Jobbanalytiker: - Ser ut til å gå mot et rekordår i stillingsmarkedet!

Antall stillingsutlysninger og trafikk fortsetter å øke, viser ferske tall fra FINN jobb.
ARBEIDSMARKEDET "KOKER": - Det har aldri vært så mange muligheter for arbeidstakere som nå, sier jobbanalytiker og leder for FINN jobb - Christopher Ringvold (Foto: Getty images).

I sommer kunne Christopher Ringvold, jobbanalytiker og leder for FINN jobb, fortelle at tall fra FINN for første halvår 2021 viste at jobbmarkedet i Norge var på full fart oppover igjen etter et 2020 preget av permisjoner og oppsigelser som følge av koronapandemien.

Meldingen fra jobbanalytikeren var klar: Var man på jakt etter jobb, var det særdeles gode muligheter

Denne tendensen har bare fortsatt å øke i årets tredje kvartal (perioden juli til og med september), og Ringvold kan nå avsløre at det er snakk om rekordhøye annonsetall og stillingsutlysninger på FINN jobb.

- Ja, nå snakker vi faktisk om rekordhøye tall, ikke bare sett mot 2020 -  men også mot tidligere år. Tar vi årets tre første kvartal samlet, har det vært en økning på nesten 60 prosent i antall nye stillingsutlysninger på FINN jobb sett mot samme periode i fjor - med over 244 000 nye stillinger. Sammenlignet med 2019 er dette en økning på 20 prosent, forteller Ringvold:

- Det har aldri vært så mange muligheter for arbeidstakere som nå. Arbeidsmarkedet koker og AS Norge skriker etter mer arbeidskraft. Er du på utkikk etter ny jobb er dette med andre ord tiden å søke på. Det mange åpninger innenfor en rekke ulike bransjer.

Stillingsboom - men ikke nok kandidater
Gjenåpningen av samfunnet i slutten av mai gjorde at man nærmest over natten så en stillingsboom på FINN jobb i andre kvartal (perioden april til og med juni).

- Ser man på tallene for tredje kvartal, altså juli til og med september, har veksten holdt seg stabil også i disse månedene, forteller Ringvold:

- I denne perioden har det vært en økning på 70 prosent i antall nye stillingsutlysninger på FINN jobb sett mot samme periode i 2020, og en økning på hele 37 prosent sett mot 2019, sier Ringvold.

Ifølge jobbanalytikeren er stillingstilbudet så høyt at det nå er en ubalanse i markedet i forhold til antall potensielle kandidater.

Ser man på median antall søknadsklikk per annonse, har denne gått ned med nesten 30 prosent fra januar til september i år sett mot i fjor.

- Tilbudet av stillinger vokser vesentlig kraftigere enn tilgangen på kandidater. Det er helt klart en ubalanse i markedet -  med en ekstrem etterspørsel etter arbeidskraft på den ene siden og for lav tilgang på arbeidskraft på den andre siden. Dette fører til at det er krevende for virksomhetene å få dekket rekrutteringsbehovet sitt, forklarer Ringvold:

- For arbeidstakerne er det imidlertid motsatt situasjon, med et eksepsjonelt høyt volum av tilgjengelige stillinger. I tillegg er det færre søkere per stilling, noe som gir lavere konkurranse om jobbene.

MANGE STILLINGER, FÆRRE KANDIDATER: - Tilbudet av stillinger vokser vesentlig kraftigere enn tilgangen på kandidater, forteller Christopher Ringvold, jobbanalytiker og leder for FINN jobb (foto: Caroline Roka/FINN).

Stor økning i mange bransjer
Så langt i år har det vært en positiv oppsving i en rekke bransjer, og særlig i de som var hardt rammet av koronarestriksjonene, som Restaurant, mat og uteliv og Butikk og varehandel.

Dette har også fortsatt inn i tredje kvartal.

BILDE OVER VISER: Bransjene med flest stillingsutlysninger på FINN jobb fra januar til og med september 2021.

BILDE OVER VISER: Bransjene med flest stillingsutlysninger på FINN jobb i tredje kvartal (juli til og med september)  2021:

- I koronaperioden så man et akutt behov for mer helsepersonell, og det er helt tydelig at dette behovet fortsatt ikke er mettet, forteller jobbanalytikeren:

- Ellers er det interessant å se at transport og logistikk-bransjen også har hatt en økning på over 70 prosent i antall stillingsutlysninger i årets tre første kvartal, og en økning på over 100 prosent i tredje kvartal. Det er et solid tegn på at svært mange bedrifter er “tilbake” etter koronapandemien.

Når det gjelder stillingsfunksjoner, ser vi at utviklingen her harmonerer godt med bransjetallene.

Stillingsfunksjonene det har blitt utlyst flest av på FINN jobb i årets tre første kvartal (januar til og med september) 2021:

1. Håndverker
  2. Salg
  3. Helsepersonell
  4. Ingeniør
  5. Sykepleier
  6. Kundeservice
  7. Logistikk og lager
  8. Rådgivning
  9. IT utvikling
  10. Undervisning og pedagogikk

Vekst i trafikk
Selv om tilbudet av stillinger vokser kraftigere enn tilgangen på mulige kandidater, ser man en sterk trafikkøkning på FINN jobb i årets tre første kvartal.

I perioden januar til og med september har det vært nesten 60 millioner besøk på FINN jobb, som er en økning på 18 prosent sammenlignet med fjoråret og hele 50 prosent sett mot “normalåret” 2019.

- Dette viser at mange er ute og speider, og at interessen i jobbmarkedet er høy, sier Ringvold:

- Det var i årets andre kvartal at man så størst trafikkøkning, som antagelig hadde sammenheng med gjenåpningen av samfunnet i slutten av mai, og at det ble utlyst mange stillinger igjen. Nå har trafikken stabilisert seg noe, men det er fortsatt god vekst.

Enda flere søker hjemmekontor
De mest brukte søkeordene på FINN jobb sier mye om hva arbeidstakere er på jakt etter når de leter etter ny jobb. Og topp 10-listen over de mest populære ordene har endret seg lite de siste årene.

I årets andre kvartal havnet imidlertid en nykommer på listen - nemlig “hjemmekontor”. Og søk etter dette har bare fortsatt å øke siden. I andre kvartal lå “hjemmekontor” på niendeplass på topp 10-listen, mens i tredje kvartal var det oppe på sjetteplass.

- Søk etter stillinger med “hjemmekontor” har økt med 180 prosent i tredje kvartal sett mot samme periode i fjor. Dette er utrolig interessant, og viser at økt fleksibilitet har blitt mye viktigere for mange arbeidstakere, sier Ringvold i FINN:

- Som nevnt tidligere er nok dette et tydelig tegn på at vi kommer til å se endringer i arbeidstakeres prioriteringer når de søker jobb fremover.

BILDE OVER VISER: Topp 10 mest brukte søkeord på FINN jobb tredje kvartal 2021 (juli - sept)

Christopher Ringvold - jobbanalytiker og leder for FINN jobb (foto: Caroline Roka/FINN).