Jon Fosse i popsang-format

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

«Elv på himmelen» slippes i forbindelse med Den Internasjonale Fossefestivalen som går av stabelen på Det Norske Teatret 6-15. september. Festivalen markerer at det i 2019 er 25 år siden Jon Fosse debuterte som dramatiker, og at dikteren fyller 60 år i september. Kolstad skal også opptre med prosjektet på bokmessen i Frankfurt, på lanseringen av Fosses nye verk «Septologien».

Kolstad, som ikke hadde komponert til andres tekster på veldig mange år, fikk et tilbud hun ikke kunne si nei til i 2018. «Det Norske Samlaget ringte meg og lurte på om jeg kunne tenke meg å komponere musikken til deres 150-´årsjubileum, som skulle feires på Det Norske Teatret» sier hun. «Det hadde jeg utrolig lyst til.»

Alle tekstene på «Elv på himmelen» er hentet fra Fosses kritikerroste diktsamling «Stein til Stein» (Det Norske Samlaget, 2013). Sandra Kolstad, som kjente godt til andre deler av Fosses forfatterskap fra tidligere, fikk et sterkt møte med lyrikken hans, og prosjektet utviklet seg fort til å bli omfattende. «Det sier seg vel selv at det å tonesette Jon Fosse er en oppgave en ikke trer inn i uten å føle på en viss form for ærefykt. Men jeg prøvde å ikke tenke så mye, og heller bare nærme meg tekstene som tekster, og se hvor musikken er i dem. Det vil jeg si at er overalt. Det var utrolig inspirerende å jobbe med diktene, og jeg opplevde at det skjedde ting musikalsk som jeg ikke har opplevd før.»

Sangene ble opprinnelig fremført på hovedscenen på Det Norske Teatret av tre sangere fra teateret og Kolstad. «Fordi mottakelsen var så enorm, bestemte teateret, forlaget og jeg oss for å gi dem ut, og var så heldige å få med oss Grappa Musikkforlag på laget.» sier Kolstad. «Jeg hadde ganske tidlig en idé om at jeg ville at alle sangene skulle synges av forskjellige sangere. Jeg likte tanken på at dette kunne være et slags kollektivt prosjekt som formuleres og eies av flere. Jeg skrev rett og slett til noen av mine absolutte favoritter, og var så heldige at de sa ja.»

«Elv på himmelen» har blitt en utgivelse som både åpner nye perspektiver i både Kolstads musikk og i Fosses tekster, og vitner om en skapende kunstner i full blomst.

«Elv på himmelen» utgis på CD, vinyl og digitalt på Grappa Musikkforlag.

Utsolgt lanseringskonsert med gjestevokalister på Det Norske Teatret / Bikubekveld 13. september kl 22.30!

Andreas Risanger Meland / andreas@grappa.no / 41419089

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Tora Augestad er ute med ny singel22.11.2019 16:05:10 CETPressemelding

Tora Augestad sin nye singel «Gåte ved gåte» er ute i dag på Grappa Musikkforlag. I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes kommende plate, Dialogues, går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Albumet er ute om én uke, men allerede nå kan du høre smakebiten og Kari Bremnes-coveren «Gåte ved gåte». – «Gåte ved gåte» er én av hennes sterkeste låter, og har alltid fascinert meg. I denne versjonen har Erlend Skomsvoll og jeg forsøkt å gjenfortelle låten uten å miste dens nerve. Hør den her!

En hyllest til vinteren fra Erlend Viken og Frida Ånnevik22.11.2019 13:38:36 CETPressemelding

Et gammelt ord for snø - Singelslipp 22 nov Tekst av Frida Ånnevik, melodi av Erlend Viken Hør den her: https://orcd.co/etgammeltordforsno Erlend Vikens hyllest til vinteren Erlend Viken gir oss en smak av sitt første bestillingsverk «Sastrugi» med låta «Et gammelt ord for Snø». Låta er et utdrag fra et programmatisk verk som tar for seg vinteren fra første snødryss til siste slaps: en hyllest til vinteren, men også et uttrykk for bekymring for at vinteren er i endring. Et stjernelag av musikere Viken er en annerkjent folkemusiker med en sterk utferdstrang, som her gjør seg gjeldende i samarbeidet med feirede musikere fra jazz-, pop- og rock-sjangeren. Teksten til «Et gammelt ord for snø» er skrevet av Frida Ånnevik og sunget av den fremadstormende jazzstjernen Ellen Andrea Wang (vinner i Spellemannprisen 2019 i jazzkategorien med suksessbandet GURLS). Valget av tittelen Sastrugi er basert på tanken om langstrakte vidder, evighetsfølelse, ro, balanse. Et hvitt univers, der alt ser likt

Ny singel fra Gjermund Larsen Trio!22.11.2019 12:09:35 CETPressemelding

November-mørket senker seg, men Gjermund Larsen Trio presenterer kuren! «Novemberdans», komponert av Gjermund Larsen, inviterer til å danse bort novembernatta eller rett og slett legge seg ned og la seg forføre av trioens særegne, intense samspill. Denne etterlengtede singelen varmer opp til nytt album som kommer i 2020. Sjekk ut låta her: https://orcd.co/novemberdans Tidligere i november kom singelen «Kveldvals»: https://orcd.co/kveldsvals Konserter: 31.okt: Stavanger konserthus 1.nov: Kulturkirken Skåre, Haugesund 5.nov. Hilmarfestivalen, Steinkjer 25.-29. nov: Turné i fengsler på Østlandet 10.-16.jan: Tyskland 25.jan: Glogerfestspillene, Kongsberg Gjermund Larsen er uten tvil en av de mest kjente og kjære folkemusikerne i Norge. Med sin intense og sensitive feletone forfører han et bredt publikum langt utover folkemusikk-«boblen». Trioen er styrket av Sondre Meisfjord på kontrabass og Andreas Utnem på flygel. Sammen har de vunnet over Norge, resten av Norden og Tyskland i over 10 år