Camilla Wicks og Miguel Negri i Tyskland, USA og Italia. i 2010 gav han ut sin debut-CD med førstegangsinnspillingen av Hjalmar Borgstrøm (1864 - 1925) sin fiolinkonsert på Simax. Den fikk 6-er på terningen i bl.a. Aftenposten og musikkmagasinet Klassisk. Han har senere gitt ut Borgstrøms komplette verker for fiolin og piano (PSC1237) og verker av Sinding, Irgens-Jensen og Halvorsen (PSC1335)

Jørn Fossheim

Jørn Fossheim har bak seg mange år med soloopptredener i inn- og utland. Han debuterte i Oslo 1995 med Rachmaninovs 3. klaverkonsert, til svært gode kritikker. Fossheims sterke identifisering med russisk musikk første til flere reiser dit allerede i studietiden, og etter hvert har Russland blitt som et andre hjemland for ham. Et særlig nært forhold har han til St. Petersburg Filharmoniske Orkester, hvor han har opptrådt som solist flere ganger. Sammen har de også gjort en CD-innspilling av Issay Dobrowens klaverkonsert, utgitt av Simax (PSC1246). Parallelt med sitt virke som pianist startet Fossheim studier i orkesterdireksjon med Alexander Polishchuk ved konservatoriet i St. Petersburg i 2004. Siden dette har Jørn Fossheim først og fremst opptrådt som dirigent. Han har det siste tiåret vært fast tilknyttet to russiske operahus - først som 1. kapellmester ved Statsoperaen i Karelia, senere som sjefdirigent ved Statsoperaen i Buryatia.

Hør "Christian Sinding Works for Violin and Piano" her!

Ny singel fra bandet "Beau Rivage"!30.10.2020 15:00:00 CETPressemelding

I november slippes debutalbumet til bandet Beau Rivage, men nå slippes deres andre singel - nemlig låten "Have I told you". "Have I told you" er en vakker kjærlighetssang i ord og toner, sunget av Linn Svartberg og Leif Digernes. – Musikken til Beau Rivage kan best beskrives som "Riviera musikk", og på vår nye singel så er det kanskje som å lytte til bølgene fra Rivierian. "Have I told you" tegner et bilde av spennende ting i livet. Gleden av å treffe en tidligere kjæreste, minnene og savnet. Følelsen som var, livet som det er, og drømmer om fremtiden. Kanskje kan den gi inspirasjon til å ta den telefonen du burde tatt. Gammel kjærlighet ruster som kjent ikke, forklarer låtskriver og gitarist i bandet, Kjell-Arne Tilley. Låten er spilt inn i Memhis Bound Studio og produsert av Magnus Østvang. Beau Rivage består av Linn Svartberg og Leif Digernes (vokal), Lene Svartberg og Lisa Svartberg (kor), Kjell-Arne Engen (saksofon), Ingar Reinfjord og Kjell-Arne Tilley (gitar), Magnus Østvang (ke

Første singel fra den nye storfilmen «Jul på Kutoppen»!30.10.2020 13:08:36 CETPressemelding

Hver fredag de neste fem ukene slippes èn ny låt fra den nye Kutoppen-filmen, og alle først ut er Staysman med låten "Bam Bam Ding Ding Dong"! – Veldig gøy å få være med på dette prosjektet! Ikke alltid jeg lager 100% barnevennlige ting, men når gjengen fra Kutoppen ringer og spør om låt, ja da takker man ja! Føler vi har klart å beholde litt av rølpen uansett, sier Stian "Staysman" Thorbjørnsen. Jul på Kutoppen har premiere over hele landet 6.november. Denne gangen skal Klara feire jul på Kutoppen for første gang og forventningene er store. Jul på Kutoppen er en førjulsmusikal for hele familien, full av musikk, tradisjoner og morsomme påfunn - og en nisse som for all del ikke må få grøt før julaften! Hør låten "Bam Bam Ding Ding Dong" her!

Erland Dahlen ute med nytt soloalbum30.10.2020 09:49:20 CETPressemelding

Erland Dahlen - "Bones" Release 30.oktober Lytt her: https://orcd.co/erland_dahlen_bones Stjerneperkusjonisten fra Ulefoss i Telemark, Erland Dahlen, en av Norges mest allsidige og ettertraktede trommiser, er ute med solalbumet «Bones» 30.oktober. Dette er den siste og fjerde utgivelsen i en serie av soloalbum i stadig utvikling: «Clocks» (2018), «Blossom Bells» (2015) og «Rolling Bomber» (2012). Erland Dahlens soloprosjekt blir ofte beskrevet som filmatisk perkusjonsmusikk. «Bones» er en minimalistisk symfoni av repeterende tema og motiver, men en symfoni som bruker så mange perkussive ressurser som mulig. Medvirket på over 250 album «Hele ideen bak soloalbumene kom fra det faktum at jeg har spilt på over 250 album med andre musikere opp gjennom årene. Jeg ville ha et prosjekt hvor jeg kunne spille inn og spille live helt alene. Planen var å bare spille inn et album, men gradvis har soloprosjektet blitt mer viktig for meg.» Erland Dahlen: vintage Slingerland black gold duco drums , cy

Per Åsmund Omholt ute med album med slåtter fra Krødsherad!23.10.2020 11:52:25 CESTPressemelding

Per Åsmund Omholt «Vara ungkar og gå fri» - slåtter etter Truls Ørpen, Krødsherad Hør albumet her: https://orcd.co/omholthttps://orcd.co/omholt Debututgivelse fra Per Åsmund Omholt (57) Springaren «Vara ungkar og gå fri» har gitt navn til dette albumet som nå blir utgitt på Heilo (Grappa Musikkforlag). Per Åsmund Omholt, opprinnelig fra Veme på Ringerike, gir ut sitt første solo-album med hardingfeleslåtter i tradisjon etter Truls Ørpen fra Krødsherad. Gjennom mange år har han fordypet seg i dette materialet og brukt det som grunnlag for forskning og annen formidling. Endelig har anledningen kommet for å kunne realisere musikken i en utgivelse. Releasekonsert finner sted på Villa Fridheim, Krødherad, 22. oktober. Truls Ørpen var en sentral skikkelse i det organiserte folkemusikkmiljøet i første halvdel av 1900-tallet. I heimbygda Krødsherad lærte han av spelemenn født til dels før midten av 1800-tallet og fikk på den måten samlet et stort repertoar av springar, halling og reiselåtter (