Jon Fosse i popsang-format

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

«Elv på himmelen» slippes i forbindelse med Den Internasjonale Fossefestivalen som går av stabelen på Det Norske Teatret 6-15. september. Festivalen markerer at det i 2019 er 25 år siden Jon Fosse debuterte som dramatiker, og at dikteren fyller 60 år i september. Kolstad skal også opptre med prosjektet på bokmessen i Frankfurt, på lanseringen av Fosses nye verk «Septologien».

Kolstad, som ikke hadde komponert til andres tekster på veldig mange år, fikk et tilbud hun ikke kunne si nei til i 2018. «Det Norske Samlaget ringte meg og lurte på om jeg kunne tenke meg å komponere musikken til deres 150-´årsjubileum, som skulle feires på Det Norske Teatret» sier hun. «Det hadde jeg utrolig lyst til.»

Alle tekstene på «Elv på himmelen» er hentet fra Fosses kritikerroste diktsamling «Stein til Stein» (Det Norske Samlaget, 2013). Sandra Kolstad, som kjente godt til andre deler av Fosses forfatterskap fra tidligere, fikk et sterkt møte med lyrikken hans, og prosjektet utviklet seg fort til å bli omfattende. «Det sier seg vel selv at det å tonesette Jon Fosse er en oppgave en ikke trer inn i uten å føle på en viss form for ærefykt. Men jeg prøvde å ikke tenke så mye, og heller bare nærme meg tekstene som tekster, og se hvor musikken er i dem. Det vil jeg si at er overalt. Det var utrolig inspirerende å jobbe med diktene, og jeg opplevde at det skjedde ting musikalsk som jeg ikke har opplevd før.»

Sangene ble opprinnelig fremført på hovedscenen på Det Norske Teatret av tre sangere fra teateret og Kolstad. «Fordi mottakelsen var så enorm, bestemte teateret, forlaget og jeg oss for å gi dem ut, og var så heldige å få med oss Grappa Musikkforlag på laget.» sier Kolstad. «Jeg hadde ganske tidlig en idé om at jeg ville at alle sangene skulle synges av forskjellige sangere. Jeg likte tanken på at dette kunne være et slags kollektivt prosjekt som formuleres og eies av flere. Jeg skrev rett og slett til noen av mine absolutte favoritter, og var så heldige at de sa ja.»

«Elv på himmelen» har blitt en utgivelse som både åpner nye perspektiver i både Kolstads musikk og i Fosses tekster, og vitner om en skapende kunstner i full blomst.

«Elv på himmelen» utgis på CD, vinyl og digitalt på Grappa Musikkforlag.

Utsolgt lanseringskonsert med gjestevokalister på Det Norske Teatret / Bikubekveld 13. september kl 22.30!

Andreas Risanger Meland / andreas@grappa.no / 41419089

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Robert Smith-Hald er ute med «Vent På Mæ»22.5.2020 09:45:45 CESTPressemelding

Robert Smith-Hald er tilbake med en ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. «Vent På Mæ» er en ballade om samhold og kjærlighet. Sangen handler om at vi alle er unike og går våre forskjellige veier, men at vi får frem det beste i hverandre ved å gjøre det sammen, fordi sammen er vi hele. Hør «Vent På Mæ» her! Låten er en norsk tolkning av sangen «Wait for Me» som tidligere er utgitt på Roberts andrealbum Thou Mayest. Denne tolkningen av teksten står Espen Sandbukt fra Tromsø for. Dette er også Roberts debut på norsk. Bergensartisten og måtte lære seg norsk over natten da han 14 år gammel flyttet over 6000 kilometer med familien fra USA til Norge, til Nordfold i Steigen kommune. Da han kom hit lærte han seg å snakke kav nord-norsk, men da han flyttet til Vestlandet måtte han lære seg norsk på nytt. Akkurat denne singelen er gjendiktet i nord-norsk språkdrakt, og da ble det også helt naturlig for Robert å synge den på nord-norsk.

Inger Lise Stuliens nye album er ute nå15.5.2020 11:05:20 CESTPressemelding

Hør hele det nye albumet Nashville her! I fjor høst gikk drømmen i oppfyllelse. Inger Lise pakket kofferten sin og fløy over dammen til countrymusikkens vugge, Nashville. Det var 23 år siden forrige opphold der, men denne gangen hadde hun med seg sine egne sanger i bagasjen og hadde på forhånd booket produsent, studio og musikere i denne pulserende musikkbyen. Inger Lise har sunget mye country i sin oppvekst, så dette er ikke ukjent for henne. Etter seks soloalbum på norsk gjorde hun denne gangen en vri. Hun skrev alle sangene på engelsk. Mange har ventet på at Inger Lise skulle returnere til countrysjangeren, og mener at det er her hun virkelig hører hjemme. Med helt ferske og nyinnspilte sanger, deriblant singlene som er den hjerteskjærende «Victoria» og hjertevarmende duetten med Dennis Parker «You and Me», er Nashville på mange måter en etterlengtet og veldig velkommen utgivelse fra Inger Lise. – Oppholdet mitt der gjorde et stort inntrykk på meg, og det er en enorm musikkopplevels

Albumdebut og konserter i mai for Sandra Lied Haga15.5.2020 10:22:00 CESTPressemelding

Forrige uke presenterte Simax Classics debutalbumet til cellisten Sandra Lied Haga, der hun spiller Tchaikovskys Rococo-variasjoner (Originalversjonen) og Dvoraks cellokonsert. Albumet kan høres i sin helhet her. Sandra er også en del av Festspillene i Bergens helt spesielle program i 2020 som streames og sendes av NRK. Den 23. mai spiller hun Schumanns ’5 Stücke im Volkston’ med Leif Ove Andsnes i Håkonshallen, og Beethoven c-moll trio den 26. mai i Griegs villa. Den 28. mai sendes Cesar Francks Klaverkvintett, der Sandra spiller på Troldhaugen i Troldsalen – konsertsalen ved Edvard Griegs villa som faktisk ble tegnet av Sandras morfar, arkitekten Sverre Lied. Den samme kvelden, 28. mai, er Sandra solist med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Tabita Berglund i Rococo-variasjonene. Konserten streames og fremføres for et tillatt antall publikum i Stavanger Konserthus. Dessuten har fantastiske anmeldelser av Sandras debutalbum allerede begynt å komme fra både inn- og utland: – Th