Den Norske Opera & Ballett

Jo Strømgrens bejublede kaffeslabberas feirer jubileum i Operaen

Jo Strømgren Kompanis Selskapet har fått strålende kritikker verden over. Nå feires forestillingens 15-årsdag med nypremiere i Operaen 2. februar – og på scenen står Bartek Kaminski, John Fjelnseth Brungot og Trond Fausa Aurvåg.
Jo Strømgren Kompanis Selskapet feirer 15 år med jubileumsforestillinger i Operaen 2.–5. februar. På scenen står originalcastet Trond Fausa Aurvåg, John Fjelnseth Brungot og Bartek Kaminski. Foto: Knut Bry

I Selskapet samles en eksklusiv klubb med dedikerte kaffedrikkere til sitt daglige kafferitual. Så brytes harmonien av en uhørt hendelse: Oppdagelsen av en brukt tepose! Etter hvert som jakten på en mulig asiatisk infiltrasjon utvikles, dukker det opp et uunngåelig spørsmål: Hvor langt er selskapet villig til å gå for å oppspore og avstraffe den upatriotiske forræderen?

Teaterforestillingen hadde premiere i 2008 i Beirut, og har siden vært spilt med stor suksess og begeistret anmeldere i blant annet USA, Canada, Norge, Sverige og Australia. Nå markerer Jo Strømgren Kompani jubileet med nypremiere og fire forestillinger på Operaens Scene 2.

Selskapet kommenterte et globalt trusselbilde for 15 år siden. Jeg skulle ønske forestillingen aldri ble aktuell igjen, men det er den dessverre. Og mer enn før, sier koreograf Jo Strømgren.

Kaffeselskapet består av de tre skuespillerne Trond Fausa Aurvåg, Bartek Kaminski og John Fjelnseth Brungotoriginalcastet fra urpremieren i 2008.

En særegen blanding av dans og teater

Jo Strømgren har utmerket seg i inn- og utland som koreograf, regissør, scenograf, dramatiker og tidligere danser. Siden 2013 er han tilknyttet Nasjonalballetten som huskoreograf – og parallelt harhansitt eget kompani, Jo Strømgren Kompani (JSK).

JSK har turnert i over 60 land med sin helt særegne blanding av dans og teater, med en distinkt og ofte svært fysisk humor kombinert med mørkere, politiske undertoner. Selskapet er intet unntak: Forestillingen tar for seg temaer som fremmedfrykt og maktutøvelse gjennom et underholdende portrett av tre mennesker i et lukket univers.

For spørsmål om kommentarer og intervjuer, vennligst kontakt:

Bilder

Last ned bilde
Jo Strømgren Kompanis Selskapet feirer 15 år med jubileumsforestillinger i Operaen 2.–5. februar. Foto: Knut Bry
Last ned bilde

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett