JOKI slipper sin første låt, hvor han teamer opp med amerikanske Indii G - Mosh Pit

JOKI er det overdrevne, egenrådige universet til Joakim Haukaas.

Siden han var liten har Joakim skrevet låter på gitaren hjemme, inspirert av punk og pop. Fra Stavanger-suburbia tok talentet ham ut i verden, hvor han skrev og produserte noen av verdens største låter for noen av verdens største artister. Men gitaren ble egentlig aldri skrudd høyt nok i miksen. Da pandemien traff verden og lockdown var et faktum, ble Joakim etter hvert mer og mer dratt inn i sitt eget hode, sitt eget univers hvor musikken og estetikken fra oppveksten ble viktigere og viktigere. En demo ble til to. Som ble til tre. Plutselig sang han selv. Plutselig var det et prosjekt. Plutselig var han frontmann. Plutselig var JOKI en realitet.

Resultatet er en utadvendt og energisk kombinasjon av riff, skatetriks, blå himmel, moshpits, knallharde trommer og eskapisme. Hvor det alltid er sommer, alltid er en fest som skal kræsjes og en rail som skal testes.

HØR JOKI - MOSH PIT (FT. INDII G) HER

- "Noen ganger oppstår magi i kaos. Som i en MOSH PIT. Synthen min var GONE og trengte nødhjelp. Jeg skrudde og skrudde, men den hadde vondt og klunket masse skurrelyder. Shit, dette øyeblikket må jeg ta vare på, tenkte jeg. Så var prosjektet i gang. Jeg tok opp skurrelydene og mekket et enkelt og fengende riff som kunne matche alle ulydene.

Det hørtes ut som signaler fra en radiosending fra en gammel film eller noe. Jeg digga nostalgien, fanget alt i en loop og lot den ligge en stund.

Noen uker senere ramlet et gitarriff ned i hodet på meg. Boom! Da var det bare å kombinere magi med kaos, slenge på 808s og koble på min gode venn og låtskriver, Jackson Morgan. Refrenget ble født på 10-15 minutter, fikk modne seg i en Dropbox-mappe - før indii hoppet på og drepte det!

Det var gjennom porteføljen til plateselskapet Epitaph, som jeg både er stor fan av og jobber mye med, at jeg først oppdaget indii G. Jeg ble helt forelsket i viben hans, og fikk sendt over en versjon av MOSH PIT uten vers. Han likte den veldig godt, og hoppet på med en gang.

Etter flere år som bakmann, kan jeg lage AKKURAT den musikken som passer meg der og da - uten å tenke på hvem eller hva det skal passe til. Jeg vokste opp med gitar og skateboard og har de siste årene kjent en større dragning mot å lage musikken hvor de referansene er sentrale - toppet med alle poptriksene jeg har lært etter lang tid som produsent. Resultatet er JOKI og Tropical Pop Punk." - JOKI

Som produsent er Joakim Haukaas på ingen måte et ukjent navn. Han har en rekke Spellemannsnominasjoer og over 1 milliard strømminger å vise til med artister som Zara Larsson, Britney Spears, Seeb, Gabrielle og Julie Bergan. I tillegg har han dype røtter i emo-rap/pop-miljøet i USA gjennom å ha produsert for artister som MASN, Plxntkid osv.

Nå er det JOKI som er klar for verden. Med egen musikk som blander pop, punk, emo-rap og trap punk, og sen 90- og tidlig 2000-tallet med nåtiden. Et 2021 sett gjennom en idealisert 2001-California-suburbia-linse.

Foto:Sigurd Fandango
Foto: Fandango/Demarais

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Onkl P, Shawn Mendes, Dagny, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, Seeb, The Rolling Stones m.fl.

Metallica feirer 30-årsjubileet for The Black Album med re-utgivelse og et coveralbum!22.6.2021 15:36:04 CEST | Pressemelding

Metallica markerer 30-årsjubileet for deres selvtitulerte femte album, også kjent som The Black Album, med hele to slipp: en ny utgivelse av The Black Album og The Metallica Blacklist, et coveralbum. Se trailer HER. Albumene slippes 10. september, men allerede nå er forhåndsordre tilgjengelig og kommer med Miley Cyrus sin versjon av “Nothing Else Matters” med WATT, Elton John, Yo-Yo Ma, Robert Trujillo og Chad Smith, den latinske artisten Juanes sin tolkning av “Enter Sandman”, en ny versjon av “Enter Sandman (Remastered)”, en liveversjon fra Moskva “Enter Sandman (Live in Moscow)” og en demoversjon av “Enter Sandman (July 12th, 1990 Demo)”. The Black Album er en av de mest kommersielt vellykkede og kritikerroste platene gjennom tidene. 1991-utgivelsen ga Metallica sitt første #1 album i over ti land og inkludert en serie med singler - "Enter Sandman", "The Unforgiven", "Nothing Else Matters","Wherever I May Roam "og "Sad But True". Albumet tok bandet til store arenaer verden rundt og

Ny musikk fra Diana Ross, Ruben, Mabel, The Killers, Olivia Rodrigo og album fra Kings of Convenience samt ukens Podtips!18.6.2021 08:33:13 CEST | Pressemelding

Diana Ross "Thank You". Nytt album slippes til høsten Kings of Convenience endelig ute med nytt album Nawaz graver dypt i seg selv på “La Meg Leve” Snow Boyz slipper Bare Bangerz (vol 1) Ruben slipper låta “Candy” sammen med frigjørende og brennhet musikkvideo Sonny Alven vil få oss til å danse igjen med "Shut Up And Dance" Trygve Kongshavn med sommerens klareste oppfordring! "Let Them Know" er første nye musikk i 2021 fra Mabel. Låten er en futuristisk, uredd feel-good låt fra Mabel som viser en litt annen musikalsk side ved henne og er skrevet sammen samarbeidspartnerne og vennene Raye, SG Lewis og MNEK. I løpet av det siste året har Mabel vunnet BRIT Award for beste kvinnelige soloartist, nådd over fire milliarder streams, og debutalbumet High Expectations har passert to millioner. Låten "Don't Call Me Up" er tre ganger Platina i Norge, og albumet nærmer seg to ganger Platina. Årets største stjerneskudd Olivia Rodrigo slipper i dag låten “The Rose Song” - skrevet og fremført av Rodr