Jon Fosse i popsang-format

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

«Elv på himmelen» slippes i forbindelse med Den Internasjonale Fossefestivalen som går av stabelen på Det Norske Teatret 6-15. september. Festivalen markerer at det i 2019 er 25 år siden Jon Fosse debuterte som dramatiker, og at dikteren fyller 60 år i september. Kolstad skal også opptre med prosjektet på bokmessen i Frankfurt, på lanseringen av Fosses nye verk «Septologien».

Kolstad, som ikke hadde komponert til andres tekster på veldig mange år, fikk et tilbud hun ikke kunne si nei til i 2018. «Det Norske Samlaget ringte meg og lurte på om jeg kunne tenke meg å komponere musikken til deres 150-´årsjubileum, som skulle feires på Det Norske Teatret» sier hun. «Det hadde jeg utrolig lyst til.»

Alle tekstene på «Elv på himmelen» er hentet fra Fosses kritikerroste diktsamling «Stein til Stein» (Det Norske Samlaget, 2013). Sandra Kolstad, som kjente godt til andre deler av Fosses forfatterskap fra tidligere, fikk et sterkt møte med lyrikken hans, og prosjektet utviklet seg fort til å bli omfattende. «Det sier seg vel selv at det å tonesette Jon Fosse er en oppgave en ikke trer inn i uten å føle på en viss form for ærefykt. Men jeg prøvde å ikke tenke så mye, og heller bare nærme meg tekstene som tekster, og se hvor musikken er i dem. Det vil jeg si at er overalt. Det var utrolig inspirerende å jobbe med diktene, og jeg opplevde at det skjedde ting musikalsk som jeg ikke har opplevd før.»

Sangene ble opprinnelig fremført på hovedscenen på Det Norske Teatret av tre sangere fra teateret og Kolstad. «Fordi mottakelsen var så enorm, bestemte teateret, forlaget og jeg oss for å gi dem ut, og var så heldige å få med oss Grappa Musikkforlag på laget.» sier Kolstad. «Jeg hadde ganske tidlig en idé om at jeg ville at alle sangene skulle synges av forskjellige sangere. Jeg likte tanken på at dette kunne være et slags kollektivt prosjekt som formuleres og eies av flere. Jeg skrev rett og slett til noen av mine absolutte favoritter, og var så heldige at de sa ja.»

«Elv på himmelen» har blitt en utgivelse som både åpner nye perspektiver i både Kolstads musikk og i Fosses tekster, og vitner om en skapende kunstner i full blomst.

«Elv på himmelen» utgis på CD, vinyl og digitalt på Grappa Musikkforlag.

Utsolgt lanseringskonsert med gjestevokalister på Det Norske Teatret / Bikubekveld 13. september kl 22.30!

Andreas Risanger Meland / andreas@grappa.no / 41419089

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Åge Sten Nilsen er ute med ny singel fra kommende album11.10.2019 10:16:53 CESTPressemelding

Var Åge Sten Nilsens møte med sin store kjærlighet fra Trøndelag forutbestemt? Dette er temaet i singel nummer fire fra hans kommende soloalbum. «Fire Meets Fire» er ute nå på Grappa Musikkforlag. Hør «Fire Meets Fire» her! Til tross for at Åge røk ut av årets utgave av NRK Stjernekamp, boltrer han seg i stadige nye sjangere under sine singel slipp for sitt nye album Crossing The Rubicon. Han har allerede har delt singlene «Baby Don’t Be Leave», «Ghost On The Wall» og «Jupiter & Venus». Nå fortsetter det hele med «Fire Meets Fire», som kan anses som en videreføring av sistnevnte singel. En groovy pop-perle, som i likhet med resten av materialet på det kommende albumet er fritt for både autotune og programerte instrumenter. Der «Jupiter & Venus» gikk inn på styrken han og kjæresten har seg imellom, går han med «Fire Meets Fire» inn på hva som ledet det sammen. Var det tilfeldig, eller er alt forutbestemt? – Dagen vi møttes skulle hun egentlig være i Las Vegas. Og jeg skulle egentlig ikk

Jan Bøhler er ute med «Ta i, ta i!» og ny musikkvideo11.10.2019 09:57:33 CESTPressemelding

Istedenfor å ta deg sammen etter jul og begynne å trene da, foreslår Jan Bøhler at du skal starte nå! Det vil han formidle med singelen «Ta i, ta i!», som er ute nå. Hør singelen her og se musikkvideoen her! – Julebord og julemat smaker enda bedre hvis formen er god. Da har kroppen bare godt av noen kraftige måltider, som gir deg mer å gå på utover vinteren, sier Jan. Derfor lanserer han singelen «Ta i, ta i!» om treningsglede nå når førjulstida nærmer seg. I denne energifulle rockelåta synger Jan om at trening er den beste medisin som hjelper på alt, og som gjør at mye vi strever med går lettere. For ham er det en måte å få igang kroppen på og være klar for å takle dagens kjas og mas. – Selv om det som han synger «er så mange tunge ting som tynger og er så kjempevanskelig i grunnen», hjelper det å «ta i så det bare synger», sier han, og håper med dette å kunne inspirere noen og enhver til å ta i litt ekstra. Det er mange som kommer i gang med en treningssjau, men ikke greier å følge o

Frode Barth og Ellen A. Oskal slipper album i dag!27.9.2019 12:04:30 CESTPressemelding

Den allsidige gitaristen Frode Barth har slått seg sammen med joikeren Ellen A. Oskal-Spein på dette albumet som inneholder kun personjoik. Medvirkende er også de anerkjente musikerne Manu Katché, Palle Mikkelborg, Trygve Seim og Anders Røyne. Her får man tradisjonell joik innpakket i elementer fra rock, jazz, pop og samtidsmusikk. Barth og Oskal-Spein skal snart på omfattende turné i Russland der de skal spille konserter og gi workshoper sammen med musikere fra russiske minoriteter. Tidligere i høst spilte de under Transform - Trondheim World Music Festival med konsert på Byscenen. Albumet kan høres her! En joik er en samisk form for sang som tradisjonelt synges a cappella. Det er en av de eldste levende musikktradisjonene i Europa, og er folkemusikken til det samiske folket i Lappland. Regionen strekker seg over fire land: Norge, Sverige, Finland og Russland. I de nordlige samiske områdene er de fleste joikene personlige, det vil si at de er knyttet til en bestemt person, et dyr elle

Åge Sten Nilsen er ute med «Jupiter & Venus»27.9.2019 10:24:49 CESTPressemelding

Etter å ha røket ut fra Stjernekamp fortsetter Åge Sten Nilsen å boltre seg i ulike sjangere i egen regi og for egen penn. Fra nærmest country i forrige singel «Ghost On The Wall» til en jazzpop perle med tittel «Jupiter & Venus». Hør «Jupiter & Venus» her! Dette er tredje singel fra Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon inspirert av hans mye omtalte ny-forelskelse og dertil flytting til Melhus i Trøndelag. – Denne handler om kjæresten min og meg, og avstandsforholdet vi har hatt, forteller han. – Jeg ser på oss som Jupiter og Venus, for når de er på linje med hverandre er det ingen andre stjerner som lyser sterkere. Og det er noe med den styrken når man er sammen som gjør at et forhold kan tåle å være såpass fraværende over lengre tid. «Jupiter & Venus» singelen følger de to singlene «Baby Don't Be Leave» og «Ghost On The Wall». Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

ORBO er ute med «Wherever I Go»27.9.2019 10:13:51 CESTPressemelding

«Wherever I Go» er andre singel fra det kommende albumet Smoke & Mirrors som er spilt inn i Los Angeles, Oslo og Bergen, og er ute nå! Hør «Wherever I Go» her! Den Beatles-inspirerte sangen viser låtskriveren Ole Reinert Berg-Olsen på sitt beste. – En av mine store helter er John Lennon, solokarrieren hans har betydd mye for meg som låtskriver. Noen ganger må man bare skrive det som kommer, uten at man helt vet hvor det kommer fra eller hvordan det skjer. Dette er en sånn låt som kom svevende og plutselig stod på papiret. Ole Reinert Berg-Olsen er 37 år fra Fana utenfor Bergen. Han vant Spellemannspris for albumet High Roller. Singelen er produsert av Bjarne Stensli og Ole Reinert Berg-Olsen.